Mijn kitten miauwt zodra ik naar een andere kamer ga

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik heb een paar dagen geleden een kitten (vrouwtje) van 3 maanden geadopteerd. Ze miauwt echter zodra ik mezelf opsluit in een kamer (badkamer, wc, enz...). Maar ze miauwt niet als ik het appartement verlaat. In het begin wilde ik niet dat ze in mijn slaapkamer zou slapen, maar door het gemiauw heb ik uiteindelijk toch toegegeven. Ik speel elke dag urenlang met haar en ze heeft genoeg speeltjes. Ik heb haar uit het asiel gehaald, waar ze samen met haar moeder en broertje zat. Ik vroeg me af of dit te maken kan hebben met haar tijd in het asiel of dat het aan mij ligt.

Daarnaast likt ze me en bijt ze zachtjes in mijn vingers, en als ik aan het eten ben springt ze op tafel om uit mijn bord te eten en uit mijn glas te drinken, terwijl ze zelf alles heeft wat ze nodig heeft... Natuurlijk geef ik haar dan op haar kop en zet ik haar van tafel, maar dat kan haar niks schelen!

Ik hoor graag jullie mening en tips! Ik heb altijd al katten gehad, maar dit is de eerste keer dat ik er echt eentje moet opvoeden!

Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lukay Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik heb een beetje hetzelfde probleem met Shelby (een vrouwtje van 6 maanden). We hebben haar in augustus geadopteerd toen ze oud genoeg was om bij haar moeder weg te gaan. Ik heb echt nog nooit een kat gezien die zoveel miauwt. Ze gaat voor het raam zitten en doet alsof ze een heel gesprek voert met haar eigen spiegelbeeld. Dat kan uren duren! Ze maakt dan van die kleine mauwtjes, een beetje alsof ze een kauwgumpje in haar bek heeft. Het is nogal vreemd, maar we zijn er inmiddels aan gewend. Bovendien miauwt ze enorm veel en ook best hard. Om ervoor te zorgen dat onze zoon de deur van zijn kamer voor haar opendoet, gaat ze er pal achter zitten miauwen om zijn aandacht te trekken. Dat is op zich natuurlijk wel normaal. Maar overdag, als een van ons bijvoorbeeld naar de wc gaat, gaat ze achter de deur zitten 'huilen' tot we er weer uitkomen. Ze mag nog niet in de keuken komen, want we hebben een groot huis en we hebben haar bewegingsruimte beperkt tot de woonkamer, de eetkamer, de hal en de slaapkamers van de kinderen (als zij dat goedvinden). Dat heeft ze goed begrepen; ik hoef de keukendeur niet eens meer dicht te doen als ik daar bezig ben. Ze gaat gewoon bij de opening zitten kijken wat ik aan het doen ben. Alleen blijft ze heel vaak in de woonkamer staan 'huilen'... nou ja, ze miauwt dan heel hard, maar ik interpreteer dat als huilen. Mijn broer heeft een theorie: hij zegt dat wij een familie van kletskousen zijn en dat de kat dat gewoon heeft overgenomen, zodat ze nu ook de hele tijd loopt te kletsen, zelfs in haar eentje. Ik weet het niet zo goed, maar het is wel waar dat we haar hebben gekregen in die bijzondere periode met de lockdowns enzo. Ik ben bang dat ze er te veel aan gewend is geraakt dat we altijd bij haar zijn, behalve 's nachts natuurlijk, want dan is ze alleen in de woonkamer. Daardoor begint ze meteen te 'huilen' zodra we een kamer verlaten. Ik heb al jaren katten en ik heb inmiddels wel geleerd om miauwtjes te herkennen: wanneer ze eten of drinken willen, of als de kattenbak vies is... Maar dit is echt iets heel anders. Ik heb nog nooit een kat gehad die zich zo gedroeg. Hetzelfde geldt voor het knuffelen: ze komt er echt om vragen en springt dan bij je op schoot. We aaien haar en dan ineens bijt ze in je hand. Niet hard natuurlijk, maar toch. We snappen niet goed waarom ze dat doet. Ik heb gelezen dat het kan zijn omdat ze wil spelen, maar we spelen echt superveel met haar. Ze heeft de hele mikmak: een hengeltje, een plumeau, muisjes, een stokje met van die gekleurde lintjes... Kortom, met dit kittentje hebben we het gevoel dat we qua opvoeding weer helemaal bij nul moeten beginnen. Ik denk maar zo: misschien hebben katten net als mensen allemaal hun eigen temperament en hun eigen manier van doen, en kun je daar gewoon niet zoveel aan veranderen. Maar we zijn hoe dan ook dol op haar! Ze is de benjamin van de familie en zoals dat meestal gaat, wordt zij waarschijnlijk de slechtst opgevoede van het stel 😂😂
    Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kitten is 'hyper-aanhankelijk' aan jou. Dat is best logisch, aangezien ze hiervoor altijd bij haar moeder en broertje was; jij bent nu haar hele wereld geworden. Dat betekent echter niet dat je haar niet hoeft op te voeden. Accepteer niet dat ze op tafel springt terwijl je eet, of dat ze hard in je vingers bijt. Als ze dit doet, zeg dan heel duidelijk en resoluut "NEE", geef haar eventueel een klein tikje op de neus, zet haar van tafel en stop direct met spelen zodra ze bijt. Denk niet dat ze dan minder van je gaat houden. Integendeel, ze zal zich juist veiliger voelen door de grenzen die je stelt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

De kleine lijkt een echte plakker te zijn. Zo te zien is ze nu al dol op je en wil ze de hele tijd bij je zijn. Sommige katten zijn nu eenmaal zo. Ik weet niet of je er veel aan kunt doen...

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het beste was geweest om haar ruimte wat te beperken totdat ze haar draai had gevonden en om in de buurt te blijven om haar gerust te stellen. Maar ze gaat er wel aan wennen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze is 3 maanden en een paar dagen oud, ik heb haar meteen na het spenen geadopteerd! Verder is ze echt een schatje, maar ik was bang dat ik iets verkeerd had gedaan of dat ze ongelukkig was...

Vertaald Frans
    Chlorophylle
    Chlorophylle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond. Hoe oud is ze?

De verandering kan haar even van slag maken, zeker door de scheiding van haar nestgenootjes en haar moeder, en dan ook nog de nieuwe omgeving. Geef haar de tijd om rustig aan haar nieuwe plekje te wennen. Dan komt alles vast snel weer goed.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!