Vanaf welk gewicht kun je een poes laten steriliseren?

M
Missescat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Iets meer dan een maand geleden hebben we een klein poesje geadopteerd via een pleeggezin.

Omdat ze een groeiachterstand heeft opgelopen, was ze nog niet gesteriliseerd op het moment van de adoptie.

Ze begint nu krols te worden (ze is 9 maanden) en het is natuurlijk de bedoeling om haar sowieso te laten helpen.

Maar omdat het echt nog zo'n ukkie is, vroeg ik me af vanaf welk gewicht je haar kunt laten opereren?

Alvast bedankt voor al jullie reacties! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Supernieuws! Die kleine uk is eigenlijk een 'nep-magerdje'...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Nou, we zijn naar de dierenarts geweest!

Mijn weegschaal deed blijkbaar raar (gelukkig maar): 2,6 kg. De sterilisatie staat gepland voor dinsdag.

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik heb het kleintje vanavond gewogen (wat me een paar flinke krassen heeft gekost ^^) en ze is echt een vedergewicht. Ze weegt maar 1,2 kg (ze heeft een groeiachterstand gehad en ze is sowieso al een kleine kat).

Ik bel morgenochtend de dierenarts om even te overleggen en ik houd jullie op de hoogte.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, een beetje wel wat het gewicht betreft, dat is tenminste wat onze dierenarts liet doorschemeren. Maar we hadden het over kittens van 3 maanden die nog geen 1 kg of 1,5 kg wogen, en ik weet dat sommige dierenartsen al op heel jonge leeftijd steriliseren.

Voor het kleintje waar het hier over gaat: aangezien ze al geslachtsrijp is, en ook al is het een ukkie, vermoed ik dat ze wel boven de 2 kg weegt :) dus geen enkel probleem om haar te opereren (tenzij ze ziek is)

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sterilisatie heeft niets met gewicht te maken. Sommige rassen (zoals de Bombay of Burmilla) wegen als ze volwassen zijn maar 2,5 kg en sommige HTK-katten blijven hun hele leven heel klein, vaak door tekorten bij de moeder tijdens de dracht.

Je poes zou eigenlijk zo snel mogelijk gesteriliseerd moeten worden; het 'leeg' krols worden is schadelijk, vooral voor de melkklieren.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Uit mijn hoofd woog onze kleine meid tussen de 2,5 en 2,8 kg toen ze werd gesteriliseerd. De antwoorden kunnen per dierenarts verschillen, maar er is eigenlijk geen reden waarom ze 'nee' zouden zeggen gezien haar leeftijd, tenzij er een specifiek gezondheidsprobleem is.

Vertaald Frans
    L
    Lyzzza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Helemaal eens met Courgette.

Het gewicht speelt een rol bij de prijs van de narcose, maar de operatie zelf heeft een vast tarief voor alle poezen tot 5 kg.

Als je een Duitse dog zou moeten laten castreren... oeps! 🙂

Omdat ze krols begint te worden, is het moment daar. Als er geen risico is dat ze naar buiten glipt, kun je wachten tot het voorbij is en het laten doen vóór de volgende keer.

Liza

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet eigenlijk niet of er een gewichtslimiet is.

Sommige dierenartsen opereren kittens al heel jong, rond de 3 maanden, maar ik geloof dat daar wel speciale apparatuur voor nodig is.

Mijn poesje is met ongeveer 6 maanden geholpen, ze woog toen 2,75 kg.

Groetjes

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!