Waarom blijft een gesteriliseerde poes zo lang weg?

E
Elo1771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ruim 3 maanden geleden hebben we een jonge poes geadopteerd via een stichting (ze kwam van een plek met wel dertig andere katten). Ze wende heel goed aan huis, vooral aan de veranda; dat is echt "haar" kamer waar ze veel tijd doorbracht met knuffelen en spelen. Ze kan ook naar buiten, maar ze kwam eigenlijk nooit verder dan de tuin, op één keertje na (toen was ze ook zo weer terug).

Helaas is ze nu al 10 dagen weg! De dag nadat ze verdween zagen we haar in de tuin van de buren 50 meter verderop, maar we kregen haar niet te pakken: ze zat hoog en verstijfde helemaal. Het leek wel alsof ze ons niet meer herkende.

Ik zit echt met vragen over haar gedrag daar, want ze vluchtte niet echt. Ze liep zelfs vlak langs ons heen om zich daarna onder de struiken te verstoppen. Een andere buurman heeft haar ook in zijn tuin gezien, waar ze gewoon rustig rondwandelde.

Zou ze verjaagd zijn door een buurtkat? Er zijn hier twee katers die haar dwarszitten 😔 Maar ik dacht dat ze op ons roepen inmiddels wel terug zou zijn gekomen!

Denken jullie dat ze gewoon de buurt aan het verkennen is en dat ze ooit nog terugkomt? Zou het kunnen dat een kat besluit weg te blijven vanwege andere katten buiten? Wat denken jullie? 😐

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • E
    Rapporteren

Ze is gechipt op naam van de stichting en zij zijn op de hoogte van haar vermissing.

We hadden het al aan een paar buren verteld en inmiddels hebben we ook briefjes bij de rest in de brievenbus gedaan.

Ik hoop dat ze wat te eten heeft en dat ze de weg naar huis weer vindt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Misschien een buurtpoes die een nestje heeft? Een poes kan, zelfs als ze gesteriliseerd is, enorm aangetrokken worden door een nestje kittens. Het is maar een vermoeden hoor.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Als je het hebt over verdwijnen, over hoe lang heb je het dan?

Ik dacht aan 1 week. Het is inmiddels al 12 dagen, dus het begint nu wel lang te duren.

Er zit inderdaad een vrouwtjeskat bij een buurvrouw (waar ze de volgende dag trouwens nog gezien is), maar die verdedigt haar territorium. En ik denk niet dat mijn poesje nog in die buurt is...

Wat zo vreemd is, is dat ze weg zou zijn gegaan zonder de buurt te kennen, want ze kwam eigenlijk nooit buiten de tuin 😧

bedankt voor je reactie

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je het hebt over verdwijnen, hoe lang bedoel je dan precies?

Een halve dag, een hele dag, 24 uur of langer...?

Als ze 12 uur of korter weg is, is dat niet zo erg. Het is natuurlijk wel frustrerend als ze je dit niet gewend heeft gemaakt, maar het is geen ramp.

Wat haar gedrag betreft, kunnen er meerdere verklaringen zijn. Ik denk inderdaad dat de aanwezigheid van een ander dier de oorzaak is, waarschijnlijk een kat maar dat hoeft niet per se.

Misschien is het contact wel vriendschappelijk; aangezien ze in het asiel met andere katten heeft gezeten, zoekt ze misschien gewoon contact.

Maar het kan ook gaan om de hiërarchie in het territorium. Als er een ander vrouwtje is, kan er ruzie ontstaan, zelfs tussen gesteriliseerde poezen.

En als het een mannetje is, zou dat ook kunnen, maar als ze echt bang was geweest, was ze waarschijnlijk wel direct naar jou toe gevlucht...

Ik gok zelf op de tweede optie. Dat verklaart namelijk waarom ze je ontweek; wanneer een kat gefocust is op een confrontatie met een andere kat, bestaat de rest van de wereld niet meer... zelfs hun eigen baasje niet.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!