Schildklierproblemen bij mijn kat - ik heb even wat geruststelling nodig
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik wil ook nog even kwijt dat ik gisteravond met spoed naar de dierenarts ben geweest en die vertelde me dat het "goed" met haar ging en dat ik degene was die aan het stressen was, niet mijn kat... Ik ben geen dierenarts, maar ik ken mijn kat en ik zie echt wel dat het helemaal niet goed met haar gaat...
Ze is ook heel erg mager...
Hoi allemaal, mijn kat is 15 jaar oud en ik heb afgelopen dinsdag gehoord dat ze een te snel werkende schildklier heeft (een zeer hoge T4-waarde). Ze eet niet meer, drinkt enorm veel en miauwt alsof ze veel pijn heeft. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest en die heeft APELKA voorgeschreven, wat ik haar nu elke ochtend en avond moet geven. Ik geef het nu twee dagen, maar ik zie totaal geen verbetering, het lijkt zelfs wel slechter te gaan. De dierenarts vertelde me dat het even duurt voordat het middel werkt... maar heeft iemand van jullie ervaring met zulke heftige bijwerkingen bij hun kat? Sinds ik het geef is het namelijk erger dan daarvoor; ze ligt alleen maar en kan bijna niet meer overeind komen... ze houdt haar nek ook een beetje scheef, alsof ze een beroerte heeft gehad... telkens als ze probeert op te staan, miauwt ze en gaat ze meteen weer liggen. Ze kruipt weg in alle hoekjes van het huis om te proberen te slapen en ze vindt het niet echt prettig als ik haar aanraak om haar gerust te stellen... Als er mensen zijn wiens kat ook zo heeft gereageerd, dan hoor ik graag of dit overgaat. Is dit normaal? Moet ik nog even afwachten tot de bijwerkingen minder worden? Het enige positieve is dat ze weer een heel klein beetje natvoer is gaan eten... maar echt maar een heel klein beetje. Bedankt alvast!
Hoi, bedankt voor je tips! Bij mijn poes van 11 jaar is dit een paar maanden geleden ook vastgesteld. Ze moet 's ochtends en 's avonds haar medicijnen krijgen, maar het is echt een drama om die aan haar te geven!!! Ze is heel mager en verliest haar haar... ik weet even niet meer wat ik moet doen. Ik maak me zorgen en vraag me af of het wel ALLEEN haar schildklier is. Zou je me jouw recept kunnen geven zodat ik het kan proberen? Misschien helpt het bij het aankomen en het geven van haar medicijnen. Alvast bedankt!
Bedankt voor je tips. Zou ik je recept met de hoeveelheden mogen hebben voor mijn poes van bijna 17 jaar, bij wie een paar maanden geleden de diagnose is gesteld? Alvast bedankt, en nog heel veel fijne momenten gewenst met je lieverd!
Hoi,
Mijn kat Barnabé kreeg anderhalf jaar geleden de diagnose hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier). Hij was toen erg mager (4 kg, terwijl het een flinke kater is) en zijn T4-waarde was veel te hoog. Hij begon met een behandeling waarbij hij elke dag 's ochtends en 's avonds medicatie kreeg, en ik geef hem speciale brokken voor de schildklier. Daarnaast maak ik zelf natvoer van kipfilet, sperziebonen en worteltjes, met biergist, kurkuma en koolzaadolie. Ik maak om de drie maanden een grote voorraad die ik in kleine bakjes invries; dat gaat supervlot, het is voordeliger en ik weet precies wat hij binnenkrijgt. Elke ochtend plet ik zijn medicijnen door het voer en hij smult ervan.
Je moet weten dat die medicijnen van de dierenarts een vermogen kosten, terwijl de variant voor mensen met dezelfde werkzame stof maar circa 2 € per maand kost. Als ik het door zijn voer prak, heeft hij niets in de gaten.
Inmiddels is mijn kat bijna 15 jaar en hij is kerngezond. Zijn T4-waarde is flink gedaald en hij is weer 4 kg aangekomen. Hij krijgt nu nog maar één tabletje per dag voor zijn schildklier.
Zijn laatste onderzoek liet gelukkig nog geen verontrustende signalen zien over de mogelijke achteruitgang van zijn nieren. Ik zorg dat hij veel drinkt: hij heeft een glazen drinkbak in de keuken en een porseleinen drinkfontein in de woonkamer. Ook in zijn zelfgemaakte natvoer zit veel water.
Ik ben er echt van overtuigd dat voeding een enorme impact heeft op de gezondheid van onze katten. Toen de dierenarts me aanraadde om zelf zijn natvoer te maken, dacht ik: wat een monsterklus, dat lukt me nooit! Maar eigenlijk gaat het heel snel: een snelkookpan, een blender, wat bakjes en klaar is Kees. Het kost me elke drie maanden maar 15 minuten en het is het dubbel en dwars waard: mijn kat geeft niet meer over, heeft een prachtige vacht en op zijn leeftijd nog geen spoor van artrose of staar. Ik heb er maar van één ding spijt, en dat is dat ik er niet eerder mee begonnen ben!
Verlies de moed niet, een kat die goed behandeld wordt, hoeft hier echt niet aan onderdoor te gaan.
Goedenavond,
Mijn kat Xena is 16 jaar oud. Ze heeft nu al zeker 2 jaar een te snel werkende schildklier. Ik laat elke 6 maanden een bloedonderzoek doen om het verloop in de gaten te houden. Ze krijgt natuurlijk medicijnen, daar ontkom je simpelweg niet aan.
Ik ben overgestapt op speciale brokken en natvoer voor de schildklier. Volgens mij helpt het echt!
Met Xena gaat het verder goed, ze is alleen aan de magere kant maar de dierenarts maakt zich daar geen zorgen over. Het is wel zo dat de ziekte ze uiteindelijk een keer inhaalt.
Blijf in de tussentijd goed op het gedrag van je kat letten. Controles van minstens twee keer per jaar kunnen echt een verschil maken!
Sterkte
Mijn kat krijgt nu twee weken Apelka en tot nu toe gaat het goed.
Volgende week dinsdag hebben we een afspraak om te zien hoe zijn T4-waarde zich ontwikkelt (die van hem was echt heel hoog).
Trouwens, bij welke T4-waarde is de diagnose bij jullie katten gesteld?
Heeft iemand van jullie al ervaring met speciale brokken voor katten met een te snel werkende schildklier?
Mijn poes van 14 jaar kreeg in september 2018 de diagnose hyperthyreoïdie en hypertensie. Ze wordt behandeld met een combinatie van Thiafeline en Amodip. Dit is een levenslange behandeling.
Hoi,
Hyperthyreoïdie is helaas onomkeerbaar, maar met een goede behandeling kun je het leven van de kat nog maandenlang verlengen. De kat van mijn buurvrouw had deze ziekte ook en heeft met de behandeling nog 9 maanden langer geleefd; hij was toen 9 jaar oud. Veel sterkte!
20 reacties van 20