Ringschimmel - even wat steun nodig

Y
Yadou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb even wat steun en vooral geruststelling nodig.

Ik heb een kitten in huis genomen die ringschimmel bleek te hebben, maar dat wist ik toen nog niet.

Mijn volwassen kat is besmet geraakt, en mijn man en ikzelf ook.

Ik heb de behandeling tot op de letter gevolgd, dat wil zeggen:

- elke dag stofzuigen

- om de dag de vloer dweilen met bleekmiddel,

- elke 4 dagen de katten wassen met Imaverol. Voor de grote is het trouwens een echt drama, ik heb geen andere keus dan hem af te nemen met een washandje dat doordrenkt is met de oplossing. En zelfs dan plast hij alles onder en kwijlt hij extreem omdat hij zo gestrest en bang is. Het is een schatje want hij heeft me nog nooit gekrabd, maar wat vind ik het erg voor hem als ik hem zo moet wassen.

- wekelijks de bank en de krabpalen grondig schoonmaken

- dagelijks een tabletje voor de grote (Fulviderm, werkzame stof: griseofulvine) + om de week een kuur met vloeistof voor de kleine (Itrafungol)

Eerlijk gezegd ligt mijn sociale leven echt op z'n gat!

Ik dacht dat ik er vanaf was...

Na 6 weken behandelen en geen symptomen meer bij de katten of bij ons, zei de dierenarts dat ik twee weken moest stoppen met de behandeling en dan op consult moest komen.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij de dierenarts hebben we een schimmelkweek (haarmonster) genomen die naar het lab is gestuurd.

Ik hoefde de uitslag niet eens af te wachten; diezelfde avond merkte ik dat ik weer kleine bultjes kreeg (van die ringschimmel-plekjes die niet echt doorzetten).

Ik bekeek mijn katten eens goed: de kleine leek nergens meer last van te hebben, maar bij de grote zag ik heel lichte schilfers bij zijn ogen.

Toen ik hem borstelde, kwam de nare verrassing: hij heeft behoorlijk wat schilfers op de rest van zijn lijf.

Dus zonder op de uitslag te wachten ben ik weer begonnen met de behandeling voor beide katten, want ze zitten vaak bij elkaar.

Maar nu trek ik het echt niet meer, ik heb de kracht niet meer om de behandeling tot op de letter te volgen. Ik ga de vloer nu alleen nog dweilen met Sanytol.

Ik ben van mezelf best wel een poetsfreak en ik begrijp niet waarom we er maar niet vanaf komen!

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van deze behandelingen; ik zit al op bijna € 400,- en dan moet de kitten ook nog gevaccineerd en gesteriliseerd worden.

We zitten midden in een verhuizing en ik maak me ontzettend zorgen. Mijn man en ik willen binnenkort graag aan kinderen beginnen, maar in deze situatie is dat gewoon niet mogelijk en ook niet verantwoord!

Kortom, hoe lang duurde het bij jullie voordat je er eindelijk vanaf was?

Waren jullie echt zo strikt met schoonmaken?

De dierenarts heeft me geen rookbommen (omgevingsbehandeling) aangeraden, is dat normaal? Schijnen die niet effectief te zijn?

Denken jullie dat ik de krabpaal moet vervangen? Zo ja, op welk moment? Ik kan ze hun krabpaal nu niet afnemen, die arme beestjes hebben hun kussens al niet meer.

Denken jullie dat ringschimmel vanzelf over kan gaan?

Ik heb behoefte aan positieve verhalen van mensen die er vanaf zijn gekomen.

Help me!!

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Yasmine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Lena2013 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helaas kan ik mijn vloerkleed niet oprollen, het is 15 m² en van zeegras, dus echt loodzwaar… Ik heb niet het gevoel dat het zich op dit moment verder uitbreidt, maar mijn kat is een flinke angora-dame, dus door al die haren is het lastig om haar huid te zien haha.

Ik maak de behandeling natuurlijk helemaal af en ga daarna weer terug naar de dierenarts in de hoop dat ze kan bevestigen dat er niets meer aan de hand is. Ze had het over bloedonderzoek om het te checken… maar wat is een schimmelkweek precies?

Vertaald Frans
    N
    Neptiza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Leg je vloerkleed als het even kan op een plek waar je tijdens de behandeling niet bij komt. Doe het in een vuilniszak of een dichte doos en haal het pas weer tevoorschijn als je met de ontsmettingsbom (fogger) aan de slag gaat. Een kleed is namelijk een enorme bron van ringwormsporen; zodra je het weer neerlegt en de kat loopt eroverheen, zitten de sporen er direct weer op. 

Als het zich in ieder geval niet verder uitbreidt, is dat al heel wat. Uit m'n hoofd zag ik bij die van mij na een dag of 15 tot 21 verbetering (zij kregen Fulviderm, een Frans merk. Normaal gesproken is Itrafungol effectiever). Mocht je twijfelen over hoe het zich ontwikkelt, stuur dan even wat foto's naar je dierenarts voor advies (dat heb ik ook gedaan voor degenen die nu behandeld worden voor ringworm, al is het dat achteraf misschien toch niet 😅). 

Vergeet niet om de behandeling helemaal af te maken, ook al ziet het er op het oog genezen uit. Laat ook een controlekweek doen in het laboratorium om er zeker van te zijn dat het mycologisch gezien echt weg is. Dit is om te voorkomen dat je over een paar weken een terugval krijgt omdat het toch niet volledig genezen was. 

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Super bedankt voor de tips, dit geeft me veel duidelijkheid.

Het gaat inderdaad om de M. Canis-stam. Je bevestiging dat Sanytol hiertegen werkt, stelt me echt gerust.

Wat betreft de tea tree-olie: ik wist helemaal niet dat dat gevaarlijk kon zijn. Ik ga kijken naar een alternatief, zodat ik toch een schimmeldodend middel in de tapijtreiniger kan doen om mijn vloerkleed schoon te maken.

Ik heb een zakloze stofzuiger, dus ik maak het reservoir en het filter schoon met Sanytol!

Over de Itrafungol weet ik nog niet zo goed wat ik moet denken... we hebben pas één week behandeling + één week pauze achter de rug. Morgen beginnen we aan de tweede behandelweek.

Mijn kat heeft alleen een plekje op zijn oor en verder nergens, dus ik heb goede hoop dat het zich niet verder uitbreidt...

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

De kat krijgt een behandeling met Itrafungol voor 6 weken, telkens één week wel en één week niet. Mijn dierenarts vertelde me dat shampoo overbodig was in het vroege stadium waarin hij zich bevindt …

Mijn zoon en ik slikken terbinafine-tabletten en gebruiken een crème voor de plekken; gelukkig hebben we er maar een paar.

De kat mag in de woonkamer en de keuken. Helaas kan ik die kamers niet afsluiten omdat er geen deuren in zitten. De rest van het appartement is verboden terrein voor hem.

Wat de middelen betreft: ik gebruik Sanytol voor harde oppervlakken en meng dat waar mogelijk met bleek. Ook heb ik een diffuser in de woonkamer met tea tree-olie.

Voor volgende week heb ik een tapijtreiniger gehuurd voor het zeegras. Daar doe ik het gewone middel in met wat natuurazijn (bleekmiddel kan daar natuurlijk niet op).

Hebben jullie tips voor antischimmelsprays? Ik kan ze niet vinden; degene die ik zie zijn alleen tegen parasieten...

Bedankt!

Pas op met het mengen van middelen. Dat kan ervoor zorgen dat ze elkaars werking remmen.

Als de boosdoener de M. canis-stam is, dan is de nieuwe formule van Sanytol voldoende; die is daarop getest. Als je het niet zeker weet, raad ik je Saniterpen 90 aan (een Frans merk), aangezien dat tegen alle stammen werkt.

Hetzelfde geldt voor de tea tree: heb je bij de dierenarts gecheckt of dit veilig is voor je kat? Essentiële oliën kunnen namelijk heel erg schadelijk zijn.

Je hebt Axience Green DVA (een merk uit Frankrijk), dat speciaal op ringworm is getest. Als goedkoper alternatief kun je Abatout-desinfectant (ook een Frans merk) proberen. Dat is getest volgens de EN1650-norm voor schimmels, maar niet specifiek op ringworm, dus het is niet 100% zeker of het werkt.

Denk er ook aan dat als je een stofzuiger met zak hebt, je deze direct na het zuigen buiten het appartement weggooit. Heb je een zakloze stofzuiger? Spuit de opvangbak dan na elke beurt goed in met een antischimmelmiddel. Proveto raadde me ook aan om een HEPA-filter in de stofzuiger te plaatsen; dat houdt de schimmelsporen beter tegen als je apparaat daar nog niet van voorzien is.

Werkt de Itrafungol goed bij je kat?

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

De kat krijgt een kuur met Itrafungol voor 6 weken, telkens één week wel en één week niet. Mijn dierenarts zei dat wassen met shampoo niet nodig was omdat we er in zo'n vroeg stadium bij zijn...

Mijn zoon en ik zitten zelf aan de terbinafine tabletten en gebruiken een crème voor de plekjes, gelukkig hebben we er maar een paar.

De kat heeft toegang tot de woonkamer en de keuken. Helaas kan ik die kamers niet afsluiten omdat er geen deuren in zitten. De rest van het appartement is verboden terrein voor hem.

Qua middelen gebruik ik Sanytol voor de harde oppervlakken, wat ik waar mogelijk meng met chloor. Ook heb ik een diffuser in de woonkamer met tea tree olie.

Ik heb voor volgende week een tapijtreiniger gehuurd voor het zeegras. Daar doe ik dan het gewone schoonmaakmiddel in met wat natuurazijn (chloor kan daar natuurlijk echt niet op).

Hebben jullie nog tips voor goede antischimmelsprays? Het lukt me niet om ze te vinden; de sprays die ik zie zijn allemaal alleen tegen parasieten...

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Hoi,

Ik kwam er zelf twee weken geleden achter dat mijn angorakat ringworm heeft (gekregen van een klein kitten dat we 24 uur hebben opgevangen, we wisten niet dat hij besmet was...). Mijn zoon en ik hebben het nu ook.

En sindsdien is het paniek wat betreft het schoonmaken. Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg doe, terwijl ik er toch elke dag een uur aan besteed (ik woon op 60 m2), maar mijn woonkamer ligt helemaal vol met zeegras tapijt, dus ik ben heel bang dat de ringworm zich daarin nestelt...

Ik heb de toegang tot de slaapkamers voor mijn kat beperkt, maar ik ben alsnog bang dat ik dit maandenlang blijf meeslepen.

Ik was de dekentjes twee keer per week op 60 graden, stofzuig elke dag, dweil om de dag en neem ook om de dag de muren en meubels af.

Ik heb ook echt wat geruststelling nodig, want ik ben bang dat ik hier nog eens knettergek van word!

Krijgt hij een behandeling? Heb je een kweekje laten maken in het lab om te zien om welke stam het gaat? 

Als de kat niet tot één kamer beperkt wordt en niet van jullie gescheiden is, kan het voor zowel jou als de kat langer duren voordat jullie er vanaf zijn. Omdat ringworm namelijk erg vluchtig is, komt het overal terecht. Het beste zou zijn om hem in een ruimte te houden die makkelijk schoon te maken is. 

Aan het einde van de rit zul je 'rookbommen' (omgevingssprays/foggertjes) moeten gebruiken om van de resterende sporen af te komen. 

Met welke producten maak je momenteel schoon? 

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi,

Ik ben er zelf twee weken geleden achter gekomen dat mijn angorakat schimmel (ringworm) heeft. Hij heeft het gekregen van een klein kitten dat we 24 uur in huis hebben gehad; we wisten niet dat het diertje besmet was... Mijn zoon en ik hebben het nu zelf ook gekregen.

Sindsdien ben ik helemaal in de poets-paniek. Ik heb het gevoel dat ik niet genoeg doe, terwijl ik er toch elke dag een uur aan besteed (ik woon op 60 m²). Maar mijn woonkamer ligt volledig vol met zeegras-tapijt, dus ik ben heel bang dat de schimmel daar helemaal in gaat zitten...

Ik heb de toegang tot de slaapkamers voor mijn kat beperkt, maar ik ben toch bang dat we dit gedoe nog maandenlang met ons mee gaan slepen.

Ik was de dekentjes twee keer per week op 60 graden, stofzuig elke dag, dweil om de dag en neem de muren en meubels ook om de dag af.

Ik heb ook echt wat geruststelling nodig, want ik ben bang dat ik door dit hele verhaal nog eens knettergek word!

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb als opvanggezin al vaker met ringworm te maken gehad.

Kun je me precies beschrijven welke veterinaire behandeling er is gebruikt?

Hetzelfde geldt voor het schoonmaken: hoe vaak doe je dit en welke producten gebruik je?

Is je volwassen kat gescheiden gehouden van je kitten?

Welke voorzorgsmaatregelen heb je voor jezelf genomen? Zit het kitten apart in een eigen kamer?

Weet je welke stam verantwoordelijk is voor de ringworm bij je katten?

Vertaald Frans
    C
    Clara59 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb een kitten geadopteerd die helaas ringworm bleek te hebben...

De symptomen zijn alleen zichtbaar op zijn oortjes. Hij krijgt al een paar weken een behandeling, maar helaas merkte ik dat mijn andere kat nu ook besmet begint te raken aan zijn oor... Ik begin zelf nu ook plekken op mijn lichaam te krijgen. Ondanks al het poetsen en al de moeite die ik doe, kom ik er maar niet vanaf... Ik maak me echt ontzettend veel zorgen. Ik sta elke week bij de dierenarts en het kost klauwen vol geld; ik trek het psychisch en financieel echt niet meer.

Zou iemand me kunnen geruststellen over hoe lang dit gaat duren en hebben jullie misschien nog extra tips voor de genezing?...

Vertaald Frans
    Coco914
    Coco914 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi 🙂

Ik hoop dat je inmiddels allang uit die ellende bent, gezien het alweer even geleden is ..

Nou, even mijn verhaal: bij mijn maatje (een hond) heeft het indertijd 5 maanden geduurd.

Poetsen geblazen (Virkon, Dettol, stoom)

Muren, vloeren, deuren... werkelijk alles werd ontsmet..

En helaas... een hond die gevoelig is voor ringworm.. 3 jaar later weer in contact gekomen met die schimmel en sinds een maand is het weer raak!

Nou ja, dat dus ..

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!