Mijn kitten verkiest brokjes voor gesteriliseerde katten...

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik ben helemaal nieuw hier op Wamiz. Ik zal me even voorstellen: ik ben Mélody en ik ben het baasje van drie katten :D

Ik ben gek op katten, net als velen van jullie denk ik!

Dit zijn ze:

- Olaf, een kater van twee jaar.

- Severus, een kater van één jaar.

- Athéa, een poesje van twee maanden, mijn kleinste aanwinst en het onderwerp van dit bericht.

Voor de nieuwsgierigen onder jullie: op mijn profiel kun je hun foto's vinden ;)

Even de situatie: ik geef mijn katten gedurende de dag afwisselend brokjes en natvoer. Ik heb dus brokjes voor gesteriliseerde katten, omdat mijn twee katers geholpen zijn, en kittenbrokjes voor de kleinste. Maar nu komt het: ze weigert haar kittenbrokjes te eten. Ik heb al twee merken geprobeerd, Purina en Pro Plan, en ik heb de overstap vanaf haar vorige voer heel geleidelijk aangepakt.

Ik moet er ook bij zeggen dat elk van mijn katten een eigen bakje heeft (een dubbele bak voor natvoer en brokjes).

Mijn vraag is dus: weten jullie een oplossing en is het vooral gevaarlijk voor haar om brokjes voor gesteriliseerde katten te eten?

Alvast bedankt! :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • T
    Taki_ktos Pictogram dat de vlag voorstelt Pools
    Rapporteren

Bij ons was de grootste verandering de verbetering van de spijsvertering. Hiervoor hadden we constant problemen, last van een opgeblazen gevoel, enz. Pas na de overstap op voer met meer vlees is alles weer normaal geworden. Momenteel bestel ik vooral bij https://pakazwierzaka.pl (een Poolse webshop) en ik ben niet van plan om te veranderen, want de hond functioneert eindelijk weer normaal.

Vertaald Pools
    E
    Elisabernard1602 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een vraagje: ik heb een kat van 2 jaar die altijd brokjes voor gesteriliseerde katten eet omdat hij gecastreerd is. Nu heb ik net een kitten van 3 maanden geadopteerd die kittenbrokjes gewend was. Ik heb precies dezelfde brokjes gekocht als die de vorige eigenaren hem gaven, maar nu eet mijn kat van 2 jaar die kittenbrokjes op. Kan dit kwaad of loopt hij een risico?

Vertaald Frans
    N
    Nean Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, mijn kat van 17 jaar is dol op kittenbrokjes. Is dit slecht voor zijn gezondheid? Wat moet ik doen? Ik hoop dat je me gerust kunt stellen. Mw. Billard, mijn e-mailadres is lyz.billard @orange.fr. Bedankt.

Vertaald Frans
    T
    Tutusasa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Mijn kat eet brokjes voor gesteriliseerde katten, maar hij is zelf niet gesteriliseerd. Denken jullie dat dit erg is voor hem? Groetjes!

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi!

Het is echt belangrijk om kittens speciale kittenbrokjes te geven. Ze hebben namelijk een flinke portie energie nodig voor al hun activiteiten en om goed te groeien. Omdat ze nog maar een klein maagje hebben, moeten die brokjes rijk zijn aan eiwitten. Ook zijn andere voedingsstoffen essentieel voor de groei, zoals bepaalde vitamines en calcium. Kittenbrokjes voorzien normaal gesproken in al die behoeften. Voer voor gesteriliseerde katten is daarentegen niet afgestemd op de groei en bevat juist minder energie om overgewicht te voorkomen. Het is dus echt zaak om de voeding goed aan te passen aan de kat (dit geldt trouwens ook voor natvoer). Je kunt gewoon verschillende merken en smaken blijven proberen om te ontdekken wat ze lekker vindt. Misschien kun je haar ook op een andere plek voeren dan de rest, zodat ze minder in de verleiding komt om van hun eten te snoepen.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Léna,

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt Greylox!

Flyever, ik denk inderdaad dat het voor die verschillende rassen puur marketing is... Maar goed, dat is ook maar mijn mening, voor de rest weet ik het niet zo goed...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb hier vaak gelezen dat die speciale lijnen voor gesteriliseerde katten, kittens, Perzen, Siamezen enz. puur marketing zijn. Dus het zal wel niet zo'n ramp zijn, afgezien van of er nou wel of geen granen in zitten.

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Over Nutrivet hoor je hier vaak goede dingen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, omdat ze de mineraalgehaltes niet vermelden.

Wat betreft volwassen katten die kittenbrokken eten: naast een klein risico op aankomen, kunnen ze het ook slecht verteren omdat ze gewend zijn aan brokken met minder eiwitten. Dat is nog altijd minder erg dan wanneer een kitten brokken voor gesteriliseerde katten eet.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Oké, ja ik denk dat dit een heel interessante methode is. Bedankt voor het artikel, ik ga er meteen even naar kijken.

Ik ben wel geïnteresseerd in het merk Nutrivet (volgens mij is dat de naam ja), dat een vriend van me heeft kunnen testen. Heb jij het al eens geprobeerd?

En wat als mijn gesteriliseerde katten juist kittenbrokjes eten, wat zijn daar volgens jou de risico's van?

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Greylox, ik ken Zooplus, bedankt. ;)

Ik wil graag een bestelling plaatsen, maar er is zoveel keuze dat ik denk ik wel wat advies kan gebruiken over de verschillende producten die ze daar hebben, vooral wat betreft de graanvrije brokken.

Bedankt voor je reactie.

Anderen hier kunnen je waarschijnlijk beter adviseren over graanvrije brokken, want ik heb zo mijn twijfels over de vrij hoge gehaltes aan fosfor en calcium in dat soort voer. Je kunt ook dit uitgebreide artikel lezen om een idee te krijgen: http://sensibilisationdeschats.blogspot.fr/p/croquettes-pour-chat-lesquelles-choisir.html

Zelf zit ik eraan te denken om mijn katten over te zetten op Carnilove voor gesteriliseerde katten (niet te koop bij Zooplus, maar wel elders te vinden). Het koolhydraatgehalte is daar wel wat hoger dan gemiddeld voor graanvrij voer, maar de calcium- en fosforgehaltes zijn ook een stuk lager. Hoewel de link die ik je hierboven stuurde aangeeft dat hogere mineraalgehaltes nog acceptabel zijn, blijf ik hier toch voorzichtig mee. Tussen twee kwaden (te hoge mineralen of te hoge koolhydraten) heb ik geprobeerd het beste compromis te vinden. Nu is het nog afwachten of onze lieverds het goed verdragen en het lekker vinden.

Momenteel geef ik Concept for Life en daarvoor kregen ze Hill's voor gesteriliseerde katten. Ik ben het koolhydraatgehalte geleidelijk aan het verlagen om de kans te vergroten dat de overstap naar Carnilove soepel verloopt.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!