Spinnen met open bek

Kyiara
Kyiara Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik plaats dit berichtje eigenlijk meer uit nieuwsgierigheid dan dat ik me echt zorgen maak. Mijn kat van 8 jaar spint met zijn bek open. Dat spinnen gebeurt vaak als we samen bezig zijn: als hij blij is, tijdens het knuffelen, enz. Ik weet dat het puur plezier is; hij kwispelt met zijn staartje en komt uit zichzelf lekker knuffelen.

Maar dat spinnen met die open bek is begonnen toen ik een paar jaar geleden op vakantie ging. Toen ik terugkwam, spinde meneer met zijn bek open en sindsdien is hij er nooit meer mee opgehouden 🙄.

Het lijkt wel alsof hij zijn blijdschap of emoties niet goed onder controle kan houden...

Ik ben benieuwd of anderen ook zo'n soort katje hebben. Ik heb het trouwens al besproken bij de dierenarts en die merkte niets geks op. En ja, natuurlijk spint hij niet bij de dierenarts. Maar er zijn geen ademhalingsproblemen, ondanks dat hij wat aan de zware kant is, en ook geen hartproblemen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien een 'flehmen-reactie'? In dat geval houdt de kat zijn bek open om een fijne geur, of gewoon een geur die hem intrigeert, beter op te nemen. Eigenlijk kan hij door deze reactie de geur chemisch analyseren. Dit komt vaker voor bij dove en/of blinde katten dan bij andere katten.

Trouwens, ik heb dit nog nooit gezien bij een kat die tegelijkertijd spint. Het is maar een ideetje.

Vertaald Frans
    Kyiara
    Kyiara Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt blue cat voor je reactie.

Nee, hij heeft geen enkel probleem met zijn gebit. Hij heeft al overgewicht sinds hij 8 maanden oud is. Hij is ook erg groot.

Ik wilde nog even terugkomen op dat trillen. Ik heb het echt over trillen. Dat snelle trillen over de hele lengte van de staart. Niet het geïrriteerde zwiepen van een kat of de blije kwispel van een hond.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

In eerste instantie zou ik aan een gebitsprobleem hebben gedacht, maar als de dierenarts zijn bek al heeft nagekeken, is er een andere oorzaak. Het is voor een kat niet natuurlijk om de bek open te houden, en als hij door zijn bek ademt is dat een teken van ademnood.

PS: Wanneer de staart van een kat zwiept, is dat een teken van irritatie en niet van blijdschap, in tegenstelling tot bij een hond.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!