Mijn kater valt mijn poes aan

H
Haru-ialys Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb 2 katten: een kater Haru van 8 jaar en een poes Ialys van 7 jaar.

Mijn twee pluizenbollen zijn samen opgegroeid. Hij komt uit een nestje bij een gezin en zij is een klein straatkatje (op een laffe manier achtergelaten in een doos toen ze ongeveer 3 maanden oud was). Ze maken me al jaren dolgelukkig; ze hebben heel verschillende karakters maar zijn echt onafscheidelijk.

Helaas heeft Haru de neiging om Ialys zonder duidelijke reden aan te vallen. Hij bijt haar in haar poten en nek en zij krijst het dan uit, dat breekt echt mijn hart. Ik grijp in als ik erbij ben, maar ik vraag me af of dat wel het juiste is om te doen...

Ik weet niet of dit gedrag "normaal" is en vooral niet hoe ik die ruzies kan sussen.

Ze verzet zich niet en vecht niet terug, ze is echt een brok zachtheid en liefheid.

Nou ja, ik probeer jullie zoveel mogelijk info te geven (vandaar mijn hele verhaal 😅) om antwoorden op mijn vragen te krijgen.

Als iemand dit ook heeft meegemaakt en me wat wijzer kan maken...

Bedankt,

Ps: op het moment dat ik dit schrijf, zijn ze elkaar lekker aan het wassen 😻

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    @Harpelya, Als ik het goed begrijp, heb je het vrouwtje al 3 weken, maar ze is pas 1 week geleden gesteriliseerd. Als je mannetje niet gecastreerd is, is het niet gek dat hij het ongecastreerde vrouwtje heeft lastiggevallen. Als hij wél gecastreerd is, heeft hij moeite met het delen van zijn territorium en zijn baasje met een 'indringster'. Meestal lost de tijd dit soort situaties op. Dus als je mannetje niet gecastreerd is, kan het samenleven met een andere kat langdurig heel moeilijk worden. Katten, en vooral mannetjes, zijn erg territoriaal. Je moet hem zo snel mogelijk laten castreren. Als hij gecastreerd is, moet je op twee fronten werken: - Geef het mannetje veel geruststelling en geef hem altijd voorrang in alles (knuffelen, voeren). Hij is degene die de grootste moeite moet doen om te delen wat tot nu toe alleen van hem was. Complimenteer en verwen hem veel als hij aardig doet tegen het vrouwtje. - Maar als hij het vrouwtje heftig aanvalt, grijp dan meteen in door hard NEE! te roepen, in je handen te klappen en tussen hen in te gaan staan (vermijd daarbij het noemen van de naam van het mannetje — zijn naam roepen moet altijd positief zijn). Als hij doorgaat, duw hem dan ruw weg met je hand terwijl je je wijsvinger vlak bij zijn neus houdt en NEE! schreeuwt. En als dat nog steeds niet helpt, sluit hem dan een paar minuten alleen op in een kamer. Dit is negatieve bekrachtiging, en die is onmisbaar wanneer een van de katten aanhoudend wordt aangevallen door de ander. Als je dit consequent doet, zul je snel resultaat zien. Ik wil nog eens benadrukken dat je hem, wanneer hij 'lief' is voor het vrouwtje, enorm moet complimenteren en daarbij zijn naam vaak moet herhalen (positieve bekrachtiging). Tot slot is het heel belangrijk om meer kattenbakken en voerbakjes te gebruiken. Minimaal 2 voor 2 katten, maar liefst 3 kattenbakken. Zet ze allemaal in een rustige hoek van een rustige kamer — ook als beide katten op dit moment nog in dezelfde bak gaan. Je kunt ook samen met hen spelen, bijvoorbeeld met een hengel met veren. Een gezamenlijke speelsessie versnelt de acceptatie tussen katten.
    Vertaald Frans
    H
    Haru-ialys Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me al een stuk gerust.

Inderdaad, dit gedrag lijkt wel op wat "geklier" tussen broer en zus.

Ik heb wel wat oppervlakkige wondjes in zijn nek en boven zijn oog gezien, dus ja, hij is wel een beetje een wildebras 😕

Ik waardeer jullie tips en ik speel inderdaad zo vaak mogelijk met ze, maar ja, met werk is dat overdag lastig 😊. Natuurlijk laat ik wel wat speeltjes voor ze liggen voor het geval dat. Ik ben net verhuisd naar een nieuwe woning, dus ik heb hun krabpaal en de wandplankjes om op te klimmen nog niet af; als dat klaar is, zullen ze zich al een stuk prettiger voelen.

Wat dat belonen betreft, dat is precies wat ik al doe, zonder dat ik wist dat het zo'n positief effect kon hebben. Jullie woorden bevestigen dus dat ik op de goede weg ben 😊.

Nogmaals bedankt dat jullie de tijd hebben genomen om me hierover bij te praten.

Vertaald Frans
    Harpelya
    Harpelya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik breek even in hoor. Ik heb namelijk hetzelfde probleem. Blue cat, hoe kan ik ingrijpen om het hem duidelijk te maken?

Je leest overal dat je niet mag ingrijpen, niet mag straffen, blablabla... waardoor ik niks durf te doen. Maar ik heb mijn poesje van 7 maanden nu drie weken in huis; ze is vorige week gesteriliseerd. Mijn andere kat jaagt haar constant na, bijt haar en valt haar de hele tijd lastig. Ze was van zichzelf al wat schuw en daarom zit ze nu de hele tijd verstopt. We zien haar bijna nooit, en als ze dan eens tevoorschijn komt, zit hij haar weer te kloten...

Ik ben bang dat ze er nooit aan zal wennen en dat ze altijd afstandelijk en verstopt zal blijven.

Ik ben echt op zoek naar oplossingen. Ik gebruik al Feliway, Bachbloesems en Zylkene-tabletten.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Ik zou daar nog aan toevoegen dat de kater meer behoefte heeft om zich uit te leven dan de poes. Doe lange spelsessies met hem, bijvoorbeeld met een speelhengel, totdat de kat echt helemaal op is.

Aarzel nooit om in te grijpen als hij te ver gaat bij de poes. Het principe van 'nooit ingrijpen' is echt totale onzin. Onze katten leven niet 'in de natuur', maar in een afgesloten omgeving met beperkingen en een verplichte samenwoning die heel ver afstaat van het leven 'in het wild'.

De kater zal begrijpen dat 'het baasje' boos wordt als hij de poes bijt. Het zijn dus jouw regels die gelden en niet die van de poes (die passief lijkt). Beloon hem daarentegen uitgebreid als hij wel lief is voor haar (positieve bekrachtiging).

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het gedrag dat je beschrijft, klinkt echt als spelen. Ze lijken het juist prima met elkaar te kunnen vinden, toch? Ik denk niet dat Haru Lalys echt pijn wil doen, hij speelt alleen waarschijnlijk net iets te lomp voor haar. Het kan best dat hij haar een klein beetje pijn doet (al zal dat vast meevallen), maar ik denk vooral dat ze er soms gewoon niet van gediend is. Ze schreeuwt waarschijnlijk omdat ze op dat moment met rust gelaten wil worden (ze stelt zich misschien ook een beetje aan). Maak je geen zorgen, volgens mij is er niks ernstigs aan de hand. Ik spreek uit ervaring: ik heb thuis precies hetzelfde met mijn twee katten, een kater en een poes van anderhalf jaar oud die ook altijd samen zijn geweest. Het is een beetje als broertjes en zusjes die aan het klieren zijn; het kan er wild aan toegaan, maar diep van binnen is het niet gemeen bedoeld.

Je kunt hem dus waarschijnlijk niet echt stoppen om zo te spelen... Wat ik je wel kan aanraden, is om hem even aan te spreken als je vindt dat hij te ver gaat. Zorg ook voor genoeg speeltjes in huis, zodat Haru zich lekker kan uitleven zonder Lalys de hele tijd lastig te vallen.

Ik hoop dat je hiermee wat gerustgesteld bent!

Groetjes,

Zachary.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

het gedrag dat je beschrijft lijkt inderdaad gewoon op spelen. Het ziet er niet naar uit dat ze niet goed met elkaar overweg kunnen (juist wel, zo te horen?), en ik denk niet dat Haru Lalys echt pijn wil doen. Hij speelt waarschijnlijk gewoon wat te lomp voor haar. Het zou kunnen dat hij haar een klein beetje pijn doet (en in ieder geval denk ik dat het wel meevalt), maar ik denk vooral dat ze het soms gewoon vervelend vindt. Ze gilt waarschijnlijk af en toe omdat ze op dat moment niet gestoord wil worden (ze stelt zich eigenlijk een beetje aan). Maak je geen zorgen, ik denk niet dat het erg is voor haar. Ik spreek uit ervaring: ik heb zelf soms dezelfde situatie met mijn twee katten, een mannetje en een vrouwtje van anderhalf jaar oud die ook altijd samen hebben gewoond. Het is een beetje zoals broers en zussen die met elkaar stoeien; het kan er wild aan toe gaan, maar eigenlijk is het meestal onschuldig.

Je kunt hem er waarschijnlijk niet echt van weerhouden om zo te spelen... Het enige wat ik je kan aanraden, is om hem even aan te spreken als je vindt dat hij te ver gaat, en te proberen om zoveel mogelijk speeltjes in huis te leggen. Zo kan Haru genoeg afleiding vinden zonder Lalys de hele tijd lastig te vallen.

Ik hoop dat je hiermee gerustgesteld bent,

Groetjes,

Zachary.

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!