Seksueel gedrag bij gecastreerde katten?

Alexeline
Alexeline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik zal even mijn probleem uitleggen: ik heb twee gecastreerde katers. De eerste heet Roméo en wordt over twee maanden 4 jaar, en Titou wordt over een maand 3 jaar. Sinds een dag of veertien klimt Roméo op Titou alsof hij hem wil dekken. Titou onderwerpt zich volledig, maar hij miauwt wel alsof hij pijn heeft of bang is. Ik weet het niet precies, maar je ziet aan hem dat hij het niet fijn vindt. Natuurlijk laat ik Roméo zijn gang niet gaan.

Ze zijn allebei al op jonge leeftijd gecastreerd, dus je kunt niet echt zeggen dat hij de gewoonte heeft vastgehouden. Sinds het begin van het jaar is er wel wat meer gesteggel tussen die twee, maar ze slapen nog steeds regelmatig samen en ze wassen elkaar ook nog steeds.

Weten jullie waar dit vandaan kan komen en vooral wat ik kan doen om dit gedrag te stoppen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Alexeline
    Rapporteren

Hij is met 3 maanden gecastreerd, dus heel vroeg. Mijn dierenarts was zelfs verbaasd dat een collega dat al zo jong had gedaan. Hij is rond de 2,5 maand door de stichting opgevangen en heeft tot bijna 5 maanden in een konijnenkooi gezeten, totdat een vrouw van een gastgezin hem 10 dagen voordat ik hem adopteerde in huis nam omdat ze het zo ontzettend zielig vond. Hij zat constant opgesloten in die kleine kooi. Dus ik denk niet dat hij hiervoor al een seksleven had.

Nee hoor, ik schreeuw niet, ik heb alleen een wat strengere toon dan wanneer we aan het knuffelen zijn lol

Als het om capsules gaat, lijkt het me lastig. Het is me nog nooit gelukt om hem medicijnen te geven, zelfs niet fijngeperst door de tonijn om de smaak en geur echt te verbergen. Dan slikt hij het door en rent hij snel weg om het buiten of onder de bank weer uit te spugen...

Ik ga er toch even naar kijken, met een beetje geluk gaat het wel lukken. Bedankt voor je adviezen in ieder geval!

Vertaald Frans
    M
    Mike64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Oeps.... het is mijn avond niet.... Zylkene in capsules....... Bachbloesems in druppels 🤣🤣
    Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Sorry, ik had je antwoord verkeerd gelezen en dacht dat Roméo pas 3 maanden geleden was gecastreerd en niet toen hij 3 maanden oud was.....😡😡😡

Dan zou het inderdaad best kunnen dat de nieuwe geurtjes die Titou van de buren meebrengt een rol spelen..... maar de behandeling blijft hetzelfde, je hebt ook nog Bach Rescue.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Bijna 4 jaar is al behoorlijk oud voor de seksualiteit van een kat... de seksuele volwassenheid van een kat vindt normaal gesproken plaats tussen de 6 en 8 maanden! ! 😀😀😀 Je kunt ze vanaf zes maanden laten castreren... dus hij is vrij laat gecastreerd.

Aangezien je het over een stichting hebt, kun je ervan uitgaan dat hij een seksueel leven heeft gehad en waarschijnlijk de gewoonte heeft behouden om te willen paren... ook al kan hij geen kittens meer verwekken. We zitten bovendien midden in de voortplantingstijd, hij ruikt vast vrouwtjes en ook de nieuwe geurtjes van je buren kunnen hem inderdaad in de war brengen.

Laat hem Titou niet "bestijgen", wees heel duidelijk en aarzel niet om hem even apart te zetten... hij gaat het uiteindelijk wel begrijpen... dit natuurlijk allemaal zonder te schreeuwen.

En kijk eventueel voor Zylkene, dit kun je online vinden (bijvoorbeeld bij Zooplus, Zoomalia, etc.). Het zit in capsules die je bijvoorbeeld door zijn natvoer mengt.

Vertaald Frans
    Alexeline
    Rapporteren

Bedankt voor jullie advies. Roméo is al met net 3 maanden gecastreerd; ik wist niet eens dat dat al zo jong kon. Maar de voorzitster van de stichting waar hij gevangen was, vond hem zo agressief dat ze hem op die manier wilden kalmeren, zoals ze me vertelde. Mijn arme ventje was vooral doodsbang, maar daardoor denk ik niet dat hij ooit al iets met een vrouwtje heeft gedaan. Ik heb een Feliway-verdamper in het stopcontact gedaan en zodra we hem betrappen terwijl hij dat probeert te doen, laten we hem meteen stoppen. En ik begrijp niet zo goed waarom Titou zich niet verdedigt, terwijl als ze aan het spelen zijn of zelfs als het er even hard aan toe gaat, Roméo vaak degene is die als eerste opgeeft. Maar sinds januari hebben we nieuwe buren (een huis met 2 appartementen) en de kleinste verandering brengt Roméo al van zijn stuk, want hij is heel erg bang voor mensen. Terwijl Titou gewend was om bij mijn vorige buurvrouw te gaan knuffelen en een dutje te doen, en dat doet hij nu ook bij de nieuwe buren die hem hartelijk hebben ontvangen. Ik denk dat het misschien hun geur is die hem in de war brengt. Er zijn verder geen veranderingen geweest. En ik zie wel dat mijn arme Titou deze situatie helemaal niet prettig vindt. Meestal haal ik ze uit elkaar, daarna kijken ze elkaar een paar minuten aan; Titou gaat liggen en Roméo blijft zitten met zijn staart om zich heen, zijn oortjes plat en een chagrijnige blik, en daarna trekt het weer weg. Dan gaan ze of een dutje doen, of een van de twee gaat naar buiten, maar op dat soort momenten vallen ze niet tegen elkaar aan in slaap. Terwijl ze na het stoeien normaal gesproken juist wel eindigen met knuffelen.

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Goedenavond,

Lastig om te zeggen waar dit plotselinge gedrag vandaan komt... vooral als je katten al een tijdje geleden gecastreerd zijn. Volgens mij zijn het nog wat overblijfselen van seksuele driften, maar je kat heeft geen hormonen meer als de castratie al lang geleden is. Aan de andere kant: als hij als jonge kat al paringsgedrag vertoonde, kan hij daar wat trekjes van hebben overgehouden.

Ik denk ook aan een zoektocht naar dominantie. Ik heb zelf ook twee gecastreerde katten en hier wordt er ook weleens gevochten; ze lijken dan een spelletje 'wie is de sterkste' te spelen 😀

Het beste is om hem direct te stoppen zodra hij dit gedrag vertoont: klap in je handen en zeg heel hard NEE, en indien nodig kun je hem even een tijdje apart zetten in een andere kamer.

Tot slot kun je Feliway gebruiken of zelfs Zylkene-tabletten om de hele boel een beetje te laten ontstressen.

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!