Mijn kat wil naar buiten, maar wil daarna niet meer naar binnen

L
Lalou0308 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik zit met een klein probleempje.

We zijn nu 2 weken geleden verhuisd en onze kat van 1 jaar miauwt de hele tijd bij de deuren en ramen om naar buiten te gaan (ze is nog nooit eerder buiten geweest).

Zodra er een deur opengaat, glipt ze naar buiten. Ze is nu twee keer buiten geweest waarbij we telkens dichtbij zijn gebleven om te zorgen dat alles goed ging.

Maar eenmaal buiten is het onmogelijk om haar weer te pakken te krijgen; ze komt niet als we haar roepen of met de snoepjes schudden en als we haar proberen te vangen, gaat ze er meteen vandoor (ze komt buiten totaal niet bij ons in de buurt). Terwijl ze binnen juist heel knuffelig is en we haar gewoon kunnen oppakken wanneer we willen.

Hoe komt dit? Is het omdat ze de omgeving nog niet kent en simpelweg tijd nodig heeft om te wennen? Of hebben jullie tips om haar 's avonds weer naar binnen te krijgen, zodat ze niet buiten hoeft te slapen?

Bedankt alvast!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • Werewolf1
    Werewolf1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik snap het... Ik denk dat het op deze manier duidelijker is uitgelegd... Al moest ik het wel een paar keer goed doorlezen voordat ik het doorhad... Maar katten en honden hebben zo hun eigen manier van communiceren dat het niet altijd even makkelijk is om het te snappen... Het hangt er ook vanaf of de informatie goed overkomt als je iets uitlegt...

Maar het is eigenlijk net als bij kinderen... Lol. Ze hebben niet echt zin om te stoppen met waar ze mee bezig zijn als je zegt dat het tijd is om te eten, of ze hebben geen zin om weg te gaan van een plek waar ze zich fijn voelen als je zegt dat je moet vertrekken bijvoorbeeld... Lol

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Werewolf,

Joh, wat snap je daar nou niet aan? Als een kat het buiten hartstikke naar zijn zin heeft en hij ziet zijn baasjes naar buiten komen om hem te roepen, dan legt hij meteen de link: baasjes naar buiten en roepen = naar binnen gaan. En daar heeft hij nou net totaal geen zin in... Daarom is het juist slim om vaker even naar buiten te gaan zonder ook maar naar de kat om te kijken. Door hem straal te negeren, doorbreek je die associatie in dat kleine boevenkoppie van hem...

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Rapporteren

Blue Cat

"Het probleem is dat hij jouw naar buiten gaan koppelt aan het weer naar binnen moeten komen,..."

Ik snap niet helemaal wat je daar precies mee bedoelt... 🤔

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Rapporteren

Blue Cat

"...Als je kat niet geholpen is, dan is dat de roep van de hormonen. Een ongeholpen kat doet er alles aan om zich voort te planten.

Is hij wel geholpen, dan fascineert dat nieuwe territorium buiten hem enorm. Het probleem is dat hij jouw komst naar buiten associeert met een seintje dat hij naar binnen moet, en daar heeft hij natuurlijk geen zin in. Als hij je buiten ziet zonder dat je hem roept, maar hem juist negeert, kan dat hem paaien.

Geef hem ook altijd binnen te eten, zodat hij de link goed legt: eten = thuis."

Dat is goed om te weten... Ik moet daar echt even wat notities van maken in m'n telefoon...

Vertaald Frans
    Werewolf1
    Rapporteren

Blue Cat

"...Als je kat niet is geholpen, dan is het de roep van de hormonen. Een niet-geholpen kat doet er namelijk alles aan om zich voort te planten.

Als hij wel is geholpen, is dat nieuwe territorium buiten gewoon fascinerend voor hem. Het probleem is dat hij jouw komst naar buiten ziet als een teken dat hij weer naar binnen moet, en daar heeft hij natuurlijk geen zin in. Als hij je buiten ziet zonder dat je hem roept, maar hem juist negeert, kan dat hem over de streep trekken.

Geef hem altijd binnen te eten, zodat hij de link goed legt: eten = thuis."

Dat is goed om te weten... ik moet echt even wat notities in mijn telefoon zetten...

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Om haar niet kwijt te raken, kun je haar een rode vlooienband omdoen met je telefoonnummer erop geschreven met een watervaste stift. Vlooienbandjes raken minder snel kwijt dan andere halsbandjes. Zodra ze gewend is om naar buiten te gaan en bekend is bij de buren, kun je hem weer afdoen. Het is misschien nog wat vroeg om haar naar buiten te laten, want ze moet eerst het appartement goed leren kennen zodat ze zelf de weg terug vindt.

Bedankt voor de tip, ik ga er eentje kopen.

Maar we laten haar hier nu al naar buiten omdat ze echt de hele dag en nacht loopt te janken voor de ramen en deuren. Bovendien glipt ze naar buiten op momenten dat we het even niet zien en zodra er een deur opengaat. We zijn er liever bij dan dat ze er vandoor gaat zonder dat we het doorhebben, vandaar dat we haar nu al naar buiten willen laten 😒

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Hoi! Als je kat niet is geholpen, dan zijn het de hormonen. Een ongeholpen kat doet er alles aan om zich voort te planten. Als ze wel is gesteriliseerd, dan is dat nieuwe territorium buiten gewoon heel boeiend. Het probleem is dat ze jouw komst naar buiten associeert met een oproep om naar binnen te gaan, en dat vindt ze natuurlijk niet leuk. Als ze je buiten ziet zonder dat je haar roept, maar haar gewoon negeert, kan dat haar juist paaien. Geef haar altijd binnen te eten, zodat ze de link goed legt: eten = thuis.

Ze is inderdaad gesteriliseerd en ik geef haar altijd eten als ze binnenkomt, maar ik ben vooral bang dat ze te ver afdwaalt en niet meer terugkomt. Daarom roep ik haar ook zo vaak 😕

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Als je kat niet is geholpen, dan zijn het de hormonen. Een ongeholpen kat doet er alles aan om zich voort te planten.

Is hij wel al geholpen, dan is hij waarschijnlijk gefascineerd door dat nieuwe territorium buiten. Het probleem is dat hij jouw komst naar buiten associeert met naar binnen moeten, en daar heeft hij natuurlijk geen zin in. Als hij je buiten ziet terwijl je hem negeert (in plaats van hem te roepen), kan dat hem overhalen om weer naar je toe te komen.

Geef hem ook altijd binnen te eten, zodat hij de associatie maakt: eten = thuis.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!