Mijn poesje van 5 maanden is depri na haar sterilisatie (kraag)

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Het is nu een week geleden dat mijn poesje bibou is geholpen (sterilisatie). In het begin deden we haar geen kraag om, totdat ze een van de hechtingen (het paarse draadje) eruit trok. De dierenarts heeft er toen een nietje in gezet en me een kraag meegegeven die ze tot aanstaande vrijdag om moet houden. Het probleem is dat mijn poesje nu echt depri is; ze eet bijna niks of zelfs helemaal niks en ze ligt alleen maar te slapen en doet verder niks.

Ik vroeg me af of ze hier psychische gevolgen aan overhoudt?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Sterilisatie is een heel goed besluit, twijfel daar vooral niet aan.

Je kat zal er geen psychische gevolgen aan overhouden.

We vermijden inderdaad verbanden op wonden na een sterilisatie, omdat ze de situatie kunnen verergeren door de buik af te knellen. Bovendien kan de kat erdoor op het verband gaan fixeren en het er uiteindelijk afscheuren (waarbij de hechtingen dan vaak meekomen...).

Een beschermkraag voor een paar dagen zorgt ervoor dat de wond aan de buitenlucht kan genezen zonder dat je kat erbij kan.

Mocht je echter merken dat ze door die kraag "gek" of juist heel "neerslachtig" wordt, dan kun je proberen hem af te doen. Houd dan wel heel goed in de gaten dat je kat niet aan de wond gaat prutsen of de plek irriteert door veel te likken.

Fijne dag!

Caroline - Student diergeneeskunde aan de École Nationale Vétérinaire d'Alfort (EnvA) en projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil, de Junior-Conseil van EnvA http://proveto.net/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties.

Mijn kleintje rust goed uit en eet veel. Ze is al even opgestaan en heeft wat gespeeld.

Ik denk dat die kap en het wisselen van haar tanden haar een beetje dwarszitten.

Laten we hopen dat we vrijdag dat onding van een kap eindelijk veilig af mogen doen, zodat ze weer helemaal de oude wordt.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi weer Adblanc,

Haar laten steriliseren is EEN HEEL GOED IDEE!!!! Alle kattenkenners en dierenartsen zijn het daarover eens. Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. En nee, ze houdt er geen psychisch trauma aan over en ze zal niet minder van je gaan houden, zeker niet als je altijd lief en zachtaardig voor haar blijft. Het kan wel zijn dat ze inmiddels een enorme afkeer heeft gekregen van die kap, dus laat hem niet meer zien en berg hem maar goed op. Ik ben het met Caroline eens: tegenwoordig gebruiken ze meestal onderhuidse hechtingen, jouw dierenarts is een beetje 'ouderwets'... Maar goed, als de huid een week na de ingreep al mooi is dichtgegroeid, denk ik niet dat het een groot risico is als ze wat aan de hechtingen zit te pielen, zeker omdat het nietje de boel ook nog op zijn plek houdt. Het is aan jou om de wond goed in de gaten te houden, blijf haar gewoon heel rustig benaderen en praat lief tegen haar.

Vertaald Frans
    Caroline9244
    Caroline9244 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb hier niet echt een antwoord op, maar wat jammer dat jouw dierenarts geen onderhuidse hechtingen heeft gebruikt. Toen ik mijn Nyx liet steriliseren, kwam ze zonder kap naar buiten omdat de hechtingen onderhuids zaten en het litteken was gelijmd, echt perfect. Ze heeft er natuurlijk wel een beetje aan gelikt, maar het gaf geen krimp!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oh mijn ***, ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb de kap afgedaan, maar ze negeert me nog steeds, miauwt en bijt me als ik haar aanraak. Eigenlijk heb ik haar gewoon pijn gedaan door die kap om te doen...

Ik ben er kapot van en voel me echt rot. Ik begin te denken dat haar laten steriliseren geen goed idee was. Gaat ze me nu de rest van haar leven negeren?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maar mijn dierenarts heeft me een verband echt afgeraden, omdat mijn poes dan waarschijnlijk nog fanatieker gaat proberen om het eraf te krijgen, wat de boel alleen maar erger zou maken.

Ik zou alleen graag willen weten of ze hier psychische gevolgen aan overhoudt, aangezien ik de kap elke avond even afdoe zodat ze zich kan wassen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sommige katten kunnen zo'n kraag echt niet uitstaan. Persoonlijk heb ik het bij mijn eigen katten altijd vermeden. Misschien verdraagt ze een verbandje over de hechtingen wat beter, rond haar middel, zolang het maar niet te strak zit.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!