Waarom miauwt mijn kat als ik naar haar kijk?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb net een zwart poesje van pas 1 jaar oud geadopteerd uit het asiel (ze is op straat gevonden). Ze is nu bijna een week bij me.

In het begin ging alles goed, ze speelde vanaf de eerste dag en het leek alsof ze zich al snel had aangepast.

Nu zit ze sinds een dag of 3 alleen maar midden in de woonkamer of de keuken. Als ik naar haar toe ga, kijkt ze me aan en miauwt ze zachtjes tegen me. Ze wil niet meer spelen, maar ze eet en drinkt wel gewoon normaal.

Als ik haar wil aaien, laat ze dat gewoon toe. Ik moet er wel even bij zeggen dat het een heel zachtaardig beestje is dat nog nooit haar nagels of tanden heeft laten zien, ook al heb ik een dochtertje van 2 jaar die soms wat lomp kan zijn.

Elke avond komt ze naar me toe om aandacht te vragen en komt ze lekker op me liggen.

De rest van de tijd niet...

Ik vroeg me af wat jullie denken dat er aan de hand zou kunnen zijn, omdat ze zo miauwt en niet meer speelt...

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi,

Misschien blijft ze ook gewoon in een bepaalde kamer omdat ze meer rust wil – je zegt zelf dat je een dochtertje van 2 jaar hebt dat "een beetje ruw" is. En 's avonds komt ze uit zichzelf naar je toe en kruipt ze bij je op schoot (ik neem aan dat je dochtertje op dat moment al in bed ligt?). Het is maar een idee hoor, maar het is zeker mogelijk – katten houden er niet van als ze worden lastiggevallen, en ruwe bewegingen vinden ze al helemaal niet leuk 😳

Gaat het goed met haar in de kattenbak? Doet ze haar behoefte normaal? Want als ze pijn heeft bij het plassen of poepen, kan het zijn dat ze blijft miauwen omdat ze het te lang ophoudt – en dat zou kunnen betekenen dat er iets mis is (zoals een urinewegprobleem bijvoorbeeld).

Het is misschien de moeite waard om dat in de gaten te houden, en als je iets vreemds opmerkt, zou ik haar toch maar naar de dierenarts brengen om zeker te zijn dat er van die kant niets aan de hand is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, je hebt gelijk, ga even langs de dierenarts. Dan is er in ieder geval een check-up gedaan en dat stelt je weer gerust.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

's Avonds komt ze altijd lekker bij me slapen haha! Ik ga toch even langs de dierenarts, want ik ben een rasechte stresskip!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat ze gewoon een kletskous is.

Dat is bij die van mij ook zo: ze miauwt om gedag te zeggen, als we het natvoer tevoorschijn halen, of als we stoppen met spelen terwijl zij heeft besloten dat de speelsessie nog niet voorbij is.

Als we tegen haar praten terwijl we haar aankijken, geeft ze ons knipoogjes en geeft ze soms antwoord met hele zachte mauwtjes.

Door haar goed te observeren, ga je vanzelf begrijpen wat elk type miauw betekent. Al is dat natuurlijk voor elke kat weer anders.

Maar je katje eet en drinkt gewoon goed en komt ook nog eens bij je knuffelen, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Probeer haar gewoon af en toe uit te dagen om te spelen om te kijken hoe ze reageert.

Vertaald Frans
    Cocacola
    Cocacola Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat katten allemaal een ander karakter hebben. Zeker als ze 'een vorig leven' hebben gehad (te vroeg weggehaald bij hun moeder, mishandeld, achtergelaten, herplaatst...).

Miauwen kan wel duizend verschillende dingen betekenen en het is niet altijd een teken van ongemak. Mijn eigen kat miawt bijvoorbeeld alleen om te zeggen: "Hé, ik ben er ook nog, heb je me gezien? Aai me eens!", maar ze heeft nog NOOIT gemiauwd om eten te krijgen. Zelfs als ze de brokjes ziet aankomen, geeft ze alleen maar kopjes tegen mijn benen maar blijft ze verder stil. Ik vind dat nog steeds bijzonder, want alle andere katten die ik heb gekend miauwen (zachtjes of juist heel hard) als ze honger hebben en het eten eraan komt. Zo zie je maar, ze zijn echt allemaal uniek!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Eerlijk gezegd miauwt mijn poes ook een beetje om haar zin te krijgen. Ze miauwt als ze wil knuffelen en ik niet direct voor haar "klaarsta" (als ik sta of ergens mee bezig ben). Ze miauwt ook bij het raam, omdat mevrouwtje eraan gewend is geraakt dat ik haar in mijn armen voor het raam houd. Ze miauwt als ze wil spelen, enzovoort... Misschien heeft ze wel een gewoonte aangeleerd zonder dat je het zelf doorhebt ^^? Misschien wil ze gewoon je aandacht! Het kan van alles zijn, maar omdat je poesje er niet ongelukkig uitziet, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken :) Probeer gewoon te begrijpen wat ze precies wil!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Geen zorgen, het gaat wel over :). Maar ga voor de zekerheid toch even naar de dierenarts, je weet maar nooit!!!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik denk dat dat het wel zal zijn. Misschien gaat het nog wel over.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Tja, mijn kat is al op straat gezet toen hij pas 2 weken oud was... En als kitten bedelde hij ook al constant!!

Zelfs nadat hij heeft gegeten, is hij waarschijnlijk nog steeds bang en schrokt hij alles naar binnen wat hij kan vinden, tot hij ervan moet overgeven..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat ze op straat echt tekort is gekomen. Ze staat vaak bij haar bakje te miauwen, ook al is het nog vol. Ze is vast bang dat het weer gaat gebeuren.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!