Verhuizen, gaat het niet goed met mijn kat?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben een week geleden naar mijn nieuwe appartement verhuisd en gisteravond is mijn kat ook overgekomen.

Hij heeft het appartement verkend en vannacht liep hij steeds heen en weer tussen zijn nieuwe verstopplek (waar ik als mens echt niet bij kan) en mijn bed.

Maar sinds een uur of tien vanmorgen is hij er niet meer uitgekomen. Ik zie hem wel zitten met zijn ogen wijd open, maar dat is het dan ook.

Hij heeft ook sinds gisteren niet meer gegeten en is ook niet op de kattenbak geweest... Ik heb zijn favoriete natvoer gekocht in de hoop dat hij wat zou eten, maar niets helpt. Hij lijkt echt niet van plan om tevoorschijn te komen...

Ik heb ook een Feliway-verstuiver die de hele tijd in het stopcontact zit.

Hebben jullie misschien tips of tricks om hem te helpen wennen aan het appartement?

Bedankt en een fijne avond nog!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Hoi,

Je kat is waarschijnlijk gewoon wat van slag door zijn nieuwe omgeving, en dat is iets wat heel vaak voorkomt.

Het kan zijn dat hij hier een paar dagen last van heeft, of zelfs een paar weken als het een kat is die moeite heeft met wennen.

Om hem te helpen moet je proberen om veranderingen voor hem zoveel mogelijk te beperken: houd het voor nu bij hetzelfde voer en introduceer bijvoorbeeld niet meteen een nieuw huisdier. Je kunt hem ook het beste zo min mogelijk stress bezorgen; zijn favoriete natvoer geven is een goed idee en je kunt speeltjes gebruiken die hij leuk vindt.

Ik zou je aanraden om hem voorlopig niet uit zijn schuilplaats te gaan halen, want dan voelt hij zich waarschijnlijk alleen maar meer bedreigd en dat zorgt voor extra stress. Omdat hij er pas minder dan 24 uur is, kun je nog wel een paar uurtjes afwachten om te zien of hij goed op de bak gaat en of hij eet. Hij mag echter niet langer dan 24 tot 36 uur stoppen met het gebruiken van de kattenbak.

Zorg er trouwens voor dat je zijn kattenbak en zijn voerbakje op plekken zet die hij fijn vindt (als hij uit zijn schuilplaats komt, kun je zien waar hij heen gaat, of je kunt afgaan op de plekken in het appartement waar hij gisteravond naartoe ging). Je kunt de kattenbak ook schoonmaken met een beetje bleek om hem te lokken, want katten zijn gek op die geur. Voor nu kun je proberen om zijn bak en zijn voerbakje in de buurt van zijn schuilplaats te zetten, maar niet te dicht bij elkaar; katten houden er namelijk niet van als er te weinig afstand zit tussen de plek waar ze eten en de plek waar ze hun behoefte doen.

En wat betreft die Feliway-verdamper: als je die voor het eerst gebruikt, kan het zijn dat hij er niet gevoelig voor is. Als hij niet uit zijn schuilplaats komt, kun je proberen de stekker eruit te trekken, want misschien is het een vreemde geur voor hem.

Kortom, een verhuizing is voor een kat inderdaad vaak erg ingrijpend, zeker omdat je dier er nog maar zo kort is. Houd de situatie goed in de gaten, vooral wat betreft het eten en de kattenbak. Als hij vanavond nog niet heeft gegeten of geplast, zal het nodig zijn om hem uit zijn schuilplaats te halen of contact op te nemen met een deskundige.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en nog een fijne dag gewenst.

Tof om een toekomstige dierenarts te hebben die helpt :)

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je kat is waarschijnlijk flink van slag door zijn nieuwe omgeving, en dat is iets wat heel vaak voorkomt.

Het kan zijn dat hij hier een paar dagen last van heeft, of zelfs een paar weken als het een kat is die wat meer moeite heeft met aanpassen.

Om hem te helpen kun je veranderingen het beste zo veel mogelijk beperken: houd het voorlopig bij hetzelfde voer en introduceer bijvoorbeeld niet meteen een nieuw huisdier. Probeer hem ook niet te veel te stressen. Zijn favoriete natvoer geven is een goed idee, en je kunt speeltjes gebruiken die hij leuk vindt.

Ik zou je adviseren om hem voorlopig niet uit zijn schuilplaats te gaan halen, want dan voelt hij zich waarschijnlijk alleen maar meer bedreigd en dat zorgt voor extra stress. Omdat hij er nog geen 24 uur is, kun je best nog een paar uurtjes afwachten om te zien of hij goed eet en zijn behoefte doet. Let er wel op dat hij niet langer dan 24 tot 36 uur stopt met de kattenbak gebruiken.

Zet zijn kattenbak en voerbak trouwens op plekken waar hij zich fijn voelt (als hij uit zijn schuilplaats komt, zie je vanzelf waar hij heen gaat, of kijk waar hij gisteravond in het huis was). Je kunt de kattenbak ook schoonmaken met een beetje bleek om hem te lokken, want katten zijn dol op die geur. Voor nu kun je proberen de kattenbak en voerbak in de buurt van zijn schuilplek te zetten. Zet ze alleen niet te dicht bij elkaar, want katten vinden het niet prettig als hun eten te dicht bij de plek staat waar ze hun behoefte doen.

En wat die Feliway-verstuiver betreft: als die al aanstaat sinds hij er is, kan het zijn dat hij er niet gevoelig voor is, zeker als je dit voor het eerst gebruikt. Als hij echt niet uit zijn schuilplaats komt, kun je proberen de stekker eruit te trekken; misschien is de geur voor hem juist vreemd.

Kortom, een verhuizing is voor een kat vaak erg verwarrend, zeker omdat hij er nog maar zo kort is. Houd de situatie goed in de gaten, vooral of hij wel eet en plast. Als hij vanavond nog steeds niet heeft gegeten of geplast, is het verstandig om hem toch uit zijn schuilplaats te halen of even contact op te nemen met een professional.

Hopelijk heb je hier wat aan en nog een fijne dag!

Vertaald Frans
    Skits
    Skits Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Verhuizen zorgt vaak voor veel stress bij een kat. Sommigen wennen heel snel, maar anderen hebben wat meer tijd nodig (een beetje zoals bij een adoptie). Je kat heeft het appartement al verkend en begon al wat te wennen, maar door alle stress en emoties is hij vast een beetje moe (als je hem 's nachts hebt horen rondscharrelen, heeft hij waarschijnlijk niet veel geslapen). Volgens mij heeft hij het plekje uitgekozen dat voor hem het veiligst voelde om even bij te komen van alle indrukken.

Mijn Jude, die van zichzelf nogal bang is aangelegd, heeft in het appartement een 'veilig' verstopplekje onder de bank. Als er iemand komt die ze niet kent of als ze ergens bang voor is, kruipt ze daaronder omdat ze weet dat niemand haar daar te pakken krijgt. In het begin deed ze al haar slaapjes daaronder, omdat ze zich daar het veiligst voelde.

Volgens mij kun je hem het beste niet dwingen om tevoorschijn te komen. Je kunt zachtjes tegen hem praten; hij kent je stem en dat zal hem geruststellen. Ga regelmatig even bij hem kijken zonder hem te dwingen om naar buiten te komen. Hij komt vanzelf wel weer tevoorschijn als hij er klaar voor is om verder op onderzoek uit te gaan. Als hij van spelen houdt, kun je proberen hem te lokken met wat speeltjes.

Dat hij sinds gisteravond niet gegeten heeft is niet zo heel erg (zolang het maar niet veel langer gaat duren...) en als hij niet gegeten of gedronken heeft, is het ook logisch dat hij niet op de kattenbak gaat. Je kunt zijn voerbakjes voor nu even heel dicht bij zijn verstopplek zetten, zodat hij kan eten terwijl hij zich veilig voelt. De kattenbak kun je ook het beste in de buurt zetten (maar niet direct naast de voerbakjes). Ik denk dat hij vannacht wel weer tevoorschijn komt (dan is er meestal minder lawaai en beweging, wat minder stressvol is voor een kat).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om het probleem met het eten op te lossen, kun je haar voerbakje, bordje of schaaltje alvast voor haar schuilplaats zetten zodat ze kan eten. Als ze daarna nog steeds niet eet, bel dan de dierenarts voor advies!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Achter de keuken is er een opening waar de wasmachine moet komen (die is nog niet geleverd, dus die plek is nog leeg) en hij zit helemaal achterin.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kun je de plek waar hij verstopt zit eens beschrijven? Anders kun je misschien een stok of de achterkant van een bezem pakken en proberen hem voorzichtig aan te duwen, maar ik weet het ook niet precies... ik kan het me lastig voorstellen. Hij voelt zich waarschijnlijk bedreigd.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!