Pleuravocht (vocht in de borstkas)

Milaly
Milaly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben onlangs mijn katje verloren en ik zit nog steeds met vragen over de diagnose van de dierenarts. Ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en wat de prognose toen was. Ik zal het proberen kort te houden omdat ik ook al in het 'algemeen' gedeelte heb gepost en het forum niet wil claimen..

Het zat zo: mijn katje at niet meer en sliep alleen nog maar. De dierenarts deed een bloedonderzoek waaruit nierfalen bleek. Volgens hem was het niet heel ernstig; ze moest alleen even worden opgenomen om aan het infuus te gaan en dan mocht ze weer mee naar huis.. Maar de volgende dag belde de andere dierenarts van de kliniek en de diagnose was ineens heel anders. Ze had een foto gemaakt en er bleek ook sprake te zijn van pleuravocht (vocht in de borstkas).. Ze vertelde me dat ze niets meer kon doen, want als ze het ene probleem zou behandelen, zou ze het andere verergeren. Het enige wat ze nog voorstelde was om haar, mocht ze weer gaan eten, injecties te geven en haar mee naar huis te nemen voor een laatste weekend samen.. We hebben er toen voor gekozen om haar te laten gaan..

Nu vraag ik me af of dat 'uitstel' dat ze voorstelde uiteindelijk niet voor een langer leven had kunnen zorgen voor mijn katje. Het vreet aan me (zeker omdat ze weer wat had gegeten). Hadden haar nieren het niet langer kunnen volhouden dan een weekend? En gold dat ook niet voor dat vocht.. Achteraf gezien is alles zo onduidelijk.. Heeft deze dierenarts niet te snel opgegeven?

Mocht iemand een soortgelijke diagnose hebben meegemaakt of hier meer over weten, dan hoor ik het graag.

Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Coko77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het kan soms even duren, maar de pijn zal uiteindelijk minder worden. Probeer, wanneer er verdrietige beelden bij je opkomen, deze zoveel mogelijk te vervangen door de gelukkige momenten die je met haar hebt beleefd. Je band met haar is zoveel meer dan alleen die euthanasie, ook al is dat het enige waar je op dit moment aan kunt denken. Ik heb iets meer dan een maand geleden ook deze moeilijke keuze moeten maken en wat ik je echt zou willen aanraden is om het dag voor dag te bekijken.

Vertaald Frans
    Milaly
    Rapporteren

Hoi Coko77,

Bedankt voor je bericht. Inderdaad, ik weet niet of het goed was geweest om het nog langer te rekken.. Ik weet niet of dat de juiste keuze was geweest en dat zal ik ook nooit weten.. Dat is precies wat zo moeilijk is om te accepteren. Ik kan me er niet bij neerleggen, mijn gedachten blijven maar in cirkeltjes draaien en ik huil elke dag.. Het voelt alsof dit nooit meer overgaat.

Bedankt voor je steun.

Vertaald Frans
    C
    Coko77 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lieve Milaly, allereerst gecondoleerd met het overlijden van je poes. Je hebt echt voor haar gevochten door haar meerdere keren naar de dierenarts te brengen. Dat schuldgevoel is heel natuurlijk wanneer je de beslissing moet nemen om je maatje te laten inslapen. De berichten hierboven bevestigen alleen maar dat je keuze om haar niet langer te laten lijden de juiste was. Had het verlengen van haar leven met een paar weken niet ook haar lijden verlengd, of zelfs verergerd? Je hebt een ontzettend moeilijke keuze gemaakt... geef jezelf de tijd om dit te accepteren. Weet dat het rouwproces verschillende gevoelens met zich meebrengt, zoals schuldgevoel, boosheid, verdriet en uiteindelijk acceptatie. Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd.

Vertaald Frans
    Milaly
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Achteraf gezien is alles zo snel gegaan en door alle emoties denk ik nu dat we misschien hadden moeten proberen haar er weer bovenop te helpen, dat ze misschien nog een paar weken extra had kunnen leven. Ik heb het gevoel dat ik haar in de steek heb gelaten, dat ik haar geen kans heb gegeven en dat ik niet voor haar heb gevochten... Op dat moment vertrouwde ik de dierenarts, maar achteraf weet ik niet of ik er goed aan heb gedaan, vooral omdat de eerste dierenarts haar ademhalingsproblemen niet opmerkte bij het onderzoek en me volledig geruststelde... Ik weet niet meer wat ik ervan moet denken... Ik mis haar zo ontzettend.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Je hebt heel waarschijnlijk de juiste beslissing genomen. Ik weet niet wat de oorzaak was van de vochtophopingen bij je poes, maar bij bepaalde ziektes die al in een vergevorderd stadium zijn, is het lastig om een dier te behandelen, zeker wanneer er sprake is van nierfalen. Als de dierenarts heeft aangegeven dat ze niets meer kon doen, dan heeft ze ingeschat dat geen enkele andere oplossing nog zin zou hebben voor je poes of voor jou. Bedenk dat je haar hiermee verder lijden en een sterk verminderde kwaliteit van leven hebt bespaard. Dat zou voor zowel haar als voor jou heel zwaar zijn geweest.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Nog een fijne dag,

Lucie

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Vocht achter de longen (pleurale effusie) is heel ernstig, een kat kan er uiteindelijk door stikken. Nierfalen is ook erg serieus; veel katten overlijden aan deze ziekte, ook al kun je hun leven met een behandeling soms nog wat rekken. Beide zijn erg pijnlijk. Voor zover ik weet, stellen dierenartsen tegenwoordig euthanasie pas voor als allerlaatste redmiddel. Persoonlijk zou ik de conclusie van je dierenarts dan ook niet in twijfel trekken.
    Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!