Ik denk inderdaad dat het voor mijn oudjes te laat is, vooral omdat ik er eentje heb die geopereerd is aan oxalaatstenen. Ik blijf dus liever bij haar speciale brokjes dan dat ze weer onder het mes moet. Eigenlijk werken die brokjes tegen struviet ook heel goed tegen oxalaat, want ik heb geen last meer gehad van terugkerende problemen bij de twee katten die deze blaasstenen hadden.
Met de brokjes en het natvoer is mijn Noorse boskat bijna 19 geworden. Begin dit jaar heb ik een poesje verloren van ruim 18 jaar oud, die uitsluitend die bekende brokjes kreeg waar jij zo dol op bent. Haar tweelingbroer had CNI en stierf toen hij bijna 16 was, ook met diezelfde brokjes.
Wat moet je daar nou van denken? Eerlijk gezegd weet ik het niet meer. Het enige wat ik weet, is dat ik duizend keer liever zelf hun eten zou bereiden, zoals ik vroeger deed voor mijn HTK-katten of mijn honden. Dan wist ik tenminste wat ze binnenkregen. Maar uiteindelijk stierven die veel jonger.
Wat ik al aan de dierenarts heb uitgegeven, dat tel ik allang niet meer. Dat medicijnen bij de dierenarts veel duurder zijn, heeft twee redenen: ze worden niet in zulke grote hoeveelheden geproduceerd door de labs, wat de prijs opdrijft, en de tweede reden is het BTW-tarief, dat bij de dierenarts veel hoger ligt dan in de apotheek. Daarom koop ik het, als het even kan, gewoon bij de apotheek.
De meeste van mijn katten – behalve mijn huidige poesje die ik door persoonlijke omstandigheden van de fokker al heel jong kreeg – heb ik pas vanaf 5 maanden in huis genomen. Dat is voor mij de leeftijd waarop ik denk dat er geen gedragsproblemen meer zijn (wat ook klopt), of ik neem ze zelfs pas als ze 8 maanden of een jaar oud zijn, omdat ik liever volwassen katten heb dan kittens. Daardoor zijn ze bij de fokkers natuurlijk wel al flink verslaafd geraakt aan die brokjes.
Je zegt: "Voor de brokjes hoef je alleen maar een hele lange overstap te maken.
- Voor natvoer geldt hetzelfde: je zou het gedurende 3 à 4 weken moeten mengen en het nieuwe natvoer geleidelijk moeten verhogen.
- Om echter van brokjes naar natvoer over te stappen, moet je de brokjes fijnmalen en over het natvoer strooien, en dat laagje poeder dan steeds verder afbouwen."
Helaas heb ik dat allemaal al geduldig geprobeerd, maar zonder echt resultaat. Ik ga het fijnmalen van de brokjes over het natvoer toch nog een keer proberen, je weet maar nooit, het is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan.
Die FortiFlora ga ik ook proberen, dat ken ik nog niet.
In ieder geval bedankt voor deze uitwisseling. Dit is veel interessanter dan wanneer we de hakken in het zand zetten en bij ons eigen standpunt blijven. Niets is alleen maar zwart of wit, dat zou ook wel erg makkelijk zijn.