Schildklierproblemen bij mijn kat - ik heb even wat geruststelling nodig

C
Capucine78 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kat is gisteren naar de dierenarts geweest en die vermoedt hyperthyreoïdie (een te snel werkende schildklier).

Ik had niet verwacht te horen dat mijn kat ziek is, dus het nieuws kwam best wel even hard aan.

Ik zou graag wat ervaringen horen van anderen met een kat die ook last heeft van een te snel werkende schildklier.

Hoe gaat het nu met ze? Slaat de behandeling een beetje goed aan?

Mijn kat is 11 jaar oud.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

20 antwoorden
Sorteren op:
  • V
    Vero21 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn kat heeft last van een te snel werkende schildklier (hyperthyreoïdie).

We zijn begonnen met de voeding van Hill's (zowel de brokjes als het natvoer). In het begin ging het perfect en at ze goed, maar sinds een week raakt ze haar bakje bijna niet meer aan! Ze is 14 jaar en weegt nog maar 2,8 kilo.

Ze raakt erop uitgekeken... en ze is van zichzelf al een moeilijke eter.

Nu wissel ik het af met Sheba kip omdat ze wel echt honger heeft... Hebben jullie tips? Ideeën voor ander voer? Ik maak me zorgen en ga over twee weken terug naar de dierenarts om alles te bespreken.

Bedankt!

Vertaald Frans
    ChatChou
    Chatchou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Sorry hoor, ik weet dat dit een oud bericht is. Ik ben wanhopig op zoek naar recepten voor mijn 16-jarige kat met een te snel werkende schildklier, maar zonder succes... tot ik op dit forum terechtkwam. Je recept met kip, sperziebonen, wortels, biergist, kurkuma en koolzaadolie spreekt me erg aan. Zou je de hoeveelheden van de ingrediënten met me willen delen? Alvast heel erg bedankt!
    Hoi, mijn kat Barnabé kreeg anderhalf jaar geleden de diagnose hyperthyreoïdie. Hij was erg vermagerd (4 kg, maar hij is groot gebouwd) en zijn T4-waarde was erg hoog. Hij begon met een behandeling waarbij hij elke ochtend en avond medicijnen kreeg, en ik geef hem speciale brokjes voor de schildklier. Ik maak zelf natvoer voor hem met kipfilet, sperziebonen en wortels, plus biergist, kurkuma en koolzaadolie. Ik maak elke drie maanden een grote hoeveelheid, vries het in kleine bakjes in, en dat gaat eigenlijk best snel. Het is goedkoper en ik weet tenminste precies wat hij eet. Elke ochtend plet ik zijn medicijnen erdoorheen en hij smult ervan. Je moet weten dat die diergeneesmiddelen klauwen met geld kosten, terwijl de variant voor mensen met dezelfde werkzame stof maar circa 2 € per maand kost... Fijngehakt in het voer merkt hij er helemaal niks van. Inmiddels is mijn kat bijna 15 en hij blaakt van gezondheid. Zijn T4-waarde is flink gedaald en hij is weer 4 kg aangekomen. Hij hoeft nu nog maar één tabletje per dag voor zijn schildklier. Zijn laatste bloedonderzoek liet gelukkig nog niks verontrustends zien wat betreft de mogelijke achteruitgang van zijn nieren. Ik zorg dat hij veel drinkt: een glazen bak in de keuken en een porseleinen drinkfontein in de woonkamer. In zijn zelfgemaakte voer zit ook veel water. Ik ben ervan overtuigd dat voeding een enorme impact heeft op de gezondheid van onze katten. Toen de dierenarts me aanraadde om zelf voer te maken, dacht ik: wat een werk, dat lukt me nooit! Maar het valt echt mee: een snelkookpan, een mixer, een stuk of tien bakjes en klaar is Kees. Het kost me elke drie maanden maar 15 minuten en het is het dubbel en dwars waard: mijn kat geeft niet meer over, heeft een prachtige vacht en op zijn leeftijd nog geen last van artrose of staar. Ik heb maar van één ding spijt: dat ik er niet eerder mee ben begonnen! Geef de moed niet op, een kat die goed behandeld wordt, hoeft hier echt niet aan te overlijden.
    Hoi, bedankt voor de tips! Bij mijn poes van 11 is een paar maanden geleden de diagnose gesteld. Ze moet 's ochtends en 's avonds haar medicijnen krijgen, maar het is zo'n gedoe om ze naar binnen te krijgen!!! Ze is mager, verliest haar haar... ik weet even niet meer wat ik moet doen. Ik maak me zorgen en vraag me af of het wel ALLEEN haar schildklier is. Zou je mij jouw recept kunnen geven zodat ik het kan proberen? Misschien helpt het haar om weer aan te komen en wordt het makkelijker om de medicijnen te geven. Alvast bedankt!
    Vertaald Frans
    NatetGribouille
    Natetgribouille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, bij die van mij is vorig jaar november de diagnose gesteld. Ze had er al een tijdje last van. Ze is 12 of 13 jaar oud (ik weet het niet precies omdat ze als volwassen kat is geadopteerd). Omdat ze niet tegen de enige voorgestelde behandeling, APELKA, kon en de YD brokjes en het natvoer weigerde, zorg ik er nu voor dat ik alle jodiumhoudende voeding vermijd. Ik kook kip voor haar en geef haar 7 zakjes Sheba kip en kalkoen per dag om haar gewicht op 4,5 kg te houden. Ook doe ik een kwart capsule meidoorn (het poeder) door haar voer om haar hartslag te kalmeren. Ze slaapt nu veel beter, krijst niet meer en begint zelfs weer te spelen omdat ze haar spiermassa weer terugkrijgt. Ze vindt het heerlijk om naar buiten te gaan als het koud is en ze heeft altijd lekker fris en schoon water klaarstaan. Ze leeft weer helemaal op!
    Vertaald Frans
    S
    Scothy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal.

Mijn poes Kelly heeft last van die schildklieraandoening en ze krijgt hiervoor Thiafeline en een medicijn voor haar hoge bloeddruk.

Ze is niet afgevallen omdat ze dag en nacht ontzettend veel eet en we haar niets tekort laten komen.. Maar soms begint ze ineens heel hard te gillen, ze krijst dan met een schorre stem. Ik wilde graag weten of jullie hier meer informatie over hebben en of jullie katten ook zo raar mauwen, want ik vind het echt doodeng.

Ze is 16 jaar en heeft de ziekte nu al zeker 2 jaar, dus je ziet maar: er is nog niets verloren.

Vertaald Frans
    S
    Scothy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal.

Mijn poes Kelly heeft last van haar schildklier. Ze krijgt hiervoor Thiafeline en ook medicatie voor haar hoge bloeddruk.

Ze is niet afgevallen omdat ze dag en nacht flink eet en we haar niets ontzeggen. Maar soms begint ze ineens heel hard te gillen; ze schreeuwt dan met een hele schorre stem. Ik wilde graag weten of jullie hier meer informatie over hebben en of jullie katten ook van die mauwen hebben waar je echt van schrikt.

Ze is inmiddels 16 en ze heeft deze ziekte nu al 2 jaar, dus je ziet maar: de moed niet opgeven!

Vertaald Frans
    B
    Brees martine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Bij mijn kat Barnabé werd anderhalf jaar geleden een te snel werkende schildklier vastgesteld. Hij was enorm afgevallen (4 kg, maar het is een flinke kater) en zijn T4-waarde was heel hoog. Hij begon met een behandeling waarbij hij elke dag 's ochtends en 's avonds medicijnen kreeg, en ik geef hem speciale brokjes voor de schildklier. Ik maak zelf natvoer voor hem van kipfilet, sperziebonen en worteltjes, met wat biergist, kurkuma en koolzaadolie. Ik maak om de drie maanden een grote hoeveelheid en vries dat in kleine bakjes in; het gaat best snel, is goedkoper en zo weet ik tenminste precies wat hij eet. Elke ochtend plet ik zijn medicijnen erdoorheen en hij smult ervan. Je moet weten dat die diergeneesmiddelen een rib uit je lijf kosten, terwijl de variant voor mensen met dezelfde werkzame stof maar zo'n 2 € per maand kost... Fijngeprakt door het natvoer merkt hij er helemaal niets van. Inmiddels is mijn kat bijna 15 en hij is echt topfit; zijn T4-waarde is flink gedaald en hij is weer 4 kg aangekomen. Hij heeft nu nog maar één tabletje per dag nodig voor zijn schildklier. In zijn laatste bloedonderzoek was er gelukkig niets verontrustends te zien wat betreft de mogelijke achteruitgang van zijn nieren. Ik zorg dat hij veel drinkt: een glazen bakje in de keuken en een porseleinen drinkfontein in de woonkamer. In zijn zelfgemaakte voer zit ook veel water. Ik ben ervan overtuigd dat voeding een enorme impact heeft op de gezondheid van onze beestjes. Toen de dierenarts me aanraadde om zelf voer te maken, dacht ik: wat een monsterklus, dat lukt me nooit! Maar eigenlijk is het zo gepiept: een snelkookpan, een blender, een stuk of tien bakjes en klaar is Kees. Het kost me elke drie maanden maar een kwartiertje en het is het zo waard: mijn kat geeft niet meer over, hij heeft een prachtige vacht en op zijn leeftijd nog steeds geen last van artrose of staar. Ik heb maar van één ding spijt, en dat is dat ik er niet eerder mee ben begonnen! Geef de moed niet op, een kat die goed verzorgd wordt, hoeft hier echt niet aan te overlijden.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb nog niemand hier gezien die het heeft gehad over de behandeling met radioactief jodium. Het is een blijvende oplossing die in slechts één week klaar is, maar je kat moet er wel voor worden opgenomen. Het is een simpele behandeling via een infuus en daarna is je kat genezen. Het enige is dat niet alle dierenartsen deze behandeling aanbieden en het is nogal prijzig; hier kost het circa 1.100 € (1.200$). Ik moest er zelfs voor naar een andere stad, maar ik heb gedaan wat ik dacht dat het beste was voor mijn poes. In feite wordt de schildklier hiermee 'uitgeschakeld' en dan ben je klaar. Je kunt er op internet meer over lezen en kijken welk dierenziekenhuis deze service aanbiedt. Misschien is de prijs in Frankrijk wel wat lager.

Vertaald Frans
    K
    Kiki_fr Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn lieverd heeft precies hetzelfde en krijgt ook dezelfde behandeling. De waarde is 78,51 en het maximum is 35... Ik maak me echt heel veel zorgen.

Ze eet niet meer en probeert wel te drinken, maar zonder veel succes. Ze kan haar draai ook niet vinden. Ze is 10 jaar oud. Maandag hebben we een afspraak bij de dierenarts voor controle.

Hoe gaat het vandaag met die van jou??

Christine

Vertaald Frans
    S
    Stella399 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het je geruststelt: mijn kat heeft hetzelfde meegemaakt, maar na een week behandeling en een eetlust die weer wat normaler werd, ging het een stuk beter met haar. Het duurt best lang. Haar stofwisseling heeft een flinke klap gekregen. Ik heb haar kattenmelk gegeven zodat ze wat dronk en at, en dat werkte... ze is er gek op!!!

Bedankt voor je reactie, maar helaas heb ik haar moeten laten inslapen... Ik ben woensdagavond met spoed naar de dienstdoende dierenarts gegaan omdat ik zag dat het echt niet goed met haar ging. Zoals ik al zei had ze die scheve kop, wat voor mij voelde als een hersenbloeding, nog steeds geen eetlust, etc... de dierenarts zei dat het wel goed met haar ging (een dikke leugen, ik ben geen dierenarts maar ik ken mijn kat), maar hij wilde haar niet daar houden... Toen ik thuiskwam ging ze nog verder achteruit; ze kon helemaal niet meer lopen, had moeite met ademhalen, reageerde totaal niet als ik haar aaide en haar kop stond nog schever... De volgende dag ben ik dus weer teruggegaan om te zeggen dat ik ermee stop omdat ze te veel lijdt, en toen vertelde de dierenarts me dat ze inderdaad een hersenbloeding had gehad... -__- Ik zeg niet dat het door die pil kwam, dat weet ik niet, maar ik heb er misschien wel spijt van dat ik met die behandeling ben begonnen, want ik zag haar toestand binnen één dag bizar snel verslechteren. Of het medicijn die hersenbloeding nou heeft veroorzaakt of dat ze het sowieso wel had gekregen? Ik weet het niet... maar het viel wel precies samen. Ik was er niet echt op voorbereid om mijn kat onder deze omstandigheden te verliezen, ook al wist ik dat ze oud was. Ik denk dat je nooit echt klaar bent voor dit soort dingen en het doet ontzettend veel pijn...

Sorry voor het lange verhaal dat ik heb opgeschreven..

Vertaald Frans
    Z
    Zaboux Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het je een beetje geruststelt: mijn kat heeft precies hetzelfde meegemaakt. Na een week behandeling en een eetlust die weer wat normaler werd, ging het een stuk beter met haar. Het duurt best lang, want haar metabolisme is flink op de proef gesteld. Ik heb haar kattenmelk gegeven zodat ze wat dronk en toch wat voeding binnenkreeg, en dat werkte... ze is er helemaal gek op!!!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 20

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!