Mijn kat verstopt zich sinds de adoptie, wat moet ik doen?

C
Celinette45 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, we hebben afgelopen zaterdag de 19e een gesteriliseerd vrouwtje van anderhalf jaar oud geadopteerd. In het asiel leek ze lekker in haar vel te zitten en hield ze van aaien, maar sinds ze hier is, verstopt ze zich onder de meubels. Als ik bij haar kan komen, kan ik haar gewoon aaien en dan spint ze ook, maar ze heeft sinds zondagavond pas zo'n twintig brokjes gegeten en een paar likjes water gedronken (dat lijkt me erg weinig). Even voor de duidelijkheid: ze heeft onder een meubel gegeten (ja, ik was een beetje zwak en heb het voor haar neus gezet omdat ik bang was dat ze zich niet lekker zou voelen als ze niets at). Ze is vannacht wel tevoorschijn gekomen om haar behoefte op de kattenbak te doen. Maar sinds vanochtend is het weer hetzelfde liedje: ze verstopt zich, maar ze is wel super aanhankelijk. Ze laat zich zonder problemen aaien maar ze komt niet onder het meubel vandaan. Wat moet ik doen? Haar met rust laten? Niet meer bij haar gaan kijken? Wel of niet doorgaan met de brokjes vlak bij haar neerzetten? Ik weet het even niet meer. Ter info: ze heeft nog nooit in een echt gezin gewoond. Ze is met 8 maanden op straat gevonden en heeft de andere 8 maanden in het asiel doorgebracht, tussen de vrijwilligers en natuurlijk heel veel andere katten. Alvast bedankt aan iedereen die reageert en voor jullie advies, ik maak me een beetje zorgen. Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Lilamande
    Lilamande Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik vind dat je poesje echt vooruitgang boekt. Met een beetje tijd wordt ze vast nog aanhankelijker :) succes verder

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een poesje dat altijd extreem angstig was en dat nog steeds is. Toen ik haar adopteerde, kroop ze onder een meubel zodra ik opstond, maar ze liet zich wel aaien en sliep bij me. Na verloop van tijd was ze niet meer bang voor me als ik stond, maar het duurde maanden voordat ze niet meer ging schuilen als ik opstond terwijl ik daarvoor zat. Zelfs nu nog, als ik 's ochtends laat ben en wat meer aan het haasten ben, verstopt ze zich onder een stoel. Ik heb haar nu meer dan drie jaar, maar pas sinds een paar maanden komt ze naar de gang als ik thuiskom. Hiervoor vond ik haar altijd onder een stoel en kwam ze er pas onderuit als ze mijn stem hoorde. Ik denk dat het echt een kwestie van karakter is, want ook al werd ze door haar broertjes gepest en door haar moeder achtergelaten, ze heeft nooit geweld meegemaakt van mensen en ik ben altijd heel geduldig en zacht voor haar geweest. Maar met een beetje geluk boekt jouw poesje sneller vooruitgang dan die van mij.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Even een update na bijna een week: ze zit nog steeds in haar schuilplaats, maar komt overdag af en toe naar buiten om te eten, te drinken en haar behoefte te doen. Qua gedrag laat ze zich aaien, ze spint en rolt over de grond, maar dat doet ze alleen als ik op m'n hurken zit. Zodra ik opsta, schiet ze er meteen vandoor om zich te verstoppen. Ze komt me ook niet begroeten als ik thuiskom van m'n werk. Misschien is het nog te vroeg voor haar om zich echt op haar gemak te voelen? Het is mijn eerste kat en ik vind haar gedrag een beetje lastig in te schatten. Vinden jullie het normaal dat ze de kamer uitrent zodra ik binnenkom? Terwijl ik heel rustig tegen haar doe en tegen haar praat alsof ze een baby is. Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren
    Hoi, bedankt voor jullie advies. Ik ga m'n best doen. Het begint gelukkig al wat beter te gaan: ze is vannacht tevoorschijn gekomen en heeft al haar brokjes opgegeten en al haar water opgedronken. Ze laat zich af en toe al even zien, al steekt ze alleen nog maar haar snuitje naar buiten. Ik houd jullie op de hoogte van hoe het verder gaat!
    Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Het is heel normaal dat je poes even tijd nodig heeft om zich op haar gemak te voelen bij je thuis. Het is voor haar een compleet onbekende plek en ze moet stap voor stap haar draai zien te vinden. Zoals je al zei, heeft ze nooit eerder in een huis met een gezin gewoond. Laat haar dus op haar eigen tempo alles ontdekken, zonder haar te pushen. Geduld is echt je beste vriend in deze situatie. Probeer haar niet geforceerd vast te houden of haar uit haar schuilplaats te halen. Naarmate ze meer zelfvertrouwen krijgt, zal ze vanzelf steeds een stukje verder op onderzoek uitgaan.

Om haar te lokken kun je altijd wat snoepjes proberen, maar doe dit heel rustig en zonder onverwachte bewegingen om haar niet af te schrikken. Je kunt ook zachtjes tegen haar praten zodat ze aan je kan wennen (eerst nog op afstand). Haar uit je hand voeren kan ook helpen om haar vertrouwen te winnen en haar makkelijker te benaderen. Valeriaanspray of feromonen kunnen ook goed helpen om haar wat te kalmeren.

Sommige katten houden zich in het begin dagenlang of zelfs een week of twee schuil, maar groeien daarna uit tot ontzettend aanhankelijke huiskatten!

Hopelijk heb je hier wat aan,

Jeanne

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!