Pijn aan de onderrug bij mijn kat

M
Master-chief38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, mijn kat, die binnenkort 12 wordt, heeft sinds een tijdje last van pijn en een zorgwekkende gevoeligheid bij zijn onderrug..

Hij likt heel vaak nogal fel op de plekken waar hij last lijkt te hebben, en dat gebeurt volgens mij vooral op de momenten dat hij ligt en niet beweegt..

Ik dacht aan artrose, maar hij lijkt geen moeite te hebben met bewegen; hij speelt en rent nog steeds, komt altijd naar ons toe voor aandacht, eet goed en wast zich regelmatig. Zijn gedrag is niet echt veranderd, maar het is onmogelijk geworden om hem bij zijn onderrug te aaien omdat hij zich dan meteen omdraait (zonder aan te vallen, de pijn is waarschijnlijk niet erg genoeg om hem agressief te maken).

En hij begint steeds vaker plotseling te likken, waarbij hij alles om zich heen vastgrijpt alsof het er ineens inschiet.

Nou ja, we gaan met hem naar de dierenarts, maar als iemand van jullie dit herkent, ben ik benieuwd wat er aan de hand zou kunnen zijn 😕

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Rapporteren

Hoi, ik kom even een update geven. Het bleek dus een combi te zijn van een flinke vlooienplaag (vandaar de jeuk) en beginnende artrose in de rug (de rugpijn komt in aanvallen). Gelukkig niks ernstigs en het is goed te behandelen :)

Ondanks dat ik Frontline tegen de vlooien had gebruikt, deed dat helemaal niks. Blijkbaar komt dit steeds vaker voor en worden sommige vlooien resistent tegen het middel. De dierenarts heeft een nieuw, moderner middel gegeven en dat werkte meteen ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja! Maar dit is het minst erge, dus dat is goed nieuws!

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

"Heeft hij pijn als je hem probeert op te tillen?" Dat was geen loze vraag! ☺ Eigenlijk is het zo dat een kat zich wel of niet laat optillen. En zodra je hem eenmaal vasthebt, moet hij zijn gewicht verdelen en bepaalde spieren anders gebruiken dan bij zijn normale bewegingen. Aan zijn reactie kun je dan meteen merken of hij pijn heeft of niet! Vandaar mijn vraag... Gelukkig is dat dus niet het geval! In diezelfde trant: reageert hij slecht als je zelf zijn staart beweegt? Als je dat doet, wees dan voorzichtig, zowel voor de kat als voor je eigen handen 😁 Maar dat laatste symptoom (ik heb geen medische achtergrond hoor...), over die rimpelende huid, zou wat zorgwekkender kunnen zijn... of juist niet. Het klinkt toch wel heel erg als vlooien... check dat even, want dat is waarschijnlijk de simpelste oplossing en echt niet erg! Maar goed, als het iets neurologisch is — ik weet de juiste term niet precies — of mechanisch (een beknelde zenuw of een vernauwd bloedvat waardoor hij tintelingen krijgt en het gevoel heeft dat er iets over hem heen loopt), of stress, of misschien iets in het bloed (zelfvergiftiging door een falend orgaan dat niet goed filtert...)... dan kun je beter even langs de dierenarts gaan! Maar check eerst wat het meest voor de hand ligt: vlooien! Wat die staart betreft: als de kat anders reageert dan alleen een duidelijk "laat me los" wanneer je de staart beweegt (vooral bij de aanzet), dan kan dat wijzen op een botprobleem door een alledaags ongelukje: een deur die dichtklapt, een kiepraam...

Hij heeft inderdaad vlooien, maar helaas heeft hij die elk jaar wel een keer zonder dat het eerder gevolgen had. Als het zo is dat hij in de loop der tijd een allergie heeft ontwikkeld, is dat zeker de moeite waard om eens uit te zoeken 😶

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

"Heeft hij pijn als je hem probeert op te tillen?"

Dat was geen loze vraag! ☺

Het is namelijk zo dat een kat zich ofwel laat optillen of niet. Zodra je hem eenmaal vasthebt, moet hij zijn gewicht verdelen en bepaalde spieren anders gebruiken dan bij zijn normale bewegingen. Aan zijn reactie kun je dan meteen merken of hij pijn heeft of niet. Vandaar mijn vraag...

Gelukkig is dat niet het geval! In dezelfde categorie: reageert hij slecht als je zelf zijn staart beweegt? Als je dit doet, wees dan wel voorzichtig, zowel voor de kat als voor je eigen handen 😁

Maar dat laatste symptoom (ik ben geen medisch expert hoor...), over de huid die beweegt, zou wel wat verontrustender kunnen zijn... of ook niet...

Het klinkt toch wel heel erg als vlooien... check dat even, want dat is waarschijnlijk de simpelste oplossing en echt niet ernstig!

Aan de andere kant: als het iets zenuwachtigs of neurologisch is (ik weet de juiste term niet zo goed), of mechanisch (een beknelde zenuw of een vernauwd vat dat voor tintelingen zorgt, waardoor het lijkt alsof er beestjes op hem lopen), of stress, of misschien iets in het bloed (een soort zelfvergiftiging door een falend orgaan dat de boel moet filteren...)... dan kun je beter even langs de dierenarts gaan! Maar check eerst het meest voor de hand liggende: vlooien! Wat die staart betreft: als de kat anders reageert dan alleen "laat me los" wanneer je de staart beweegt, vooral bij de aanzet, dan kan dat wijzen op een botprobleem. Dat komt vaker voor door ongelukjes in huis, zoals een deur die dichtslaat of een kiepraam...

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Hoi! Is hij op dit moment gestrest? Meerdere van mijn katten hebben dit gedrag vertoond, wat ik toen aan pijn koppelde, terwijl uiteindelijk maar één van hen echt artrose had. Dwangmatig likken aan de rug, overgevoeligheid, een rimpelende huid op de rug ("rolling skin")... Dit zijn symptomen van feliene hyperesthesie, maar dat hoeft niet direct te betekenen dat het dat ook echt is... Odessa heeft dit gedrag ook, maar zij is een angstige poes; we denken dat haar overgevoeligheid daarvandaan komt. Omdat ze een paar keer een ongelukkige landing heeft gemaakt van de krabpaal of tijdens het wilde spelen, nemen we haar binnenkort voor de zekerheid mee naar een osteopaat. Dat zal haar sowieso goed doen. :)

Dat kwam ik ook tegen toen ik wat onderzoek deed op internet, best wel een eng idee 😅 Het is een beetje een angstige kat die snel van slag is door veranderingen of nieuwe mensen, maar verder heeft hij een droomleventje. Hij ligt waar hij wil, slaapt in een bed en gaat naar buiten wanneer hij wil (al blijft hij stiekem toch veel binnen).

Maar het klopt wel dat het hem ineens overvalt, alsof hij iets voelt waar hij geirriteerd door raakt, waarbij de huid op zijn rug vaak eerst begint te golven.

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Is hij de laatste tijd misschien gestrest?

Meerdere van mijn katten hebben dit gedrag vertoond. Ik dacht zelf dat het door pijn kwam, maar uiteindelijk bleek er maar eentje echt artrose te hebben.

Dwangmatig likken op de rug, overgevoeligheid, een rimpelende huid op de rug ("rolling skin")...

Dit zijn symptomen van feline hyperesthesie, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat dat het ook echt is...

Odessa vertoont dit gedrag ook, maar zij is een angstige kat; we denken dat haar overgevoeligheid daarvandaan komt. Omdat ze een paar keer een verkeerde landing heeft gemaakt vanaf haar krabpaal of tijdens het wilde spelen, nemen we haar binnenkort voor de zekerheid even mee naar een osteopaat. Dat zal haar sowieso goed doen. :)

Vertaald Frans
    M
    Rapporteren

Heeft hij pijn als je hem probeert op te tillen? In ieder geval is de dierenarts een goed idee, je hebt gelijk.

Als ik hem optil, leg ik mijn hand op zijn rug om hem vast te houden en hij laat echt helemaal niks merken 😅

Hij heeft vannacht weer de hele tijd liggen likken (nou ja, meerdere keren voor minstens een uur bij het slapengaan), en vanochtend was er niks aan de hand. Ik aai hem onderaan zijn rug bij zijn staart en hij reageert nauwelijks.

Het is lastig te begrijpen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Weet je echt heel zeker dat het geen vlooien zijn? Die zitten namelijk maar al te graag op die plek. Je kat wordt dan helemaal gek van de jeuk en gaat dwangmatig likken. Het kan ook een reactie op de beten zijn. Of misschien een teek?

Als het geen parasieten zijn, moet je echt even langs de dierenarts. Het oude beestje is niet de jongste meer en het is goed mogelijk dat hij last heeft van zijn gewrichten of zelfs van zijn botten. Osteopathie schijnt trouwens goed te werken bij katten.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Heeft hij pijn als je hem probeert op te tillen?

In ieder geval naar de dierenarts, je hebt groot gelijk.

Vertaald Frans
    P
    Poupinouchette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Een klap, een verkeerde beweging, de dierenarts kan het je vertellen. Sterkte.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!