Waarom poept mijn kat in mijn bed?

P
Phiso 91 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal. En alvast bedankt voor jullie hulp.

Mijn kat maakt me echt gek. Zodra mevrouw ergens gefrustreerd over is, poept ze op mijn bed of op de bank. En even voor de duidelijkheid: de kattenbak wordt goed bijgehouden en ze heeft er zelfs twee!! Maar als ik haar niet snel genoeg of niet genoeg te eten geef (terwijl ze gewoon brokjes tot haar beschikking heeft), dan 'neemt ze wraak' op onze plekjes. Niet waar ze zelf ligt, maar het is ook niet altijd raak. Nu is het vier keer gebeurd in drie weken tijd, terwijl er daarvoor maandenlang niets aan de hand was, ook al heb ik niets aan mijn gewoontes veranderd.

Bovendien zorgen we echt goed voor haar. Ik ben sinds de lockdown elke dag thuis, dus ze is nooit alleen. We spelen elke avond met haar, ze komt lekker bij ons knuffelen enzovoort... je ziet gewoon dat ze niet ongelukkig is!!

Eerlijk gezegd weet ik echt niet meer wat ik moet doen...

Bedankt en een fijne dag nog!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

..

Ze poept in mijn bed of op de bank.

En even voor de duidelijkheid: de kattenbak wordt regelmatig schoongemaakt en ze heeft er twee...

Hoi,

Zet de twee kattenbakken niet vlak naast elkaar

Vermijd dichte kattenbakken (met kap)

Schep de ontlasting er zowel 's ochtends ALS 's avonds uit

Probeer eens klontvormende kattenbakvulling; hiermee kun je ook de plasjes weghalen die een "klontje" vormen.

Je kat gaat af en toe op je bed of op de bank omdat haar kattenbak vies is door een recent plasje. Als de tweede bak te dicht bij de andere staat, ruikt ze de urinegeur bij beide bakken. Daarom gaat ze ergens anders heen.

Groetjes

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik zou nog aan de goede adviezen hierboven willen toevoegen dat een kat nooit zijn behoefte doet uit wraak. Dat kennen katten simpelweg niet. Hoe moet ze weten dat haar behoefte doen – wat voor haar de normaalste zaak van de wereld is – een 'belediging' is voor haar baasje? Wat eigenlijk heel bijzonder is en tegen hun instinct in gaat, is dat ze bereid zijn om op een bakje te gaan om ons een plezier te doen.

Onzindelijkheid die af en toe voorkomt, is vaak een teken van stress. Heeft ze altijd al van die ongelukjes gehad of is het sinds een verandering in de situatie (nieuw persoon, nieuwe omgeving, nieuw huisdier)? Is ze gesteriliseerd? Zo niet, dan is dat vaak de belangrijkste oorzaak van onzindelijkheid bij een poes.

Bovendien, als het vooral om plasjes gaat, moet je aan een blaasontsteking denken: de poes koppelt de pijn aan de kattenbak en doet het daarom ergens anders, in de hoop dat het dan minder pijn doet. Een blaasontsteking vereist een bezoekje aan de dierenarts, want het is erg pijnlijk.

Je poes is niet 'ongelukkig', ze heeft een probleem met incidentele onzindelijkheid waar je rustig de oorzaak van moet achterhalen, want er is altijd een reden voor.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Je hebt 2 kattenbakken, dat is precies het juiste aantal voor één kat in huis. Het is belangrijk om ze altijd goed schoon te houden, zoals je al doet, en ze ver van de voerbak op een rustige plek te zetten (niet in een looproute). Als je de urine van je kat opruimt, gebruik dan geen bleekmiddel, want die geur stimuleert het plassen juist. Je kunt beter natuurazijn of schoonmaakalcohol gebruiken.

Wat voor soort kattenbakken heb je? Open bakken of met een kap? Sommige katten doen hun behoefte liever uit het zicht, dan is een dichte bak fijner. Andere katten houden juist weer van open bakken. Ik raad je aan om te variëren in het type bak, misschien stimuleert dat je kat om er weer vaker op te gaan.

Onzindelijkheid bij katten kan met stress te maken hebben. Als ik het goed begrijp, lijkt jouw kat zijn onvrede te tonen door zijn behoefte buiten de bak te doen, vooral wanneer de voerbak leeg is. Katten die zichzelf goed kunnen doseren (dus die niet hun hele bak in één keer leegschransen), moeten eigenlijk onbeperkt eten tot hun beschikking hebben. Dat betekent dat er altijd brokjes en/of natvoer in de bak moet zitten, zodat ze gedurende de dag meerdere kleine maaltijden kunnen eten.

Het kan zijn dat je kat een echte lekkerbek is en moeilijk verzadigd raakt. Om de honger te stillen, raad ik je aan om wat courgette (of sperziebonen) in de voerbak te doen. Dit zijn groenten met veel water die de portie vergroten en zo als hongerstiller werken.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt.

Fijne feestdagen,

Marion

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!