Ringschimmel - even wat steun nodig

Y
Yadou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb even wat steun en vooral geruststelling nodig.

Ik heb een kitten in huis genomen die ringschimmel bleek te hebben, maar dat wist ik toen nog niet.

Mijn volwassen kat is besmet geraakt, en mijn man en ikzelf ook.

Ik heb de behandeling tot op de letter gevolgd, dat wil zeggen:

- elke dag stofzuigen

- om de dag de vloer dweilen met bleekmiddel,

- elke 4 dagen de katten wassen met Imaverol. Voor de grote is het trouwens een echt drama, ik heb geen andere keus dan hem af te nemen met een washandje dat doordrenkt is met de oplossing. En zelfs dan plast hij alles onder en kwijlt hij extreem omdat hij zo gestrest en bang is. Het is een schatje want hij heeft me nog nooit gekrabd, maar wat vind ik het erg voor hem als ik hem zo moet wassen.

- wekelijks de bank en de krabpalen grondig schoonmaken

- dagelijks een tabletje voor de grote (Fulviderm, werkzame stof: griseofulvine) + om de week een kuur met vloeistof voor de kleine (Itrafungol)

Eerlijk gezegd ligt mijn sociale leven echt op z'n gat!

Ik dacht dat ik er vanaf was...

Na 6 weken behandelen en geen symptomen meer bij de katten of bij ons, zei de dierenarts dat ik twee weken moest stoppen met de behandeling en dan op consult moest komen.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij de dierenarts hebben we een schimmelkweek (haarmonster) genomen die naar het lab is gestuurd.

Ik hoefde de uitslag niet eens af te wachten; diezelfde avond merkte ik dat ik weer kleine bultjes kreeg (van die ringschimmel-plekjes die niet echt doorzetten).

Ik bekeek mijn katten eens goed: de kleine leek nergens meer last van te hebben, maar bij de grote zag ik heel lichte schilfers bij zijn ogen.

Toen ik hem borstelde, kwam de nare verrassing: hij heeft behoorlijk wat schilfers op de rest van zijn lijf.

Dus zonder op de uitslag te wachten ben ik weer begonnen met de behandeling voor beide katten, want ze zitten vaak bij elkaar.

Maar nu trek ik het echt niet meer, ik heb de kracht niet meer om de behandeling tot op de letter te volgen. Ik ga de vloer nu alleen nog dweilen met Sanytol.

Ik ben van mezelf best wel een poetsfreak en ik begrijp niet waarom we er maar niet vanaf komen!

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van deze behandelingen; ik zit al op bijna € 400,- en dan moet de kitten ook nog gevaccineerd en gesteriliseerd worden.

We zitten midden in een verhuizing en ik maak me ontzettend zorgen. Mijn man en ik willen binnenkort graag aan kinderen beginnen, maar in deze situatie is dat gewoon niet mogelijk en ook niet verantwoord!

Kortom, hoe lang duurde het bij jullie voordat je er eindelijk vanaf was?

Waren jullie echt zo strikt met schoonmaken?

De dierenarts heeft me geen rookbommen (omgevingsbehandeling) aangeraden, is dat normaal? Schijnen die niet effectief te zijn?

Denken jullie dat ik de krabpaal moet vervangen? Zo ja, op welk moment? Ik kan ze hun krabpaal nu niet afnemen, die arme beestjes hebben hun kussens al niet meer.

Denken jullie dat ringschimmel vanzelf over kan gaan?

Ik heb behoefte aan positieve verhalen van mensen die er vanaf zijn gekomen.

Help me!!

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Yasmine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Usibelle
    Usibelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Je moet echt alles goed desinfecteren. Omdat ik zelf ook met dit probleem te maken heb gehad, waste ik al het linnengoed in de wasmachine met bleekmiddel. Voor de krabpalen en mandjes gebruikte ik een stoomreiniger. Je kunt in de winkel schimmeldodende sprays van Sanytol vinden; dat is wat ik zelf ook gebruik als gastgezin.
    Vertaald Frans
    B
    Bangdji Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb jaren geleden twee cavia’s geadopteerd die schimmel (ringworm) hadden. Ik heb het toen zelf ook gekregen.

Nu waren het natuurlijk geen katten; ze liepen niet constant los in huis. Maar ze mochten toch wel een paar uur per dag vrij rondlopen en kwamen overal.

Ze kregen een behandeling van de dierenarts, plus badjes met neemolie en ik smeerde ze in met aloë vera.

Voor mezelf gold hetzelfde.

Ik dweilde de vloeren met Sanytol, gebruikte geen rookbommen, en deed Sanytol bij het beddengoed en de rest van de was.

Eerlijk gezegd ben ik geen enorme poetsfreak. Ik raakte ook niet echt in de stress toen ik het zelf kreeg. Het duurde even voordat ik er vanaf was. Mijn cavia’s hadden het flink te pakken (ze kwamen uit een dierenwinkel), dus het was logisch dat het een paar weken duurde voordat we er doorheen waren. Ik kreeg het zelf pas aan het einde van hun ziekte, gedurende zo'n twee weken.

Ik heb daarna nog ruim een jaar in dat appartement gewoond en de schimmel is nooit meer teruggekomen. Niet bij mij, niet bij mijn cavia’s en ook niet bij de hond die ik daarna kreeg.

Wat betreft het wassen: ik was destijds student en had geen wasmachine. Ik waste dus niet vaker dan normaal, want ik moest wachten tot het weekend om bij mijn ouders de was te doen. Ik deed er gewoon wat Sanytol bij en waste alles wat tegen hitte kon (zoals beddengoed en handdoeken) zo heet mogelijk.

De vloer dweilde ik wel wat vaker, maar ik was echt niet om de tien minuten het hele huis van onder tot boven aan het schrobben. Twee keer per week, denk ik.

Het duurde bij mij wel even voor het weg was en natuurlijk maakte ik me wel wat zorgen door alles wat je erover leest. Maar ik was een stuk minder gestrest dan anderen. En het ging voorbij, zoals alles, en het is nooit meer teruggekomen.

Natuurlijk ben ik voor de zekerheid nog even doorgegaan met de voorzorgsmaatregelen nadat de schimmel weg was.

Wat de cavia’s betreft: ze kregen hun behandelingen van de dierenarts, maar de laatste restjes schimmel verdwenen door de badjes en het insmeren. Dat gold ook voor mij.

Nou, dat was in ieder geval mijn ervaring. Ik ben er vanaf gekomen zonder een enorme poetskoningin te zijn, gewoon door andere schoonmaakmiddelen (Sanytol) te gebruiken en mijn wasroutine iets aan te passen.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ringworm is inderdaad erg lastig en intensief qua behandeling om er weer helemaal vanaf te komen. Deze schimmel is zeer hardnekkig in de omgeving, wat betekent dat je je huis regelmatig moet reinigen met de juiste middelen (de producten die je gebruikt hebben een antischimmelwerking en zijn dus prima, mits je de inwerktijd goed aanhoudt). Het gebeurt zelden dat je er binnen 6 tot 8 weken vanaf bent.

Wat betreft je krabpaal: het hangt er echt vanaf hoe makkelijk deze schoon te maken is. Er kunnen namelijk sporen in achterblijven die je steeds opnieuw kunnen besmetten... Maar geef de moed niet op! Het is absoluut mogelijk om van ringworm af te komen, het duurt helaas alleen vaak erg lang.

Veel sterkte,

Quitterie - Studente diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort ( EnvA ). Projectleider voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Consultancy van EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

GEZOCHT: EEN LIEFDEVOL HUISJE VOOR ONZE LEONBERGER-PUPS

Omdat we helaas moeten stoppen met onze fokkerij, zoeken we een heel goed nieuw thuis voor onze schattige Leonberger-pups, geboren op 10-04-2022. Het zijn 9 reutjes en 5 teefjes. Ze zijn gechipt, gevaccineerd en hebben een Franse stamboom (LOF). Ze hebben uitstekende bloedlijnen (ouders zijn Frans kampioen), een geweldig karakter en zijn in huiselijke kring opgegroeid. Ze zijn vrij van dysplasie, chipnummer moeder: 2CLL6244581524.

Voor meer foto's van deze schattige pups kun je contact met me opnemen via het onderstaande e-mailadres: jeanlucvirol140@gmail.com

Alleen serieuze reacties graag.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, toen ik mijn kitten adopteerde, had ze een klein kaal plekje aan de binnenkant van haar achterpootje. Ik maakte me er toen nog geen zorgen over. Na een weekje bij mij thuis kwam ze een keer verkeerd terecht na een sprong en liep ze een beetje mank, dus ben ik met haar naar de dierenarts gegaan. Vlak voordat we weggingen, vroeg ik hem om ook even naar de binnenkant van haar pootje te kijken: het bleek ringworm te zijn. Hij raadde me aan om haar te isoleren tot het weg was. Toen ik thuiskwam en op internet ging kijken, zonk de moed me eerlijk gezegd in de schoenen toen ik las wat voor voorzorgsmaatregelen je allemaal moet nemen en hoe lastig het is om er vanaf te komen. Ik had net een angstig kitten geadopteerd, dus ik vond het ondenkbaar om haar in een aparte kamer op te sluiten. Ik heb toen alleen de toegang tot de badkamer en de kamer van mijn zoon geblokkeerd, en ze bleef gewoon bij mij slapen. Ik ben zelf totaal geen schoonmaakfanaat, dus elke dag elke kamer poetsen, stofzuigen, continu kleding en lakens verschonen... dat was echt hartstikke zwaar (vooral omdat ik verre van een ideale huisvrouw ben). De eerste week was het zwaarst, omdat de dierenarts me nog geen medicijnen wilde geven omdat ze nog niet zwaar genoeg was; ik moest het plekje alleen behandelen met Betadine. Daarna moest ik doorgaan met de Betadine en een kwart tabletje. Ik heb veel geluk gehad, want na een maand was alles opgelost. Voor het schoonmaken heb ik vooral een stoomreiniger gebruikt en Sanytol in alle vormen, zelfs voor in de wasmachine (de meningen over de effectiviteit van Sanytol zijn nogal verdeeld). Virkon (S) schijnt blijkbaar goed te werken tegen ringworm; ik was van plan dat te kopen als het niet zou verbeteren. Wat betreft die ontsmettingskaarsen of rookbommen zijn de ervaringen qua effectiviteit best goed, maar dat wordt erg duur als je een groot huis hebt. Zelf woon ik in een appartement en met de mechanische ventilatie die verbonden is met de buren was dat geen optie die ik zag zitten. Bovendien zag ik mezelf niet urenlang buiten wachten met de kleine in een reismandje. Ik denk zelf dat stoomreinigen goed werkt. Stofzuigen is lastig omdat je eigenlijk na elke beurt de zak moet vervangen, en ik heb een zakloze stofzuiger. Ik wens je heel veel sterkte, want het is een erg zware periode (ik moest elke dag huilen). Het is blijkbaar lastiger voor mensen met meerdere dieren, maar de gevallen waarbij mensen na maanden nog steeds aan het aanmodderen zijn, zijn erg zeldzaam. Kop op!

Vertaald Frans
  • 25 reacties van 25

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!