Sterilisatie poes: geen kraag of rompertje

L
Likek88 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi iedereen,

Mijn jonge poes van 1 jaar is gisterochtend gesteriliseerd. De operatie zelf ging heel goed, maar toen ik haar ophaalde, vertelden ze dat het niet gelukt was om haar het rompertje aan te trekken (wat eigenlijk de bedoeling was), omdat ze te fel naar hen toe was. Ze zeiden dat ik het thuis in alle rust maar moest proberen. Ik heb voor de zekerheid ook een kraag meegenomen.

Eenmaal thuis was het onmogelijk om het rompertje of de kraag om te doen; ze blies naar me, beet me en liet me duidelijk merken dat dit echt niet ging gebeuren. Ik ben weer teruggegaan naar de dierenarts... ze hebben daar met meerdere mensen geprobeerd de kraag om te doen, maar ik kom thuis en plof, na 20 minuten lag de kraag alweer op de grond...

Sinds gisteren likt mijn poes af en toe aan de wond, maar niet overdreven veel, gewoon tijdens haar normale wasbeurt. De dierenarts zei vandaag dat ik het voor het weekend maar zo moet laten in de hoop dat ze de boel niet openhaalt...

Vandaag is ze heel speels en rent en springt ze alle kanten op. Ik heb nog geprobeerd de kraag om te doen, maar ik heb niet doorgezet.

Ik maak me best wel zorgen dat ze likt en zo druk is na zo'n operatie (er was me verteld dat ze waarschijnlijk suf zou zijn na de ingreep, maar het is juist het tegenovergestelde: ze is in topvorm). Ik zou graag willen weten wat ik moet doen als de wond toch openspringt, aangezien ik morgen niet per se naar een spoeddierenarts kan gaan.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt, een poes die af en toe aan de wond likte zonder dat deze openging? Helpt speeksel ergens ook niet een beetje bij de genezing?

Voorlopig probeer ik in ieder geval elke 2 uur te checken of alles nog goed is, maar ik knijp hem wel voor de nachten en de komende werkweek...

Bedankt voor jullie advies en ervaringen! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Moni33 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb Grisette maandag laten opereren... Vanochtend had ze het voor elkaar gekregen om haar pleister eraf te trekken... Ik heb de wond bekeken, die ziet er rustig uit... Ik heb het ontsmet met Betadine en er weer een beschermende pleister op geplakt, al zal die vast niet lang blijven zitten... Ze kon die kap echt niet verdragen... We zitten nu op de derde dag na de ingreep...

Terwijl ze eerst zo schuw was, laat ze zich nu gelukkig heel goed verzorgen...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee hoor, niks ernstigs. Na 5 dagen is het heel normaal dat ze weer wat actiever wordt.

Je moet de hechtingen wel even in de gaten houden om te zien of het mooi schoon blijft.

Je moet je pas echt zorgen maken als ze veel aan de wond likt, want daardoor kunnen de draadjes er op een gegeven moment uitgaan.

Die van mij had geen kap of iets anders nodig en de volgende dag was ze alweer volop aan het spelen met mijn andere kat.

Groetjes

Vertaald Frans
    Wahiba
    Wahiba Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Dit is de eerste keer dat ik mijn poes van 18 maanden heb laten steriliseren. Het is nu de 5e dag na de operatie. Kunnen jullie me alsjeblieft vertellen of het erg is als ze af en toe op een kruk of de bank springt? Ze draagt geen rompertje of kraag. Ik ben best wel gestrest en hou haar de hele tijd in de gaten. Alvast bedankt!
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn kat had na haar sterilisatie geen rompertje of kraag en ze likte zichzelf alleen om zich te wassen. Ze heeft de wond helemaal niet opengehaald of een ontsteking gekregen.

Mijn kat had een kraag, maar ik had nog nooit van zo'n rompertje gehoord. Ze heeft ook een verband gehad, maar ik weet de reden niet meer.

Vertaald Frans
    Audreyou29
    Audreyou29 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn poes had na haar sterilisatie geen rompertje of kapje om. Ze likte zich alleen om zich te wassen en ze heeft de wond helemaal niet opengetrokken of een ontsteking gekregen.

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Even ter verduidelijking: het is een blauwachtige lijm. Maar zodra het opgedroogd is, wordt het kleurloos en is het volkomen veilig voor je dier.
    Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Waar ik me toch best wel zorgen om maak, is niet zozeer dat ze likt, maar de dierenarts zei dat ze niet te veel mocht springen en nu heeft ze net haar gekke uurtje en maakt ze 360's op de bank... ^^"

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Goedenavond Chlorophylle,

Bedankt voor je reactie, helemaal goed. Ik heb maandag m'n eerste controle (3 dagen later) en dan zal ik die lijm eens noemen om te kijken of ze dat daar kennen.

Een weekendarts had het ook over een soort pleister of verband. Ik weet niet of jullie die techniek kennen, maar blijkbaar vinden katten het niet zo fijn als dat eraf moet.

(Maar goed, dat is dan 10 seconden pijn en misschien een paar uurtjes dat 'ie boos op me is, maar dan heb ik wel rust wat betreft de genezing...)

Oké KiriKiri, bedankt voor de info! :)

Vertaald Frans
    Kirikiri
    Kirikiri Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi weer

Nee hoor, de wond gaat niet zomaar bloeden. In het ergste geval is het hooguit een beetje bloederig, maar meer ook niet :)

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond. Ik heb mijn vrouwtje met 7 maanden laten steriliseren. Ze kreeg ook geen kraag of rompertje om. Na 4 dagen had ze het al voor elkaar gekregen om haar hechtingen eruit te trekken. Ik ben toen teruggegaan naar de dierenarts. Die heeft ernaar gekeken en stelde me gerust dat de wond al goed aan het genezen was. Ze heeft alleen een soort lijm aangebracht op een plekje dat nog niet helemaal dicht zat. Deze lijm sluit het weefsel en je ziet er niets meer van zodra het droog is. Mijn meisje heeft nu een heel mooi litteken dat je bijna niet ziet. Dus, als je merkt dat de hechtingen loslaten, ga dan even naar de dierenarts maar raak niet in paniek. Er zijn namelijk verschillende lagen hechtingen; de buitenste laag is oppervlakkig en geneest heel erg snel.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!