Poes zwanger zonder krolsheid?

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond!

Hoi, ik heb even jullie hulp nodig voor mijn kleine Naïa, ze is bijna 7 maanden oud.

Drie weken geleden was ik bij mijn moeder, die een ongecastreerde Perzische chinchilla-kater van 8 maanden heeft. Ik maakte me er niet echt zorgen over omdat die van mij nog nooit krols is geweest, tenminste, dat denk ik. Ze is altijd binnen, dus ik dacht dat ik het wel gemerkt zou hebben...

Hier is het probleem: sinds ik terug ben, of nou ja, een dag of 3/4 daarna, merk ik dat ze erg moe is. Ze spint ECHT de hele tijd, echt bizar, en ze eet goed, zelfs meer dan normaal. Normaal is ze heel speels, maar nu ligt ze bijna de hele tijd te slapen.

Mijn vraag is: kan ze 'zwanger' zijn zonder krols te zijn geweest? Of is het mogelijk dat ik haar krolsheid gewoon niet heb opgemerkt? Het lijkt me stug, maar ik begin het me toch af te vragen omdat ze verder niet ziek lijkt, geen diarree heeft, niet niest ofzo... Ik ga waarschijnlijk wel even langs de dierenarts, maar ik wilde eerst even jullie mening horen.

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

36 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

Caline02, lees liever even de hele post voordat je reageert... haar poes is pas geleden gesteriliseerd.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je kunt eigenlijk niet echt zien of een vrouwtje krols is, behalve als je haar bij haar staart aanraakt en ze haar achterwerk omhoog gooit; dan is ze het. Kijk daarnaast naar haar tepels: als die behoorlijk dik zijn, is ze drachtig... Als ze dat inderdaad is, moet je haar misschien helpen bij de bevalling. En als je daarna geen nestjes meer wilt, laat haar dan steriliseren of geef haar de pil.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat was ik inderdaad ook van plan.. Vandaag ziet ze er goed uit, ze rent en springt weer lekker rond. Ik moet haar zelfs een beetje afremmen zodat ze zichzelf niet bezeert 🤪

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Lilacat: als ze allebei nog geen 6 maanden oud zijn, mag ik ze dus nog kittens noemen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Tja, ik ben natuurlijk ook wel een beetje een overbezorgde 'pet parent' hoor. Ik heb vannacht bijna geen oog dichtgedaan omdat ik me zo'n zorgen maakte, maar aan de andere kant werd ik bij de dierenarts ook niet echt gerustgesteld over de nazorg na de operatie...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hetzelfde geldt voor het verband, ik zei nog tegen de assistente: maar wat als ze het er morgen of overmorgen al af krijgt? Ze antwoordde dat het niet erg is, zolang ze daarna maar niet aan de hechtingen komt. Terwijl er op het instructievel staat dat het er de eerste 8 dagen echt niet af mag. Kortom, of ik maak me te druk en ben paranoïde, of er is gewoon iets mis. En wat die kap betreft: ik wacht nog even tot maandag om te zien of ze echt aan het verband blijft klooien. Arme schat, ik zou het haar liever besparen..

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, dat is nou juist wat ik zo vreemd vind... Ik hoef pas over 10 dagen terug om de hechtingen te laten verwijderen. En toen ik haar ophaalde heb ik niet eens een dierenarts gezien; de assistente bracht naia bij me en gaf me een briefje mee met wat je moet doen als een poes gesteriliseerd is. En toen ik vroeg: "Ja, maar wat als ze zich over 2 of 3 dagen nog steeds niet lekker voelt, is dat normaal of moet ik dan terugkomen?", zei ze alleen maar dat dat niet zou gebeuren... Ik vind dat niet echt professioneel. Natuurlijk stelt een sterilisatie niet veel voor, maar het blijft een operatie en je moet gewoon alert blijven. Het is een grote kliniek, echt een beetje een fabriek, ik denk dat ik eerlijk gezegd ga overstappen. Raden jullie me aan om die 10 dagen af te wachten of zal ik gewoon van dierenarts wisselen en deze week nog ergens anders voor een controle gaan?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, sorry, die van mij zijn nog niet gesteriliseerd, dat gebeurt woensdag pas. Maar ik denk dat je wat extra medische tape kunt gebruiken zodat het beter blijft zitten :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zeg Angeline, heb jij een tip zodat mijn katje haar verband er niet af trekt? Ze blijft er maar aan likken en ook al duw ik haar kopje telkens weg, twee minuten later is ze weer bezig...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja hoor, 'poesje' kun je gewoon zeggen. Een kat is meestal volwassen tussen de 6 en 9 maanden, al hangt dat echt van de kat af. Bij Maine Coons kan dat bijvoorbeeld wel tot 4 jaar duren.. ;) De mijne is eind januari bijvoorbeeld 7 maanden, maar de dierenarts vertelde me vanochtend nog dat ze nog niet 'volwassen' is. ;)

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 36

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!