Waarom laat mijn kat zijn nagels niet knippen?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Wanneer ik z'n nagels probeer te knippen, laat hij het totaal niet toe. Zelfs bij de dierenarts stribbelt hij tegen, dus wat kan ik nu nog doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Lamèremichelle
    Lamèremichelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

het is echt onzin om de nagels van een kat te knippen, koop liever een krabpaal of een krabplank voor hem

Het een sluit het ander niet uit. Ik heb zelf een kleine Siamees. Ze is heel voorzichtig, maar ze heeft wel indrukwekkende nagels voor haar grootte. Eigenlijk zou ik de puntjes van haar nagels wel elke anderhalve week kunnen knippen!

Het is me niet om de meubels of de tapijten te doen... haar massage-momentjes zijn lief, maar ze prikken nogal (wat de ontspanning en het plezier een beetje verpest). Bovendien zie ik dat haar teentjes de neiging hebben om krom te trekken als haar nagels te lang worden.

Ik neem haar vaak mee naar buiten voor wandelingen en ze klimt wel eens in bomen, maar dat is niks vergeleken met een leven in het wild waar de slijtage de groei in evenwicht houdt.

Net zoals ik haar borstel (wat ze heerlijk vindt), knip ik dus ook haar nagels.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kat heeft een behoorlijk pittig karakter, dus mijn vader en ik pakken het gewoon met z'n tweeën aan. Hij houdt die wildebras vast terwijl ik haar nagels knip of vijl. Ze heeft wel een krabpaal, maar daar kijkt ze nooit naar om (echt super irritant). Ze heeft liever de bank, maar omdat die van leer is mag dat natuurlijk niet. Of ze doet het op m’n laptoptas, maar dat vind ik minder erg... 😐

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik laat hem gewoon lekker liggen tot hij slaapt en dan knip ik ze.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik knip hun nagels ongeveer elke maand. De kater laat het zonder problemen toe, maar de poes vindt het niet zo leuk. Daarom houd ik haar even vast: ik ga op de grond zitten met haar tussen mijn benen. Ze miauwt wel een beetje terwijl ik bezig ben, maar het duurt maar 5 minuutjes en dan ben ik weer klaar!! Als ik hun nagels niet zou knippen, zouden ze elkaar pijn doen. Vanmorgen waren ze lekker aan het spelen en de kleine kater moet de poes een krab hebben gegeven, want ze heeft een schram op haar neus! Het zijn natuurlijk nog kittens, dus ze vliegen alle kanten op en letten niet echt op!! De vorige keer was het trouwens de kater die een bloedneus had!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sommige katten laten het inderdaad echt niet toe, zeker niet als je in je eentje bent om ze vast te houden. Dat is bij die twee van mij ook het geval. Omdat je het risico loopt dat de schaar uitschiet als je kat te veel tegenstribbelt en je dus in het leven van de nagel knipt, kun je beter even naar de dierenarts gaan. Meestal is dit soort verzorging gratis, omdat de assistenten het vaak even doen.

Maar krabpalen, hoe onmisbaar ze ook zijn, zijn niet genoeg. Ze zijn vooral bedoeld om de nagels te scherpen (en het is ook nog eens heerlijk voor ze), niet om ze te vijlen of in te korten. Dus, tijd voor een pooticure bij de dierenarts ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oei, arme Miss Fiby! (echt gek, ze heeft dezelfde naam als de mijne)

Hoe gaat het inmiddels met haar?

Bij die van mij (mijn Fiby dus lol) doe ik het terwijl ze slaapt, en ze wordt pas wakker als ik vijf nageltjes heb gedaan, één pootje dus. Ik wacht tot haar volgende slaapje om de andere te doen, en ik doe alleen de voorpootjes. Maar ik knip echt alleen het uiterste puntje, ook al moet ik het dan wat vaker doen.

Vertaald Frans
    Joelle60
    Joelle60 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let vooral op dat je het 'leven' in de nagel niet raakt, want de pijn voor het dier is vergelijkbaar met het afknippen van een vingerkootje bij een mens. (Je kunt de grens waar je niet voorbij mag gaan zien door met een lampje door de nagel heen te schijnen als deze donker is, anders kun je beter even naar de dierenarts gaan.)

Vertaald Frans
    Joelle60
    Rapporteren

Om hun nagels in goede conditie te houden, trekken katten ze in zolang ze die niet nodig hebben. Wanneer de nagels groeien en te lang of te krom worden, lukt het ze niet meer om ze helemaal in te trekken. In dat geval is het echt een aanrader om de nageltjes van de voorpoten te knippen. Door de nagels van je kat te knippen, voorkom je ook dat ze de nagels scherpen aan het tapijt, de bank en andere meubels, om over je eigen huid nog maar te zwijgen. Dit kun je het beste minstens één keer per maand doen.

Voordat je de nagels van je kat gaat knippen, is het slim om je maatje te laten wennen aan het aanraken en vastpakken van de pootjes. Je kunt dit doen door zachtjes over de dijen en de pootjes te aaien terwijl je een beloning geeft. Zo maak je er een fijnere ervaring van. Oefen langzaam wat meer druk uit totdat de nageltjes naar buiten komen. Blijf dit herhalen totdat je kat het zonder verzet toelaat dat je de pootjes aanraakt en vasthoudt. Als je kat niet gewend is dat je aan de pootjes of dijen komt, kan dit best wat langer duren.

Druk zachtjes op het pootje – met je duim aan de bovenkant en je wijsvinger aan de onderkant – totdat er een nagel tevoorschijn komt. Je ziet dan een roze gedeelte; dit is een klein bloedvaatje (het 'leven'). Knip hier absoluut niet in, want dat is heel pijnlijk voor je kat en zorgt voor bloedingen. Alleen het uiterste puntje van de nagel eraf knippen, het 'haakje', is al voldoende om schade aan je meubels of je huid te voorkomen. Totdat het een routine wordt voor jou en je kat, is één nageltje of één pootje per dag al een behoorlijke uitdaging.

Vertaald Frans
    Mure 69
    Mure 69 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Vreemd dat de dierenarts het niet voor elkaar krijgt, hij zal inderdaad niet erg handig zijn. Koop liever een krabpaal en een krabplank voor hem en laat zijn nagels gewoon zoals ze zijn... dat doet hij zelf wel :)))

Vertaald Frans
    Joelle60
    Rapporteren

Hoi Jonathan,

Twee weken geleden merkte ik dat Fiby mank liep. Omdat ze elke ochtend via het raam de tuin in gaat (ik heb er een meubelstuk neergezet zodat ze niet van te hoog hoeft te springen), dacht ik dat ze ondanks die voorzorgsmaatregel verkeerd terecht was gekomen. Natuurlijk heb ik meteen een afspraak gemaakt bij de dierenarts. Haar pootje stond een beetje naar voren gebogen; ik begreep eigenlijk meteen dat ze een ontlastende houding aannam. Toen ik onder haar pootje keek, zag ik namelijk dat er een nagel helemaal in haar voetzooltje was gegroeid. Moet je nagaan wat een pijn dat doet!

Elke maand probeerde ik haar nagels te knippen (waarbij ik heel goed uitkeek voor het 'leven'), maar omdat ze nogal wild is gebleven, krabde ze mijn handen helemaal open; ze houdt er gewoon niet van om vastgepakt te worden. Ik liet haar dan maar met rust en knipte af en toe één of twee nageltjes, want de stakker bleef steeds haken in het kleed op de bank.

De dierenarts heeft de nagel uit het kussentje gehaald en haar een injectie gegeven tegen infecties. Alles is mooi genezen. Daarom is het echt belangrijk om te voorkomen dat de nagels te lang worden.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!