Mijn kat van 14 jaar laten aankomen

Aurélieg
Aurélieg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik zou graag willen dat mijn kat van 14 weer wat aankomt, hij is veel 'massa' kwijtgeraakt.

Je ziet zijn ruggengraat nu echt zitten, terwijl dat eerst niet zo was bijvoorbeeld.

Hij is voor zijn leeftijd nog in uitstekende gezondheid, maar hij wordt wel erg kieskeurig met eten.

Hij eet alleen maar brokjes (ik voeg er zalmolie aan toe), maar in hele kleine beetjes.

Ik heb geprobeerd hem natvoer te geven, maar daar eet hij qua hoeveelheid ook niet meer van (ongeveer 2 theelepels).

Bestaat er ook calorierijk natvoer?

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

26 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Aurélieg
    Rapporteren

Daarom ben ik nog steeds op zoek naar de beste brokken of het beste natvoer ^^

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Duurder dan brokken van de dierenarts? Nee hoor.

Veel gedoe? Valt wel mee.

Ik gaf maandelijks zo'n 20 euro uit aan raw voeding voor mijn kat van 7 kg, dus voor jouw kat die waarschijnlijk veel minder eet dan de mijne... nou ja, reken maar uit.

Verdiep je toch eens in raw; voor de nieren en om af te vallen is er echt niets beters. Wat je dierenarts ook zegt, niets gaat boven natuurlijke voeding. In de natuur heeft een kat namelijk geen last van zijn nieren of overgewicht; dat is echt iets wat door brokken is ontstaan bij katten.

En wat dat verhaal over het eiwitgehalte dat de nieren zou belasten betreft: zoek een andere dierenarts, want deze heeft blijkbaar totaal geen verstand van kattenvoeding...

Als je je kat echt niet op raw wilt zetten, kun je ofwel de brokken flink natmaken met water (en koop dan brokken van zeer goede kwaliteit zoals Go!, Nutrivet Meadowland Mix of Orijen bijvoorbeeld), of geef hem natvoer van hoge kwaliteit.

Vertaald Frans
    Aurélieg
    Rapporteren

Geen probleem :-)

Wat vind je van het kitten-natvoer van Royal Canin?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vraag het hem de volgende keer gewoon even. Het kost je niets.

Vertaald Frans
    Aurélieg
    Rapporteren

Ik weet dat graanvrije brokken soms slecht verdragen worden door sommige katten.

Dat is ook de reden waarom ze die vervangen door rijst of aardappel.

Er is me aangeraden om natvoer voor kittens te geven, omdat dat rijker zou zijn (?)

En "Racine Alias Whitecat", ik denk dat mijn dierenarts zijn vak wel kent.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Vraag je dierenarts maar eens om een onderzoek dat bewijst dat te veel eiwitten de nieren van een strikte carnivoor zoals de kat beschadigen. Er bestaat er geen één!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Sorry, ik kan je niet helpen met je vraag, maar geef hem vooral geen natvoer met granen (hetzelfde geldt voor de brokken), dat is echt heel slecht voor ze.

Vertaald Frans
    Aurélieg
    Rapporteren

Rauwe voeding (Raw Feeding) is best wel prijzig en een hoop gedoe..

Ik moet eerlijk zeggen dat ik voor de brokjes nog steeds aan het zoeken ben.

Sinds een paar maanden krijgen ze deze:

http://www.rapidcroq.com/boutique/fiche_produit.cfm?ref=ALCHAT353_HaysPPcat-Sterilized&type=144&code_lg=lg_fr&num=171

Mijn dierenarts vertelde me dat voeding met een te hoog eiwitgehalte belastend is voor de nieren.

Natvoer ja, maar welke? Er is ook zo ontzettend veel keus ;)

Vertaald Frans
    Josiane Lobstein
    Josiane lobstein Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi! Ik heb een poes van 13 jaar en ze is een lastige eter! Maar ze eet wel van die kleine blikjes tonijn van het Franse huismerk Lycat. Ik geef haar ook kleine porties rauw vlees en speciale brokjes voor oudere katten, omdat ze niet meer jaagt. Ze had alleen last van tandsteen en was daardoor flink afgevallen! Na een behandeling bij de dierenarts, waarbij de tanden die te erg waren aangetast zijn getrokken, en een nabehandeling, is ze er weer helemaal bovenop gekomen en is ze weer fit! Je kunt beter even met je kat langs de dierenarts gaan om te kijken of er niks aan de hand is. Mijn oude kerel was vorig jaar ook erg afgevallen en bleek vergevorderde kanker te hebben; we hebben hem toen moeten laten inslapen. Pas wel op, want dierenartsen willen soms heel veel onderzoeken doen, zoals bloedonderzoek dat erg duur is! Een controle kostte me 130 euro, terwijl een echo uiteindelijk een serieus probleem aan het licht bracht. Alleen de nieren checken is soms al genoeg. Mijn kat had zes maanden voor de poes al dezelfde behandeling voor tandsteen gehad en toen hebben ze me niet verteld dat hij een leverprobleem had! Ze hadden me bloedonderzoek geadviseerd om te zien of hij de narcose aan zou kunnen, maar ze zeiden niks over die lever. Resultaat: 130 euro voor de tanden en later nog eens 230 euro om hem uiteindelijk dood mee naar huis te nemen!
    Vertaald Frans
    Mintcat
    Mintcat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Aurélieg,

Pas op met gekookte kippenbotjes. Ze splinteren te makkelijk om ze te kunnen geven.

Welke brokjes geef je aan je kat? Het zou inderdaad goed zijn om over te stappen op voeding met meer vocht, zoals het toevoegen van natvoer (graanvrij) of probeer eens BARF.

Ik weet dat dit niet makkelijk is bij een oude kat.

Als hij niet zo goed eet, is een gezondheidscheck misschien ook wel nodig. Een oudere kat heeft namelijk meer kans op het ontwikkelen van bepaalde aandoeningen (zoals nierfalen/CNI...)

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 26

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!