Mijn kat voelt zich niet zo lekker na zijn castratie

L
Lolomildami Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb gisteren al een bericht geplaatst over de castratie van mijn kat, maar dat ging over een ander onderwerp.

Dit heeft niets te maken met mijn vorige vraag.

Mijn kat is afgelopen dinsdag gecastreerd.

En ik merk dat hij sindsdien behoorlijk uit zijn doen is. Hij zit niet lekker in zijn vel.

Hij eet daarentegen wel heel goed en bedelt veel (omdat ik zijn porties heb verkleind vanwege het risico op overgewicht).

Wat dat betreft gaat alles dus prima!

Maar ik voel aan alles dat hij zich niet goed voelt. Hij speelt twee minuutjes en gaat daarna meteen weer slapen; hij ploft echt letterlijk neer op zijn kussen of de bank...

Trouwens, de keren dat hij wel met me speelt, zie je dat hij behoorlijk verzwakt is...

Ik maak me ontzettend veel zorgen! Het is inmiddels 48 uur na de operatie, dus normaal gesproken zou het nu toch wel weer gaan?

Vooral omdat mijn dierenarts zei dat hij de dag na de operatie alweer de oude zou zijn... maar het is nu 48 uur later en hij is nog steeds niet in orde.

Ik hoop dat het geen complicatie is.

Ik ben iemand die zich heel snel zorgen maakt om zijn kat, dus alvast excuses daarvoor.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Kalou124

Waarschijnlijk niet, want de veterinaire wereld wordt aangestuurd door de merken (die je in hun eigen winkels vindt) die graanvrije voeding voorlopig nog uitsluiten; hun winst zou anders in gevaar komen.

Aan de andere kant is graanvrije voeding ook geen wondermiddel, het blijft een industrieel product en een vrijbrief voor allerlei onzin die puur om de winst draait.

Jij bent degene die uitsluit dat chronisch nierfalen te maken heeft met voeding, waarschijnlijk op basis van wat je dierenarts zegt. Maar denk je echt dat hij zijn eigen ruiten zou ingooien? Zou je kunnen geloven dat hij tegen je liegt, misschien uit onwetendheid of uit eigenbelang?

Ze hebben je wijsgemaakt dat je kat met 7 jaar al een 'senior' is; het is blijkbaar heel makkelijk om je te manipuleren.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Mijn kat was drie dagen lang helemaal lusteloos na de castratie. Mijn dierenarts adviseerde me brokken voor gecastreerde katten met een S/O-index om de struvietstenen te voorkomen die vaak bij katers voorkomen. Ik heb hem toen Royal Canin Neutered Young Male gegeven (tot 7 jaar) en daarna de variant voor senioren. Je moet de facturen en streepjescodes goed bewaren, want in het geval van struvietstenen vergoedt RC de dierenartskosten. Je kunt ze vinden op dierensites zoals Zooplus. Ik heb de brokken altijd onbeperkt laten staan en mijn kat is niet dikker geworden.

Het is echt bizar hoe die hele "business" je erop voorbereidt om zieke katten te hebben en je gelooft ze ook nog. Je luistert braaf naar ze als een mak schaap. Ik val je niet persoonlijk aan, @Kalou124, maar je bent wel een voorbeeld van de vele, vele anderen.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

????

Is het jouw kat of die van de dierenarts?

Een kitten zet je niet op rantsoen, dat is dé manier om hem geobsedeerd te maken door eten, of om boulimie en overgewicht te veroorzaken...

Als je bang bent dat hij te dik wordt (in de zin van vet aanzetten), stop dan met die brokken vol koolhydraten en kies liever voor graanvrij natvoer. (Brokken bevatten wel 4 keer zoveel calorieën als natvoer.)

Het gaat je nooit lukken om een kat obees te laten worden met kwalitatief goed natvoer.

Besef goed dat je dierenarts ook gewoon een brokkenverkoper is en hij je vooral adviseert vanuit zijn eigen (financiële) belang.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, maar het is jouw kat en jij bepaalt! Volgens sommige dierenartsen moeten katten juist mager zijn, terwijl anderen ze liever wat steviger zien. Die van mij gaat voor de laatste optie en ik ben het helemaal met haar eens. Als ze ziek worden, kunnen ze namelijk wel de helft van hun gewicht verliezen. Als ze dan geen reserves hebben, is dat echt een ramp!

Natuurlijk moet iedereen het zelf weten, maar een hongerige kat is een ongelukkige kat. Die gaat gedragsproblemen vertonen en vreet waarschijnlijk alles op wat hij maar te pakken krijgt.

Eén maaltijdzakje (wat voor 80% uit water bestaat) en 30 gram brokjes voor de hele dag? Die van mij zouden een zitstaking houden met een spandoek: "Stop de mishandeling, wij verhongeren!" 😁

6 maanden staat gelijk aan een flinke puber. Dat is de leeftijd waarop ze volop in de groei zijn, hun lichaam opbouwen en veel calorieën nodig hebben, zeker omdat ze ook nog eens superactief zijn.

Kijk maar of je nog andere reacties krijgt, maar pas op met dierenartsen die zo streng rantsoeneren. Ik heb daar weinig vertrouwen in; het is net alsof je een pubermeisje op dieet zet om maar aan de modenormen te voldoen.

Vertaald Frans
    L
    Lolomildami Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Echt heel erg bedankt voor je reactie!!

Ik geef hem afgewogen porties omdat de dierenarts dat heeft gezegd... Hij zei dat ik hem één maaltijdzakje per dag moet geven (de ene helft 's ochtends en de andere helft 's avonds).

En 30 gram brokjes voor de rest van de dag.

Mijn kat is 6 maanden oud en voor de operatie stonden de brokjes altijd onbeperkt voor hem klaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij ook aan het hart gaat om hem zo te rantsoeneren, maar de dierenarts liet me geen andere keus.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Alles hangt af van de kat; sommigen doen diezelfde avond alweer hartstikke gek, terwijl anderen soms wel 3 dagen nodig hebben om de narcose uit hun systeem te krijgen.

Maar als je hem op rantsoen zet, gaat hij zich echt rot voelen. Een gecastreerde kat wordt niet dikker dan een andere, en speciale voeding geven zorgt er alleen maar voor dat ze nog meer trek krijgen omdat het minder verzadigt. Je kat zal dan constant om eten blijven zeuren en vreetbuien krijgen. Blijf gewoon doen wat je hiervoor ook deed met dezelfde hoeveelheden; ik heb het altijd zo gedaan en mijn katten zijn er niet echt dikker van geworden. Zeker als het een jonge kat is, heeft hij het nodig om nog wat uit te zwaren en op krachten te komen, zodat hij niet zwakjes wordt.

Vertaald Frans
  • 16 reacties van 16

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!