Vaatwasmiddel

P
Princessexpanpan Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik was net het vaatwasmiddel in het bakje van de vaatwasser aan het vullen en liet het klepje openstaan terwijl het middel erin liep. Mijn kat zat vlak achter me en ik weet niet of hij in de buurt is gekomen om eraan te likken of het in te ademen.

Hij heeft net gegeten en ik merk tot nu toe niets geks aan hem.

Mocht hij toch wat binnengekregen hebben, na hoeveel tijd treden de symptomen van een vergiftiging dan ongeveer op?

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Yuna La Ficelle
    Yuna la ficelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Om even op dat punt in te haken: afwasmiddel is niet echt een "instinker", in de zin dat het zo ontzettend vies is dat je je niet kunt voorstellen dat een dier of kind er een giftige hoeveelheid van binnenkrijgt.

Er zijn wel andere dingen in onze omgeving die echt gevaarlijk zijn. Antivries voor de auto bijvoorbeeld is een dodelijk gif, zelfs in kleine hoeveelheden. Alleen smaakt het zoet, dus je moet er erg mee oppassen en het goed achter slot en grendel zetten.

Dan heb je ook nog planten. Als ik het me goed herinner heb je konijnen (?), en in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kunnen konijnen niet instinctief gevaarlijke planten herkennen. Ze kunnen zich dus makkelijk vergiftigen (denk aan bolgewassen, oleanders, enz.).

En vergeet de paddenstoelen niet: de groene knolamaniet is dodelijk, maar iedereen die ze gegeten heeft vond ze heerlijk... totdat ze eraan stierven.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als je kat alleen maar van het afwasmiddel heeft geproefd, hij het waarschijnlijk gewoon ranzig vond. Hij heeft er dan vast niet genoeg van binnengekregen om ziek te worden en hij zou direct een reactie van walging hebben laten zien. Wat wel gevaarlijk zou zijn geweest, is als hij met zijn pootje erin had gezeten. Dan gaat hij zich namelijk schoonlikken en krijgt hij op die manier een veel grotere hoeveelheid binnen.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Ik weet dat ik een beetje overdrijf, maar ik stel hier liever vragen en win informatie in over kleine dingen; ik wacht liever niet tot er echt iets misgaat voordat ik me zorgen ga maken.

In tegenstelling tot kinderen zijn dieren makkelijker te begrijpen. Sorry als je je hieraan stoort. Ik vraag alleen om advies en niet om levenslessen. Maar wel lief dat je hebt geantwoord en de tijd hebt genomen.

Dank je wel!

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Maak jezelf niet zo gek, want aan de ene kant is een kat echt niet zo dom dat hij afwasmiddel gaat drinken (dat smaakt helemaal niet lekker) en aan de andere kant: als hij vergiftigingsverschijnselen zou hebben, dan had je dat allang gemerkt!! Ik heb zelf al meer dan 30 jaar Perzen en ik laat ze gewoon naar buiten. Ik kan je verzekeren dat katten heel wantrouwig zijn en niet zomaar alles eten of drinken. Je maakt je altijd zorgen om je katten terwijl dat nergens voor nodig is. Wat moet dat wel niet worden als je straks kleine kinderen hebt die overal aanzitten!! Denk er maar eens over na, ik bedoel het niet gemeen, maar je moet het echt wat meer in perspectief zien!!! Ik ben niet de eerste die dit tegen je zegt.

Eerlijk gezegd heb ik 1000x liever iemand als @Princessexpanpan die zich te veel zorgen maakt, dan al die topics over katten die op sterven na dood zijn waarbij mensen hier komen vragen wat ze moeten doen in plaats van direct naar de dierenarts te racen. :)

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Hoe snel treden de symptomen van een vergiftiging eigenlijk op?

Bedankt.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je kat niet het type is dat alles eet wat hij tegenkomt, is het onwaarschijnlijk dat hij dit soort niet-smakelijke producten heeft binnengekregen.

Hoi,

Sorry hoor, maar wat betekent het precies als een kat alles eet wat hij vindt? Is dat een teken van een vergiftiging?

Bedankt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Bij het inslikken van schoonmaakmiddelen zoals afwasmiddel zijn de zichtbare symptomen kwijlen en braken, en soms diarree met buikpijn. Maar het gevaarlijkste is wanneer er schuim in de luchtwegen terechtkomt. Dit zorgt voor hoesten en ademhalingsproblemen.

Als je kat niet het type is dat alles eet wat hij tegenkomt, is de kans klein dat hij zoiets vies heeft binnengekregen. Houd hem ondertussen goed in de gaten en neem bij de minste twijfel direct contact op met een dierenarts. En heel belangrijk: geef hem in dat geval absoluut niets te eten of te drinken.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Paul

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!