Mijn kat voelt zich niet zo lekker na zijn castratie

L
Lolomildami Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb gisteren al een bericht geplaatst over de castratie van mijn kat, maar dat ging over een ander onderwerp.

Dit heeft niets te maken met mijn vorige vraag.

Mijn kat is afgelopen dinsdag gecastreerd.

En ik merk dat hij sindsdien behoorlijk uit zijn doen is. Hij zit niet lekker in zijn vel.

Hij eet daarentegen wel heel goed en bedelt veel (omdat ik zijn porties heb verkleind vanwege het risico op overgewicht).

Wat dat betreft gaat alles dus prima!

Maar ik voel aan alles dat hij zich niet goed voelt. Hij speelt twee minuutjes en gaat daarna meteen weer slapen; hij ploft echt letterlijk neer op zijn kussen of de bank...

Trouwens, de keren dat hij wel met me speelt, zie je dat hij behoorlijk verzwakt is...

Ik maak me ontzettend veel zorgen! Het is inmiddels 48 uur na de operatie, dus normaal gesproken zou het nu toch wel weer gaan?

Vooral omdat mijn dierenarts zei dat hij de dag na de operatie alweer de oude zou zijn... maar het is nu 48 uur later en hij is nog steeds niet in orde.

Ik hoop dat het geen complicatie is.

Ik ben iemand die zich heel snel zorgen maakt om zijn kat, dus alvast excuses daarvoor.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Royal Canin is Mars, Hill's is Colgate en Purina is Nestlé, ja dat weet ik. En wat ze ons zelf te vreten geven is nauwelijks beter dan die brokken, daarom maak ik alleen nog maar zelf eten voor ze. Die chocoladerepen zijn eigenlijk onze eigen brokjes; net zo licht verteerbaar maar voor sommigen zó lekker dat de verslaving er bij iedereen wel in zit! Ik denk eigenlijk zelfs dat veel baasjes meer op de voeding van hun beestjes letten dan op die van hun eigen kinderen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, wat betreft de btw enzo heb je gelijk, maar niet twintig keer zo veel. Het is gewoon een kwestie van de zorgverzekering die de boel controleert en misbruik beperkt, terwijl dierenartsen de vrije hand hebben... en zolang je kat ziek is, blijf je betalen.

Je moet niet alleen naar je eigen katten kijken; individueel gezien zijn dat uitzonderingen. Je moet het grotere plaatje bekijken: naast jouw katten zijn er misschien wel honderden katten doodgegaan of alleen maar ziek geworden door diezelfde voeding.

Twee of drie jaar is echt niet te oud om over te stappen op ander voer. Het is gewoon zo dat als hij het eten van de buren ruikt, hij in de afwachtende stand schiet om hetzelfde te krijgen.

Toen ik het voer van mijn katten veranderde, heb ik de zak uiteindelijk aan een stichting gegeven, zodat ik die geur van die bron waar ze zo dol op waren niet meer in huis had (ze waren toen ongeveer een jaar oud).

Ik ben van nature geen tegenstander van brokjes, maar ik vind het jammer dat dit product in dertig jaar tijd geen spat veranderd is. Het is eigenlijk alleen maar slechter geworden omwille van de winst. En als je wilt begrijpen waarom je op elk niveau diezelfde Royal Canin, Hill's, etc. tegenkomt... dat zijn eigenlijk Mars, Nestlé en Colgate. Die controle beperkt zich niet alleen tot de voeding, het beïnvloedt zelfs ons hele denken...

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk inderdaad dat het voor mijn oudjes te laat is, vooral omdat ik er eentje heb die geopereerd is aan oxalaatstenen. Ik blijf dus liever bij haar speciale brokjes dan dat ze weer onder het mes moet. Eigenlijk werken die brokjes tegen struviet ook heel goed tegen oxalaat, want ik heb geen last meer gehad van terugkerende problemen bij de twee katten die deze blaasstenen hadden.

Met de brokjes en het natvoer is mijn Noorse boskat bijna 19 geworden. Begin dit jaar heb ik een poesje verloren van ruim 18 jaar oud, die uitsluitend die bekende brokjes kreeg waar jij zo dol op bent. Haar tweelingbroer had CNI en stierf toen hij bijna 16 was, ook met diezelfde brokjes.

Wat moet je daar nou van denken? Eerlijk gezegd weet ik het niet meer. Het enige wat ik weet, is dat ik duizend keer liever zelf hun eten zou bereiden, zoals ik vroeger deed voor mijn HTK-katten of mijn honden. Dan wist ik tenminste wat ze binnenkregen. Maar uiteindelijk stierven die veel jonger.

Wat ik al aan de dierenarts heb uitgegeven, dat tel ik allang niet meer. Dat medicijnen bij de dierenarts veel duurder zijn, heeft twee redenen: ze worden niet in zulke grote hoeveelheden geproduceerd door de labs, wat de prijs opdrijft, en de tweede reden is het BTW-tarief, dat bij de dierenarts veel hoger ligt dan in de apotheek. Daarom koop ik het, als het even kan, gewoon bij de apotheek.

De meeste van mijn katten – behalve mijn huidige poesje die ik door persoonlijke omstandigheden van de fokker al heel jong kreeg – heb ik pas vanaf 5 maanden in huis genomen. Dat is voor mij de leeftijd waarop ik denk dat er geen gedragsproblemen meer zijn (wat ook klopt), of ik neem ze zelfs pas als ze 8 maanden of een jaar oud zijn, omdat ik liever volwassen katten heb dan kittens. Daardoor zijn ze bij de fokkers natuurlijk wel al flink verslaafd geraakt aan die brokjes.

Je zegt: "Voor de brokjes hoef je alleen maar een hele lange overstap te maken.

- Voor natvoer geldt hetzelfde: je zou het gedurende 3 à 4 weken moeten mengen en het nieuwe natvoer geleidelijk moeten verhogen.

- Om echter van brokjes naar natvoer over te stappen, moet je de brokjes fijnmalen en over het natvoer strooien, en dat laagje poeder dan steeds verder afbouwen."

Helaas heb ik dat allemaal al geduldig geprobeerd, maar zonder echt resultaat. Ik ga het fijnmalen van de brokjes over het natvoer toch nog een keer proberen, je weet maar nooit, het is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan.

Die FortiFlora ga ik ook proberen, dat ken ik nog niet.

In ieder geval bedankt voor deze uitwisseling. Dit is veel interessanter dan wanneer we de hakken in het zand zetten en bij ons eigen standpunt blijven. Niets is alleen maar zwart of wit, dat zou ook wel erg makkelijk zijn.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

./..

Je moet er ook rekening mee houden dat je katten die brokken krijgen flinke reserves hebben. Ze kunnen dus best een paar maaltijden overslaan en ondertussen blijven zeuren om hun gewone voer, waardoor zelfs de meest koppige baasjes (die vaak minder koppig zijn dan de kat zelf) uiteindelijk toegeven.

(Even tussendoor: ik merk dat je je katten liever wat dikker ziet voor het geval ze ziek worden en afvallen... besef goed hoezeer je leeft met het idee dat je katten ziek zullen worden. Dat is het resultaat van een conditionering die je laat geloven dat een kat een kwetsbaar dier is. Als ze slecht gevoerd worden, is dat inderdaad zo.)

Toen mijn katten jong waren, aten ze ook brokken; ik heb het ook allemaal meegemaakt. Hoe jonger de kat, hoe makkelijker het is om ze van die verslaving af te helpen en ze van alles te laten proeven. Geef ze vooral niets van je eigen tafel om de lieve vrede te bewaren. Daarna is het makkelijk om ze te geven wat je wilt en eindeloos te variëren, omdat ze door ervaring nieuwsgierig worden.

Natuurlijk is het heel lastig om de voeding van een zieke kat te veranderen, met het risico dat hij nog sneller achteruitgaat. Op dat punt zit de val dicht en heeft het misschien geen zin meer om het te veranderen, tenzij je hem door een hel wilt laten gaan.

Mijn advies geldt voor een gezonde kat. Het idee is vooral preventief, om hem dat circuit van slechte voeding te besparen waardoor hij al op jonge leeftijd bij de dierenarts belandt. Daar waar je wordt wijsgemaakt dat een kat met 7 jaar al oud is, met 15 jaar aan het eind van zijn leven en met 18 jaar een uitzonderlijke overlevende. En dat een kat groenten of granen zou moeten eten omdat eiwitten slecht zouden zijn voor de nieren of kanker zouden veroorzaken.

Wat betreft de dierenartsen die geen winst maken op de verkoop van brokken of zogenaamd goed advies geven om geld te besparen: vraag je eens af hoeveel je hebt neergelegd om je kat van zijn blaasgruis af te helpen. En leg me eens uit waarom een medicijn voor een kat 20 keer duurder is dan voor een mens.

Groetjes

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Even over het probleem met oxalaat.

Toen we ooit begonnen met het geven van brokjes aan katten, zagen we een enorme toename in het aantal struvietgevallen. De fabrikanten bedachten een oplossing: de urine aanzuren. Een paar jaar later daalde het aantal struvietgevallen, maar steeg het aantal gevallen van oxalaat juist enorm. Eigenlijk is het totale aantal gevallen van struviet- en oxalaatstenen nauwelijks veranderd. En we zitten na tientallen jaren nog steeds op hetzelfde punt: een kat die brokjes eet, drinkt van nature weinig en dat lijkt ook zo te blijven.

Het verschil tussen deze soorten stenen is dat je struviet kunt laten oplossen met wat medicijnen voor zo'n 50 €, terwijl je voor oxalaatstenen een operatie van 300 € nodig hebt... Waarom zou je dan iets willen veranderen?

(Speciale brokjes hebben een lager mineralen- en asgehalte om herhaling te voorkomen, maar ondertussen krijgt je kat massa's koolhydraten binnen die bijvoorbeeld slecht zijn voor zijn alvleesklier. Het doel is bereikt: hem een product laten eten waar deze lobby's rijk van worden. Dus ja, het werkt, en zelfs heel goed. De echte vraag die je jezelf moet stellen is: wat aten katten vóór de tijd van de brokjes om geen last te krijgen van blaasstenen?)

Over het overstappen op ander "voer"

Royal Canin, Hill's en eigenlijk alle brokjesfabrikanten werken met 'lokstoffen' die ze over de brokjes spuiten om ze een heel herkenbare geur te geven en de kat afhankelijk te maken van hun producten. Omdat een kat de neiging heeft om alles wat nieuw is te wantrouwen, geldt dat ook voor voer, en zo beperkt hij zich met de dag meer tot één enkel product.

Overstappen kan een echt drama zijn; er is geen magische formule, het is een kwestie van geduld hebben.

- Voor brokjes is een hele lange overgangsperiode meestal voldoende.

- Voor natvoer geldt hetzelfde: je moet het gedurende 3-4 weken mengen en het nieuwe voer geleidelijk aan verhogen.

- Om echter van brokjes naar natvoer over te stappen, moet je de brokjes fijnmalen en over het natvoer strooien, en dat 'poederen' dan geleidelijk afbouwen.

- Daarnaast kun je op zoek gaan naar producten die ze lekkerder vinden; denk bijvoorbeeld aan Fortiflora, dat je over het nieuwe voer kunt strooien. Veel katten zijn er dol op.

./...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Helemaal mee eens, vooral omdat je weet dat katten aanleg hebben voor nierfalen. Zoals ik altijd zeg: je doet je best, maar je hebt niet alles zelf in de hand. Je kunt je er inderdaad veel bij afvragen, want waarom gaan bijna alle katten aan die rotziekte dood? Ze hebben echt niet allemaal dezelfde levensstijl, verre van dat. En toen ik tegen mijn dierenarts zei dat ik dacht dat vooral raskatten er last van hadden, sprak ze me tegen. Ze zei dat, relatief gezien, gewone huis-tuin-en-keukenkatten juist het meest getroffen worden, in tegenstelling tot wat ik dacht.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

De beste oplossing, als je het zo kunt noemen want het is ook weer geen wondermiddel, is om hem minstens 2 keer per dag natvoer te geven in de vorm van kuipjes of maaltijdzakjes. Ik zou zelf bij elke maaltijd een heel zakje geven en daarnaast zijn brokjes onbeperkt laten staan, zodat hij gedurende de dag kan eten als hij honger heeft of als je er niet bent om hem te voeren. Hij zal dit vanzelf gaan reguleren.

Natvoer geeft een verzadigd gevoel en omdat het vol met water zit, is het heel goed om nier- en urinewegproblemen te voorkomen.

Door die maaltijdzakjes eet hij minder brokjes omdat het goed vult; de brokjes zijn dan gewoon kleine tussendoortjes voor de kleine trek overdag.

Als ik jou was, zou ik gewoon blijven doen wat je hiervoor deed. Dat was hartstikke goed en het werkte prima voor je kat.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Is goed.

Dit is mijn eerste kat, dus ik volg het advies van mijn dierenarts heel nauwkeurig op, maar hij is nog zo jong en ik vind het best lastig om het voer zo in porties te verdelen.

Kan ik hem dan weer gewoon onbeperkt brokjes geven, net als eerst? Bestaat er dan geen kans dat hij last krijgt van zijn nieren? (kanker, blaasgruis, enz.) Ik maak me nogal zorgen en daarom wil ik echt geen fouten maken met zijn voeding.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Is goed.

Dit is mijn eerste kat, dus ik volg het advies van mijn dierenarts heel nauwkeurig op, maar hij is nog zo jong en ik vind het best lastig om het voer zo in porties te verdelen.

Kan ik hem dan weer gewoon onbeperkt brokjes geven, net als eerst? Bestaat er dan geen kans dat hij last krijgt van zijn nieren? (kanker, blaasgruis, enz.) Ik maak me nogal zorgen en daarom wil ik echt geen fouten maken met zijn voeding.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ben het helemaal met je eens dat brokjes troep zijn, welk merk het ook is. Er zit niks natuurlijks in, in tegenstelling tot zelfgemaakt voer. Maar als je raskatten hebt die geconditioneerd zijn op een bepaald merk brokjes en je doet er alles aan om ze weer aan gezonder voer te krijgen en het lukt maar niet, dan komt er een moment dat je de handdoek in de ring gooit en ze die verdomde brokjes maar laat houden.

Ik ben me er heel goed van bewust dat die brokjes hebben bijgedragen aan de nierinsufficiëntie (nierfalen) van mijn katten, maar ik kan ook zeggen dat de Urinary-brokjes een einde hebben gemaakt aan hun oxalaatstenen. Dus, wat moet ik doen? Stoppen met het risico dat ze weer geopereerd moeten worden? Je probeert het beste te doen, maar soms is het lastig of zelfs onmogelijk. Van mijn 10 Perzen wilde er niet één natvoer of zelfgemaakt eten, behalve de laatste. En ik kan je verzekeren dat ik het geprobeerd heb, maar na al dat weggooien was ik het zat en dacht ik: het zij zo!

Ik ben allang blij dat mijn laatste Pers liever natvoer eet, ook al is het geen premium kwaliteit omdat hij die ook weigert. Hij wil maar één merk en ook daar heb ik van alles geprobeerd. In het begin at hij verse vis, maar dat duurde niet lang. Hij heeft liever natvoer en laat alles in zijn bakje staan om dan weer aan de brokjes te gaan knabbelen, dus dan geef ik hem liever dat natvoer. Het gastgezin waar hij vandaan kwam gaf hem dat merk natvoer en omdat ze hem uitgehongerd en broodmager had opgevangen omdat hij ondervoed was, heeft hij dat merk waarschijnlijk aan iets positiefs gekoppeld...

Je weet net zo goed als ik dat katten ontzettend eigenwijs zijn. Ik ben niet het type dat snel opgeeft, maar er komt een punt dat het dat is of dat ze helemaal niet meer eten. En als ze dan bepaalde kwalen hebben, wil je in ieder geval voorkomen dat ze afvallen.

Als je dé oplossing voor me hebt zodat ze alles accepteren wat jij aanbeveelt, hoor ik het heel graag!

Waar ik het wel met je eens ben, is dat het niet uitmaakt of het nu brokjes met of zonder granen zijn: voor mij is het gewoon een manier voor de lobby's om geld te verdienen over de rug van onze katten. Maar aan de andere kant zijn die brokjes wel erg handig voor onze katten die overdag niet jagen om aan hun eten te komen omdat de baasjes een druk leven buitenshuis hebben (of niet). Het is een noodoplossing, liever dat dan de hele dag natvoer laten staan dat bederft.

En waarom bepaalde brokjes nou helpen tegen oxalaat en struviet? Ik probeer het niet eens meer te begrijpen, ik accepteer het resultaat gewoon.

Wat betreft het argument dat dierenartsen hun brokjes alleen voor de winst verkopen: natuurlijk verdienen ze eraan, maar die van mij wees me op een website (Veto Avenue) zodat ik ze goedkoper kan krijgen en ze laten het bij haar bezorgen. Dus ik betwijfel of zij er echt veel aan verdient.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!