Verstopte traanbuis

C
Chaton131 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, een tijdje geleden heeft mijn dierenarts bij mijn kat vastgesteld dat haar traanbuis verstopt is, omdat haar oog steeds bleef tranen. Mijn vraag is nu: gebeurt dat tranen in 'vlagen'? Of is dat eigenlijk de hele tijd door? Ik ben namelijk drie weken op vakantie geweest en heb haar toen laten logeren, en in die tijd heeft haar oogje helemaal niet getraand. Nu heb ik haar weer opgehaald en een week later begint het weer te lopen... Ik ben geen poetsfreak, maar ik houd het huis wel gewoon schoon. Kan iemand me hier wat meer over vertellen?

Alvast bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Probeer haar dagelijks een portie natvoer te geven, minstens 50 gram per dag. Dit kun je eventueel in twee keer geven als ze een kleine eetlust heeft.

Het natvoer zorgt er onder andere voor dat ze voldoende vocht binnenkrijgt en voorkomt problemen die kunnen ontstaan bij een dieet van uitsluitend droge brokjes.

Kijk ook eens kritisch naar haar voeding en probeer merken zoals Royal Canin en andere merken van de dierenarts of uit de supermarkt te vermijden, omdat deze vaak van slechte kwaliteit zijn. Kies liever voor iets dat graanvrij is.

Qua natvoer kun je het beste gaan voor graanvrije opties die rijk zijn aan eiwitten, zoals Animonda Carny, Feringa, Mac's of Catz Finefood (verkrijgbaar via websites zoals Zooplus).

Groetjes

Vertaald Frans
    S
    Solimar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb vanaf mijn telefoon gereageerd en ik zie mijn reactie niet staan (ik zit nu achter de computer). Mijn katje eet Kitten brokjes van RC en Smilla Kitten brokjes.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Solimar, hoi

Wat eet je kitten van 5 maanden precies?

Groetjes

Vertaald Frans
    S
    Solimar Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kleine poesje van 5 maanden heeft bijna geen last van tranende ogen (Exotic SH), maar ze knijpt wel één oogje dicht. De dierenarts vertelde me dat de traanbuis verstopt zit en dat dit voor irritatie zorgt... we zitten nu op de 14e dag van de antibioticazalf en ik zie nog steeds geen enkele verbetering.

Vertaald Frans
    C
    Chaton131 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het enige verschil tussen de twee woningen is dat we bij mij thuis een airco hebben die ook kan verwarmen, en die staat nu dus aan als verwarming... misschien dat het daar wel door komt. In ieder geval heeft m'n dierenarts me niks bijzonders meegegeven en maak ik de ogen zelf schoon met een gaasje als ik merk dat ze tranen, en af en toe wat fysiologisch zout.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Chaton131,

Blijf niet te lang hameren op die verstopte traanbuis, je dierenarts heeft je gewoon verkocht wat hij op dat moment had liggen...

Er zijn allerlei redenen waarom een oogje kan tranen. Als het geen verstopte traanbuis is, kan het ook komen door een overproductie van tranen door een "prikkel" van buitenaf, en dat hoeft niet per se stof te zijn.

De bekendste voorbeelden zijn uien of traangas, die hebben een duidelijk effect. Maar ook een koude of droge tocht, of zelfs het eten van iets zuurs zoals azijn of mosterd laat je tranen zonder dat je traanbuis verstopt zit. Dat werkt bij onze katten net zo, afhankelijk van hoe gevoelig ze zijn.

Kijk eens naar parfums, deo's, luchtverfrissers of schoonmaakmiddelen. Sommige producten bevatten stoffen die wij nauwelijks opmerken, maar die heel heftig zijn voor de sterke reukzin van een kat. Pas ook op voor tocht bij ramen of onder deuren. Het is niet altijd makkelijk te vinden en de oplossing ligt niet altijd bij de dierenarts.

Haal indien nodig dagelijks dat "slaapje" of korstje uit de ooghoek weg. Die warme, vochtige plek is een bron van bacteriën en dat kan juist zorgen voor een ontsteking of verstopping van de traanbuis.

Groetjes

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Een kat met een verstopt traankanaaltje, zoals ik zelf bij twee katten heb gehad, heeft periodes waarin het meer 'verstopt' zit dan anders. Ik heb het verband nooit echt begrepen; misschien de seizoenen, door de verschillende allergenen in de lucht?

Het is geen ernstig probleem, maar denk eraan om het oogje schoon te maken met bijvoorbeeld een fysiologische zoutoplossing (Dacryoserum is een Frans merk hiervoor), zodat de tranen niet te veel oxideren door de buitenlucht.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

- Acana Wild Prairie (brokken) - Carny Kitten (natvoer) :-))
    Bij ons is het Carnilove en Feringa Duo, dus aan het merk ligt het in ieder geval niet. Ik ga het volgend jaar eens met onze dierenarts bespreken (als alles goed blijft gaan met onze beestjes in de tussentijd), al kan ik de argwanende blik die ik ga krijgen nu al voor me zien ^^

@Chaton : naast stof kunnen er ook andere omgevingsfactoren in je huis zijn die deze tranende ogen veroorzaken. Probeer eens de verschillen op een rijtje te zetten tussen de plek waar ze logeerde toen je weg was en je eigen woning (wel of geen vloerbedekking, de directe omgeving, wel of geen planten, schoonmaakmiddelen, huisparfums, etc., maar ook het voer dat ze daar kreeg).

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!