Ringschimmel - even wat steun nodig

Y
Yadou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb even wat steun en vooral geruststelling nodig.

Ik heb een kitten in huis genomen die ringschimmel bleek te hebben, maar dat wist ik toen nog niet.

Mijn volwassen kat is besmet geraakt, en mijn man en ikzelf ook.

Ik heb de behandeling tot op de letter gevolgd, dat wil zeggen:

- elke dag stofzuigen

- om de dag de vloer dweilen met bleekmiddel,

- elke 4 dagen de katten wassen met Imaverol. Voor de grote is het trouwens een echt drama, ik heb geen andere keus dan hem af te nemen met een washandje dat doordrenkt is met de oplossing. En zelfs dan plast hij alles onder en kwijlt hij extreem omdat hij zo gestrest en bang is. Het is een schatje want hij heeft me nog nooit gekrabd, maar wat vind ik het erg voor hem als ik hem zo moet wassen.

- wekelijks de bank en de krabpalen grondig schoonmaken

- dagelijks een tabletje voor de grote (Fulviderm, werkzame stof: griseofulvine) + om de week een kuur met vloeistof voor de kleine (Itrafungol)

Eerlijk gezegd ligt mijn sociale leven echt op z'n gat!

Ik dacht dat ik er vanaf was...

Na 6 weken behandelen en geen symptomen meer bij de katten of bij ons, zei de dierenarts dat ik twee weken moest stoppen met de behandeling en dan op consult moest komen.

Zo gezegd, zo gedaan. Bij de dierenarts hebben we een schimmelkweek (haarmonster) genomen die naar het lab is gestuurd.

Ik hoefde de uitslag niet eens af te wachten; diezelfde avond merkte ik dat ik weer kleine bultjes kreeg (van die ringschimmel-plekjes die niet echt doorzetten).

Ik bekeek mijn katten eens goed: de kleine leek nergens meer last van te hebben, maar bij de grote zag ik heel lichte schilfers bij zijn ogen.

Toen ik hem borstelde, kwam de nare verrassing: hij heeft behoorlijk wat schilfers op de rest van zijn lijf.

Dus zonder op de uitslag te wachten ben ik weer begonnen met de behandeling voor beide katten, want ze zitten vaak bij elkaar.

Maar nu trek ik het echt niet meer, ik heb de kracht niet meer om de behandeling tot op de letter te volgen. Ik ga de vloer nu alleen nog dweilen met Sanytol.

Ik ben van mezelf best wel een poetsfreak en ik begrijp niet waarom we er maar niet vanaf komen!

En dan heb ik het nog niet eens over de kosten van deze behandelingen; ik zit al op bijna € 400,- en dan moet de kitten ook nog gevaccineerd en gesteriliseerd worden.

We zitten midden in een verhuizing en ik maak me ontzettend zorgen. Mijn man en ik willen binnenkort graag aan kinderen beginnen, maar in deze situatie is dat gewoon niet mogelijk en ook niet verantwoord!

Kortom, hoe lang duurde het bij jullie voordat je er eindelijk vanaf was?

Waren jullie echt zo strikt met schoonmaken?

De dierenarts heeft me geen rookbommen (omgevingsbehandeling) aangeraden, is dat normaal? Schijnen die niet effectief te zijn?

Denken jullie dat ik de krabpaal moet vervangen? Zo ja, op welk moment? Ik kan ze hun krabpaal nu niet afnemen, die arme beestjes hebben hun kussens al niet meer.

Denken jullie dat ringschimmel vanzelf over kan gaan?

Ik heb behoefte aan positieve verhalen van mensen die er vanaf zijn gekomen.

Help me!!

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen.

Yasmine

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Maho86 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, als je de factuur nog hebt, kun je dan een foto toevoegen? Wel even je privégegevens onleesbaar maken natuurlijk. Het is om de volledige behandeling te kunnen zien. Mijn dierenarts heeft me namelijk alleen een lotion gegeven en dat lijkt me niet voldoende als ik jouw bericht zo lees. Anders is hier mijn e-mailadres: profits25mahonia@gmail.com

Heel erg bedankt.

Mahonia

Vertaald Frans
    L
    Lena2013 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Even een berichtje om een update te geven.

Na 6 weken behandeling, en vooral heel veel poetsen, ben ik teruggegaan naar de dierenarts om mijn kat te laten controleren op schimmel. 
    En gelukkig is alles weg 🥲 ik ben echt superblij en opgelucht.

Ik wil daarom iedereen die dit bericht leest en misschien net zo in de rats zit als ik in het begin, geruststellen. Het gaat weg! Het kost veel tijd om alles schoon te maken en je moet je huisdier even wat beperkingen opleggen, maar het gaat echt weg.

Bedankt aan iedereen die reageerde toen ik behoefte had aan wat optimistische woorden!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Beloofd, ik kom zeker nog even een update geven, en hopelijk is het goed nieuws. Rond kerst weten we meer! We duimen.

Bedankt voor de tip over de appelazijn, ik ga me er eens in verdiepen.

Vertaald Frans
    N
    Neptiza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Houd ons op de hoogte! Het is altijd fijn om wat te horen en het is soms best lastig om ervaringsverhalen te vinden die echt vertellen hoe het is afgelopen en hoelang het precies duurde.

Schimmel kan voor zoveel onrust zorgen dat het goed is om complete verhalen te lezen, en niet alleen de eerste noodkreten van eigenaren.

Mocht je trouwens appelazijn hebben: dat is een krachtig schimmeldodend middel. Je kunt het misschien voor het tapijt gebruiken. Je kunt het ook puur op je kat aanbrengen als er geen open wondjes zijn, of anders verdund. Smeer het dan ruim rondom de plek in. Ik weet dat verschillende opvangorganisaties het gebruiken en dat het een goede aanvulling is op de behandelingen van de dierenarts.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik moet eerlijk bekennen dat ik er best een euro of vijftig voor over heb als ik daardoor de zekerheid heb dat er niks meer aan de hand is met mijn kat!
    Echt super bedankt voor je lieve woorden en het advies in ieder geval!

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Even overleggen met de dierenarts.

Ik moet zeggen dat de artsen waar we met de stichting komen, standaard een uitgebreid ontlastingsonderzoek doen om valse positieven of negatieven te voorkomen. Dat is de meest betrouwbare test.

Ik zou zelf denken dat zo'n onderzoek aan het einde het veiligst is, zodat je zeker weet dat er niets meer uitkomt.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Dus omdat ik de stam al ken, is het niet nodig om het tapijt te doen?

Want als ik het goed heb begrepen, detecteert de lamp niet altijd alles, hij ziet het alleen aan de "oppervlakte".

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Als het met de lamp is gedaan, controleert ze het waarschijnlijk direct weer op die manier.

Ja, die kweken kosten ongeveer 50 euro. Het voordeel is dat je dan precies weet om welke stam het gaat. Zowel M. canis als T. mentagrophytes kunnen namelijk allebei mensen besmetten, maar T. mentagrophytes licht niet op onder de lamp.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ja, de eerste keer is het met een uv-lamp gedaan.

Toen ik bij de huisarts was voor mijn eigen behandeling, liet ze een onderzoek doen om de stam te bepalen. Zo ben ik erachter gekomen dat het om M. canis ging.

Oké, ik snap het van dat stukje vloerbedekking. Maar ik neem aan dat daar wel een prijskaartje aan hangt...

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Een bloedonderzoek? Maar je checkt ringworm toch niet via het bloed. Je kunt wel de leverwaarden controleren, maar geen huidparasiet...

Is de ringworm bij je bevestigd, net als de eerste keer? Met een uv-lamp?

Het is een stukje tapijt dat over de hele kat wordt gewreven en dat voor 10 tot 15 dagen naar het lab gaat om te kijken of de schimmel groeit, om de stam te identificeren en om te zien hoeveel kolonies er zijn als er dermatofyten aanwezig zijn.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!