Sterk ruikende ontlasting, voeding aanpassen?

Mathieu75020
Mathieu75020 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik heb 2 katten, waarvan er één van bijna 2 jaar al zolang ik hem heb een enorme stank verspreidt nadat hij op de kattenbak is geweest.

Ik dacht dat het misschien aan zijn voeding zou kunnen liggen en ik zou graag wat advies van jullie krijgen.

Ik wil eigenlijk weten of het verstandig is om zijn dieet te veranderen.

Ik geef hem brokjes (Virbac Sterilised) en elke dag een kleine portie natvoer (Almo Nature). Hij krijgt deze voeding en deze merken al sinds hij 3 maanden oud is.

Weten jullie waar die geuren vandaan kunnen komen? En wat zou ik in zijn voeding kunnen aanpassen?

Alvast heel erg bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is hij goed ontwormd?

Een kat of hond met wormen heeft vaak last van stinkende ontlasting

Vertaald Frans
    Lauramazari
    Lauramazari Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Best wel opvallend, maar mijn kat Helios (hij is eind februari bijna 1 jaar) heeft al sinds hij een kitten was last van ontlasting die echt enorm stinkt. Ik geef hem Virbac en ook heel veel Almo Nature. Toen ik stopte met de brokjes, was de geur weg... Hij is niet gecastreerd! Ik ben op zoek naar brokjes met de beste samenstelling voor mijn kat.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In medische brokjes, zoals die van Hill's, voegen ze bijvoorbeeld bietenpulp toe; dat helpt om de geur te maskeren of te verminderen. Normaal gesproken gebruiken ze dit restproduct van de suikerproductie voor kattenbakvulling, maar nu stoppen ze het gewoon in het voer.

Het verteren van planten of granen vereist fermentatie. Dat is meer iets voor herkauwers, omdat zij een heel lang spijsverteringsstelsel hebben dat daarop is aangepast. Bij een kat is de vertering van planten maar gedeeltelijk, omdat het een echte carnivoor is met een kort spijsverteringskanaal.

Om de "schade" te beperken, voegen fabrikanten veel vezels toe. Dit zorgt ervoor dat de transittijd langer wordt en de spijsvertering dus langer duurt, maar soms gaat dat mis of raakt de boel geïrriteerd. Het lichaam van de kat reageert dan door de darminhoud vloeibaar te maken om het er zo snel mogelijk weer uit te werken.

Eigenlijk zou het veel beter zijn om brokjes van echt vlees te maken voor een kat, maar dat is zo ontzettend veel duurder dat bijna niemand ze zou kopen.

Groetjes

Vertaald Frans
    L
    Lucg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, ik heb het over een onverdraaglijke stank, in combinatie met zachte ontlasting of zelfs diarree.

In dit geval is het vleesgehalte niet de oorzaak.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ALS DE ONTLASTING STERK RUIKT komt dat niet door een slechte spijsvertering, maar omdat vlees sterker ruikt dan granen

Vertaald Frans
    L
    Lucg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het probleem met Virbac en graanvrije brokken is dat er vaak erwten in zitten. En die worden lang niet altijd even goed verteerd door katten.

Mijn kat heeft altijd een vieze kont en de ontlasting stinkt echt enorm bij graanvrije brokken. En als die geur echt te erg is, is dat toch vaak een teken dat de spijsvertering niet helemaal top is.

Zelf geef ik hem Hill's Vet Essentials Neutered Cat. Ik heb tot nu toe echt niks beters gevonden (het eiwitgehalte is goed, koolhydraten met 28% acceptabel, gecontroleerde mineralenwaarden, mooie stevige ontlasting waardoor hij vanachteren goed schoon blijft, en geen ondragelijke luchtjes).

Ik heb Royal Canin Persian, True Instinct High Meat, Orijen Cat & Kitten en Virbac HPM allemaal geprobeerd. En hoewel een merk als Orijen op papier heel goed lijkt, ben ik er niet van overtuigd dat die enorme lijst aan ingrediënten, en dan vooral al die kruiden en fruit, nou echt goed is voor de stoelgang van onze katten.

Vertaald Frans
    I
    Illya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb 2 katten, waarvan er eentje van bijna 2 jaar al sinds het begin een vreselijke en erg sterke geur verspreidt nadat hij op de kattenbak is geweest. Ik dacht dat het misschien door zijn voeding kon komen en ik zou graag wat advies willen. Eigenlijk wil ik weten of het beter is om zijn voer te veranderen. Ik geef hem brokjes (Virbac Neutered) en een klein beetje natvoer (Almo Nature) per dag. Hij krijgt al ditzelfde voer van dezelfde merken sinds hij 3 maanden oud is. Weten jullie waar die luchtjes vandaan kunnen komen? En wat kan ik in zijn voeding aanpassen? Alvast heel erg bedankt!

Hoi!

Ik reageer erg laat op je bericht, maar het viel me op omdat mijn derde katje hetzelfde probleem heeft met erg stinkende ontlasting bij precies dezelfde brokjes!

Het is een poesje dat we in onze tuin hebben gevonden, ze is nu ongeveer 9 maanden oud. We weten niets van haar verleden, maar toen we haar vonden was ze heel mager, ondervoed en had ze constant diarree. In het begin gaf ik haar Royal Canin 'Kitten', zoals ik ook bij mijn andere twee katten heb gedaan toen ze klein waren. Na haar sterilisatie vorige maand raadde de dierenarts Virbac voor gesteriliseerde katten aan, omdat de samenstelling best goed is (veel eiwitten, geen maïs, tarwe of soja, weinig zetmeel, ...) en ook om te voorkomen dat ze aankomt na de ingreep.

De drolletjes zien er 'goed' uit, maar de geur is echt verschrikkelijk.

De dierenarts zegt dat het een kwestie is van wennen aan het eiwitgehalte en de samenstelling...

Wat me vooral verbaast, is dat mijn andere twee katten Royal Canin eten en dat je daar helemaal niets ruikt. Vanwege de ingrediënten wilde ik eigenlijk 'iedereen' overzetten op Virbac, maar nu ben ik bang dat ik straks 3 'stinkende drolletjes' heb!! 😞

Ik snap het ook niet met die granen; in RC zitten er genoeg en hun ontlasting is hartstikke goed...

Is het bij jou inmiddels al verbeterd?

Bedankt!!!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt helemaal, voor onze carnivoren is graanvrije voeding al een goede stap! Nog voordat je overgaat op rauw...

Ik word er echt moedeloos van als ik boodschappen doe en bij de kassa gezinnen zie met zakken brokken waar gewoon 'met granen' op staat (vooral voor katten). Het is echt triest dat die fabrikanten die ingrediënten niet eens meer verbergen... en het ergste is nog dat zelfs dierenartsen voeding met granen aanraden...

😔

Vertaald Frans
    Pooky3d
    Pooky3d Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi @Pooky3d, ontlasting die stinkt, of zelfs heel erg stinkt... het spijt me, maar dat is echt een verteringsprobleem. Op de lange termijn is dat niet goed voor de gezondheid en de darmen.. :-(

Dat geloof ik direct! Het valt me trouwens op dat hoe beter de kwaliteit van het voer is, hoe minder het stinkt en hoe minder de ontlasting van mijn kat ruikt! Daarom zoek ik alleen nog maar natvoer zonder bijproducten, granen en andere troep.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik helaas een erg sterk en gevoelig reukvermogen heb.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Pooky3d

ontlasting die stinkt, of zelfs heel erg stinkt, het spijt me om het te zeggen, maar dat is een spijsverteringsprobleem...

en op de lange duur zal dat effect hebben op de gezondheid... op de darmen... :-(

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!