Mijn twee katten (broer en zus) kunnen niet met elkaar overweg

P
Patou62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Cèdre en Loukie zijn broer en zus van 13 maanden oud. Ze zijn geboren uit een zwerfkat en hadden nog twee broertjes die ik via een stichting heb laten adopteren. Ik heb Cèdre en Loukie zelf gehouden zodat ze zich niet zouden vervelen als ik voor mijn werk weg ben. Ik merkte al snel dat ze niet echt met elkaar overweg kunnen. Binnenshuis was Cèdre erg agressief naar Loukie, terwijl ze het in de tuin juist prima konden vinden. Het is voor mij onmogelijk om ze samen in één kamer te laten als ik er niet ben. Ik heb Feliway geprobeerd, maar dat had geen enkel resultaat. Ik begrijp niet waarom Cèdre binnen zo agressief is tegen zijn zusje, terwijl ze buiten zonder problemen samen spelen. Heeft iemand een oplossing voor me? De winter komt eraan en ik kan het niet maken om een van de twee buiten te laten. Bedankt voor jullie hulp!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • F
    Ffouache Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Ik denk dat mijn kat jaloers is, ik dacht

Vertaald Frans
    P
    Patou62 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hallo,

Bedankt voor je reactie op mijn mail, en sorry dat ik niet eerder heb geschreven — ik had problemen met internet.

Cèdre en Loukie zijn broer en zus. Ze zijn geboren samen met 2 andere mannetjes, half augustus 2020 denk ik, onder mijn chalet. Hun moeder, die ik nog steeds voer en die ik dit jaar de pil heb gegeven, bekommerde zich niet om ze, dus heb ik het kleine gezinnetje onder mijn hoede genomen door ze te voeren tot half december. Op dat moment kon ik, na veel telefoontjes naar verschillende organisaties, de 2 andere kleine mannetjes onderbrengen bij een opvangvereniging. Die twee zijn de volgende dag al geadopteerd. Ik heb Cèdre en Loukie laten behandelen, vooral Loukie, die oorschurft had, en problemen met haar ogen en darmen. Ik heb ze ook laten steriliseren en inenten.

Ik werkte en was de hele dag weg. In het begin ging alles goed. 's Avonds nam ik ze bij me, en dag na dag zag ik hoe Cèdre steeds agressiever werd tegenover zijn zus. Ik heb van alles geprobeerd, maar niets hielp. Ik heb mijn dierenarts gebeld, die me Feliway aanraadde. Dat heb ik dus gekocht — iedereen zei dat het een wondermiddel was — maar het veranderde niets aan zijn gedrag. Loukie komt zelden binnen als haar broer al binnen is, en ik ben verplicht een tussenschot te plaatsen om ze te scheiden, zodat ze elk in een aparte kamer blijven (ik heb maar 2 kamers in mijn chalet). Buiten kunnen ze daarentegen prima met elkaar opschieten. Ze spelen samen als twee jonge katjes.

Als ik thuis ben, komt Cèdre op mijn schoot zitten, Loukie nooit. Ze laat zich wel knuffelen, maar blijft erg op afstand — net zoals ze buiten met haar broers deed, wanneer ze urenlang in haar eentje onder een eik zat. Ze was zo klein dat ik dacht dat ze het niet zou redden.

Ze hebben allebei een eigen bakje naast elkaar, maar tijdens het eten is er nooit een probleem. Loukie slaapt vaak in een mandje op mijn commode, terwijl Cèdre vaak op mijn bed slaapt. Loukie klimt vaak op mijn doorgeefluk, en 's avonds geef ik haar haar bakje (alleen het avondeten) op mijn lage keukenkast. Ze hebben geen kattenbak — ze doen hun behoefte buiten en zijn binnen heel netjes.

Ik heb echt hulp nodig om deze twee te verzoenen, die ik heb zien opgroeien en van wie ik heel veel hou. Ik zou ze gelukkig willen zien en in harmonie willen laten samenleven in mijn huis.

Alvast heel erg bedankt voor je hulp, die vast heel waardevol voor me zal zijn zodat ik volledig kan genieten van mijn 2 kleine katjes waar ik zoveel van hou.

Patricia

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Zijn je katten gecastreerd of gesteriliseerd? Castratie kan agressief gedrag namelijk verminderen.

Hebben ze duidelijk gescheiden territoria wanneer je ze samen in één kamer zet? Om problemen met het samenwonen en ruzies te voorkomen, is het aan te raden om voor elke kat een eigen kattenbak, aparte voerbakjes en twee verschillende slaapplekken te hebben. Dit helpt om conflicten over hun 'bronnen' te beperken.

Dat verklaart misschien waarom je katten het binnen niet zo goed met elkaar kunnen vinden: in een afgesloten ruimte voelt Cèdre misschien de drang om zijn territorium en spullen te verdedigen. Als dat het geval is, verklaart dat ook zijn rustigere gedrag buiten in een open omgeving, waar je kat zijn bronnen niet hoeft te verdedigen.

Is het agressieve gedrag ook aanwezig wanneer je katten allebei binnen zijn, maar niet samen in dezelfde kamer zijn opgesloten?

Misschien voelen je katten zich prettiger als ze vrije toegang hebben tot verschillende kamers in huis, waar elk zijn eigen territorium kan hebben. Je zou bijvoorbeeld de kattenbak en voerbak van de ene kat in de ene kamer kunnen zetten, en die van de andere kat in een andere kamer. Op die manier heeft elke kat zijn eigen plekje en kunnen ze elkaar in een neutrale ruimte tegenkomen zonder ruzie.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt,

Agathe.

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!