Pleister verwijderen

Mookaa
Mookaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn poesje is afgelopen zaterdag gesteriliseerd en ze heeft sindsdien een pleister op haar buik. Ze blijft er gelukkig helemaal van af, maar ik zou de pleister er nu graag afhalen om haar litteken te controleren en te zien of alles goed gaat.

Het probleem is dat de pleister heel goed vastzit. Ik heb er al een beetje aan getrokken, maar hij zit echt aan haar huid geplakt en ik ben bang dat ik haar pijn doe of de wond opentrekt als ik trek.

Ik dacht erover om het met wat lauw water los te weken, maar ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is.

Als jullie suggesties hebben, hoor ik het heel graag!

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • Mookaa
    Rapporteren

Duidelijk, bedankt. Ze doet gelukkig heel normaal en er zijn geen tekenen van een infectie.

De hechtingen zijn oplosbaar en ik merkte dat haar verband vanzelf al een beetje begint los te laten. Ik denk dat ik zaterdag even langsga zodat ze het even kan checken.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Misschien moet je even contact opnemen met je dierenarts, want die had eigenlijk een afspraak met je moeten maken voor het verwijderen van de hechtingen (tenzij ze zelfoplossend zijn) en sowieso voor een nacontrole. Dierenartsen hebben niet allemaal dezelfde methode voor sterilisaties. Onze poes is twee weken geleden gesteriliseerd en het litteken was eerder 7 tot 10 cm dan 5 cm. Ze had een enorme pleister en een rompertje aan. Onze dierenarts vroeg ons om de pleister 48 uur na de ingreep te verwijderen, omdat het litteken toch beschermd werd door het rompertje. Maar zoals @Blue cat al zegt, er is wel bescherming nodig en als ze geen kraag of rompertje heeft, dan is er de pleister. Alleen de dierenarts kan je, op basis van wat hij precies gedaan heeft, echt informeren. En wat betreft het verwijderen van de pleister: eigenlijk heb je ether nodig zodat het geen pijn doet, maar daar heb je een recept voor nodig...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ik denk ook dat je de pleister beter kunt laten zitten. Het beschermt de wond tegen bacteriën en tegen het likken. Als je poes zich verder goed voelt, gewoon eet en drinkt en haar normale gedrag vertoont, kun je een infectie van de wond wel uitsluiten. Nog even geduld...
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Normaal gesproken moet je 10 tot 12 dagen na de sterilisatie de hechtingen laten verwijderen en de wond door de dierenarts laten controleren.

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    Mookaa
    Rapporteren

Oké, ik laat het zitten. Wanneer denken jullie dat ik het eraf kan halen? Ik heb geen afspraak bij de dierenarts gepland staan.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, als je een pleister makkelijk wilt verwijderen, kun je het beste ether gebruiken.

Ik raad je echter af om de pleister eraf te halen om het litteken te bekijken; je krijgt hem er namelijk niet meer goed op en de kans is groot dat je kat er daarna aan gaat zitten (zeker als ze geen kraag om heeft?). De pleister zit er juist om de wond te beschermen tegen invloeden van buitenaf (bacteriën, stof...), en omdat je kat afgelopen zaterdag pas geopereerd is, kun je er echt beter vanaf blijven om de hechtingen niet te verstoren. Maak je geen zorgen, het litteken van een sterilisatie is meestal heel netjes en klein (hooguit 5 cm).

Groetjes,

Julie

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Olie (als de kat het daarna aflikt, krijgt hij een lekker zachte vacht ^^

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!