Seksueel gedrag bij gecastreerde katten?

Alexeline
Alexeline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik zal even mijn probleem uitleggen: ik heb twee gecastreerde katers. De eerste heet Roméo en wordt over twee maanden 4 jaar, en Titou wordt over een maand 3 jaar. Sinds een dag of veertien klimt Roméo op Titou alsof hij hem wil dekken. Titou onderwerpt zich volledig, maar hij miauwt wel alsof hij pijn heeft of bang is. Ik weet het niet precies, maar je ziet aan hem dat hij het niet fijn vindt. Natuurlijk laat ik Roméo zijn gang niet gaan.

Ze zijn allebei al op jonge leeftijd gecastreerd, dus je kunt niet echt zeggen dat hij de gewoonte heeft vastgehouden. Sinds het begin van het jaar is er wel wat meer gesteggel tussen die twee, maar ze slapen nog steeds regelmatig samen en ze wassen elkaar ook nog steeds.

Weten jullie waar dit vandaan kan komen en vooral wat ik kan doen om dit gedrag te stoppen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Y
    Youli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt balen zeg, vanochtend is 'ie ontsnapt. Ik heb hem in een struik teruggevonden, maar hij liet zich echt niet zomaar pakken. Een felle is het geworden, sinds hij een vriendinnetje heeft.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Gesteriliseerde katten vertonen geen seksueel gedrag meer. Maar hoe later een kater wordt gecastreerd (na 6 maanden), hoe groter de kans is dat hij de gewoonte van het sproeien behoudt die hij vóór de castratie al had ontwikkeld. Een late castratie kan er ook voor zorgen dat een kater dominant gedrag laat zien door op de rug van een onderdanige kat te klimmen (mannetje of vrouwtje), zonder dat er sprake is van penetratie of ejaculatie.

Vertaald Frans
    Y
    Youli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, paren katten ook nog als ze gecastreerd zijn? Maar er vindt dan geen eisprong en ejaculatie plaats?

Vertaald Frans
    Alexeline
    Rapporteren

Haha, ik heb zijn naam niet zelf gekozen, dat heeft de stichting gedaan. En hij was de eerste weken zo van slag... het duurde echt een maand voordat hij onder de bank vandaan kwam waar wij bij waren, dus we hebben de naam die we zelf hadden uitgekozen maar laten varen. We dachten dat het in ieder geval één verandering minder voor hem zou zijn lol

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Volgens mij is het ook dominantie of omgeleide agressie, hij wil hem gewoon even laten zien wie de baas is. Maar wat een idee ook om een kat Roméo te noemen, dan vraag je wel om problemen 😁 Die hormonen zijn echt allang verdwenen; na een castratie blijven die volgens mij nog maximaal 3 maanden hangen.

Vertaald Frans
    Alexeline
    Rapporteren

Ik heb zelf hetzelfde met mijn gecastreerde katten. Als ik het goed begrepen heb, voorkomt castratie dat ze zich voortplanten, maar niet dat ze paren. Ze hebben nog wel hormonen, maar gewoon minder.

Ik zou het nog snappen als hij een vrouwtje zou bespringen. Maar dit is ook een mannetje en hij gaat echt op zijn rug zitten. Gezien de houding van de onderste raakt hij eigenlijk alleen de rug, op ongeveer 10 cm van de staartaanzet.

...

Vertaald Frans
    Alexeline
    Rapporteren

Hoi, ik denk ook aan dominantiegedrag, waarschijnlijk door ongecastreerde katten in de buurt waarvan jouw katten de stressvolle geur goed oppikken. Daarnaast kan een kater die gestrest is door een verandering agressie uiten in de vorm van 'dominantie-rijden' (een soort nep-dekking). Het is goed om de dominante kat zoveel mogelijk gerust te stellen, maar laat hem de onderdanige kat natuurlijk niet treiteren.

Bedankt voor je reactie. Eigenlijk is het normaal gesproken juist andersom. Titou is thuis eerder de dominante dan de onderdanige.

Roméo is erg angstig. Maar hij twijfelt geen moment om zijn maatje te verdedigen als een andere kat hem lastigvalt. Hoe vaak we al niet in de tuin hebben gezeten en hij Titou hoorde miauwen en er als een speer vandoor ging om hem te verdedigen en mee terug te nemen. Terwijl Titou in huis bijna altijd de bovenliggende partij is. Maar goed, ik laat het hem niet doen, wat de reden ook is. Ik woon in een dorp en volgens mij zijn de mensen hier in de buurt vrij serieus; er lopen wel wat katten rond, maar die zijn gecastreerd of gesteriliseerd. Maar goed, misschien gaan ze wel verder weg dan ik denk en hun reukvermogen is natuurlijk erg sterk. Ik heb Bachbloesems besteld, zoals hierboven werd aangeraden. Ik hoop dat dat een beetje helpt om de boel te kalmeren. Maar ondanks dat ligt Roméo vaak rustig te slapen en dan gaat Titou naar hem toe en begint hem te bijten of geeft hem een paar tikjes met zijn poot – wel op een zachte manier om te spelen hoor. Wat ik bedoel is dat hij hem blijft opzoeken tot hij echt bovenop hem zit. Ze eten ook altijd tegelijk uit hetzelfde bakje, dus op dat vlak is er geen strijd. En het overvalt hem ook gewoon ineens. De laatste keer lag Titou te slapen en toen ging Roméo op zijn rug zitten en probeerde... tja, het leek op een dekking, maar dan echt op de rug. Hij beet hem niet en Titou bleef gewoon liggen en probeerde niet eens weg te gaan.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb zelf ook hetzelfde met mijn gecastreerde katten. Als ik het goed begrepen heb, zorgt castratie ervoor dat ze zich niet meer kunnen voortplanten, maar niet dat ze niet meer paren. Ze hebben nog steeds hormonen, alleen minder.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk ook dat het om dominant gedrag gaat, waarschijnlijk door ongeholpen katten in de buurt waarvan je katten de stressvolle geur heel goed oppikken. Daarnaast kan een kater die gestrest is door een verandering, omgerichte agressie vertonen in de vorm van 'schijndekking uit dominantie'. Het is goed om de dominante kat zoveel mogelijk gerust te stellen, zonder hem de onderdanige kat te laten terroriseren.

Vertaald Frans
    Alexeline
    Rapporteren
    Onze berichtjes hebben elkaar net gekruist. Ik ga even kijken naar wat je me adviseert, nogmaals bedankt 😊
    Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!