Hoi allemaal, ik ben onlangs verhuisd voor mijn studie. Ik ben van mijn moeders rustige appartement (waar ook andere dieren waren) naar een appartement aan een drukke weg gegaan, alleen met mijn katje. Ze lijkt maar niet te wennen aan de nieuwe situatie, ook al gaat het overdag eigenlijk prima. Ze komt lekker knuffelen en ik laat haar aan de lijn uit in mijn binnentuintje (omdat ze nog niet gewend is aan het nieuwe huis ben ik bang dat ze niet terugkomt of wordt aangereden). Maar 's nachts slaapt ze bijna niet meer en blijft ze maar mauwen, terwijl ze vroeger bijna de hele nacht bij me sliep. Ze raakt helemaal in paniek, zoekt constant naar een weg naar buiten en mauwt aan één stuk door. Ik heb geprobeerd haar gerust te stellen met veel knuffels, maar ze is er totaal niet ontvankelijk voor (haar staart zwiept alle kanten op alsof ze speelt, maar zodra ze een geluid hoort lijkt ze doodsbang). Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en feromonen vallen op dit moment niet echt binnen mijn budget. Is dit gewoon een kwestie van wennen? Mist ze de andere dieren? Of komt het door het gebrek aan vrije uitloop? (Vroeger stond er altijd een raam open, ook al ging ze bijna nooit echt naar buiten). Als jullie tips hebben, hoor ik het heel graag, want de nachten duren nu wel erg lang.
Verhuizing: mijn kat mauwt elke nacht
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi,
Ik heb hulp nodig. Ik ben twee weken geleden verhuisd naar een appartement met een tuin. Hiervoor woonden we in een appartement met een balkon. Ik vind het doodeng om mijn kat naar buiten te laten, want ik ben bang dat hij niet meer terugkomt. Hij wil nu al naar de buren springen. 's Nachts blijft hij maar miauwen.
Wat kan ik doen alsjeblieft?
🙂
Hoi en nogmaals bedankt voor jullie reacties
Volgens mij begint ze al aardig te wennen aan haar nieuwe huisje. Vannacht heeft ze in ieder geval bijna niet meer gemiauwd en ze lijkt een stuk relaxter (ze verstopt zich niet meer onder mijn bed). Ik heb vandaag zelfs de voordeur opengezet zodat ze naar buiten kan wanneer ze maar wil, maar de geluiden buiten schrikken haar nog te veel af. Maar goed, ik denk dat we de goede kant op gaan!
Hoi en nogmaals bedankt voor jullie reacties
Volgens mij begint ze al aardig te wennen aan haar nieuwe huisje. Vannacht heeft ze in ieder geval bijna niet meer gemiauwd en ze lijkt een stuk relaxter (ze verstopt zich niet meer onder mijn bed). Ik heb vandaag zelfs de voordeur opengezet zodat ze naar buiten kan wanneer ze maar wil, maar de geluiden buiten schrikken haar nog te veel af. Maar goed, ik denk dat we de goede kant op gaan!
Hoi,
De verhuizing is nog maar kort geleden, dus het lijkt me logisch dat je kat nog een beetje van slag is door de nieuwe omgeving. Dat is heel begrijpelijk, want een kat is erg gehecht aan zijn vertrouwde omgeving en gewoontes. Het beste wat je kunt doen is:
- Houd dezelfde gewoontes aan (dezelfde voertijden, enzovoort).
- Gebruik gerust een dekentje met de geur van zijn oude maatjes (en/of een oud kledingstuk van je moeder) en verspreid die geur door je huis; dit kan hem helpen om wat meer te ontspannen.
- Probeer hem te laten wennen aan geluiden, of dat nu binnen of buiten is.
- 's Nachts is het misschien jouw 'afwezigheid' die hem zo praatgraag maakt. Heb je al geprobeerd om ergens een lampje aan te laten staan? Of om een opname van alledaagse geluiden in je appartement af te spelen, zodat hij 's nachts bekende geluiden om zich heen heeft? Mijn eigen kat had ook de neiging om 's nachts veel lawaai te maken. Bij hem waren het de gesloten deuren die hem dwarszaten; door ze 's nachts open te laten, ging het een stuk beter. Hij miste het visuele contact met ons. Misschien mist je lieverd wel iets specifieks tijdens de nacht in deze voor hem stressvolle periode.
- Het doel is om hem te laten ontspannen. Er bestaan verdampers of sprays met rustgevende feromonen voor katten (zoals Feliway). Je kunt ook producten zoals Zylkène proberen, die erom bekendstaan dieren te helpen ontspannen. Deze worden meestal preventief gegeven, bijvoorbeeld voor een reis. Je kunt zijn omgeving ook verrijken met van alles om hem bezig te houden als jij niet actief bent: speelgoed dat uit zichzelf beweegt, voerpuzzels, plankjes om de hoogte in te gaan...
- Maak ook gebruik van positieve bekrachtiging: zodra hij 's nachts rustig wordt, beloon hem dan met wat lekkers om hem te laten zien dat de nacht helemaal niet zo eng is.
Veel succes!
Mélissa - Diergeneeskundestudent aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en Projectleider bij ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van de EnvA http://proveto.net/
Volgens mij kan ze, zolang ze haar nieuwe territorium nog niet echt eigen heeft gemaakt, nog proberen weg te lopen naar je moeder. Dat is al vaker gebeurd; er zijn katten die soms tientallen of zelfs honderden kilometers hebben afgelegd om na een verhuizing hun oude huis terug te vinden.
Ik heb een binnenplaats waar ze naar buiten zou kunnen, maar ik wil dat ze eerst goed aan het appartement gewend is. De binnenplaats grenst namelijk aan de weg en ik ben bang dat ze anders niet meer terugkomt.
Heel erg bedankt voor je reactie,
De verhuizing is nog maar heel recent, het is pas een weekje geleden, maar het feit dat ze overdag wel 'ontspannen' is maar 's nachts niet, maakt me wel wat ongerust. Ik ga het maar even de tijd geven en kijken hoe ze zich verder aanpast.
Heel erg bedankt voor je reactie,
De verhuizing is nog maar heel recent, het is pas een weekje geleden, maar het feit dat ze overdag wel 'ontspannen' is maar 's nachts niet, maakt me wel wat ongerust. Ik ga het maar even de tijd geven en kijken hoe ze zich verder aanpast.
Hoi,
Hoelang is dit nu precies aan de gang?
Je moet weten dat een kat heel territoriaal is en erg gehecht aan zijn omgeving. Als zoiets simpels als het interieur veranderen haar al in de war kan brengen (bijvoorbeeld een muur in een andere kleur schilderen of de bank vervangen), stel je dan eens voor hoeveel stress een verhuizing voor een kat oplevert. Een nieuwe omgeving, nu opeens alleen en niet meer omringd door haar vertrouwde mensen (je moeder) en de dieren waar ze aan gewend was, plus al die nieuwe geluiden die er in het oude appartement blijkbaar niet waren. Dat zijn een hoop veranderingen tegelijk. Ze moet dus haar draai weer vinden en nieuwe gewoontes creëren, en afhankelijk van haar karakter kan dat even duren. Dat kan weken of zelfs maanden zijn. Tijd is in dit geval het beste medicijn.
Als het blijft aanhouden, moet je zeker niet aarzelen om je dierenarts om advies te vragen. Misschien went ze er gewoon niet aan om alleen te zijn en heeft ze een speelmaatje nodig, maar dat zal de tijd leren.
Wat mijn eigen ervaring betreft: ik ben in korte tijd twee keer verhuisd met mijn katten. Toen mijn ex-vriend me verliet en ik zijn appartement uit moest, ben ik tijdelijk bij mijn moeder ingetrokken tot ik een andere woning vond. Met de katten natuurlijk, alledrie, want het was ondenkbaar om ze weg te doen of uit elkaar te halen omdat ze zo hecht zijn. Ze waren al behoorlijk van slag door het nieuwe huis, een nieuw mens en vooral een andere kat die niet bepaald gediend was van deze drie indringers. Ze plakten constant aan me vast, veel meer dan normaal, alsof ze bevestiging zochten. Een maand later vond ik een woning en verhuisden we opnieuw, naar een appartement dat kleiner was dan het vorige en ook een stuk minder rustig. Ook daar hadden ze tijd nodig om hun draai te vinden en niet meer bij elk geluidje op hun hoede te zijn, zoals een deur die dichtging, de voetstappen van de bovenbuurman of iemand op de gang. 's Nachts miauwden ze ook heel klaaglijk, ze speelden niet meer zoals voorheen, deden soms hun behoefte naast de kattenbak en sliepen vooral heel veel. Maar na 1,5 à 2 maanden kwam alles weer op zijn pootjes terecht. Ik denk ook dat het feit dat ze samen waren hen erg heeft geholpen.
Hoi,
Ik denk dat als ze over een week nog steeds niet gewend is, het voor haar het beste is om haar bij je moeder te laten. Het is beter dat ze lekker naar buiten kan zoals eerst, ook al kan ze niet goed overweg met de andere kat, dan dat ze binnen opgesloten zit...
Tenzij je haar over een paar dagen wel naar buiten kunt laten, want ik begreep niet helemaal of dat de bedoeling is of niet...
Als dat wel zo is, krijgt ze misschien na het verkennen van haar nieuwe territorium haar ritme weer terug en gaat ze nog maar weinig naar buiten, of juist veel meer omdat ze zich fijner voelt in haar eentje. Of misschien blijft ze zich rot voelen omdat het eigenlijke probleem is dat ze geen andere kattenvriendjes meer heeft, ook al maakten ze af en toe ruzie...
- Strijd om een zwak kitten van 28 dagen te redden (Intensief bijvoeren)
- Kitten dat sabbelt: laten doen of niet?