Mijn kat trekt mijn haar eruit

V
Val84000 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi!

Ik ben de trotse moeder van drie katten waar ik zielsveel van hou, alsof het mijn eigen kinderen zijn. Een katertje van een jaar dat ik met de fles heb grootgebracht, en twee kleine dametjes van 4 maanden. Ze kunnen het supergoed met elkaar vinden. Thuis wordt er volop gespeeld en geknuffeld. De kater is heel aanhankelijk naar mij toe en laat dat ook constant merken; daar zijn echt geen woorden voor nodig. Maar nu komt het: gisteravond was ik mijn tanden aan het poetsen terwijl hij, zoals elke avond, op het badkamermeubel zat,

en hij vroeg of hij op mijn schouders mocht klimmen, zoals hij altijd doet. Ik liet hem begaan. Hij beet eerst zachtjes in mijn oor en toen, alsof hij ineens in een soort roes zat, greep hij zich met zijn nagels vast aan mijn hoofd en begon hij met zijn bek mijn haar eruit te trekken.

Ik wil natuurlijk niet geloven dat hij mijn kapsel of haarkleur niks vindt, maar ik zoek eerder een verklaring voor dit kattengedrag. Als iemand een idee heeft... alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Zou het kunnen dat je een nieuwe geur in je haar hebt? Nieuwe shampoo, een nieuw parfum of heb je het pas geverfd? Katten zijn echt gericht op geur en kunnen helemaal 'enthousiast' worden van bepaalde luchtjes. Toen ik zelf van parfum veranderde en een drupje achter mijn oren deed, werd een van mijn katten helemaal gek en bleef hij zich maar tegen mijn nek aanwrijven (precies hetzelfde effect als bij kattenkruid...).

Vertaald Frans
    Aurore Boréale
    Aurore boréale Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

In mijn geval is het gewoon een spelletje.

Wanneer ik me naar mijn kat toe buig en mijn haar haar raakt, begint ze met haar pootjes te maaien en te bijten om ermee te spelen, net zoals ze met haar touwtje doet.

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Heb jij ook last van statische elektriciteit als je je haar borstelt?

Ik had dat ook met een van mijn katten; telkens wanneer ik mijn haar borstelde met een elektrisch apparaat in de buurt, gingen mijn haren recht overeind staan. Als iemand me op dat moment aanraakte, kregen ze soms een klein schokje.

Ik heb dat al van kinds af aan. Het is helemaal niet erg, maar wel irritant.

Misschien heeft hij dat wel gevoeld? Hij was de enige kat die dat merkte; bij de honden en andere dieren die ik op schoot neem of vastpak, heb ik nergens last van. Natuurlijk raak ik niks elektrisch aan als ik ze vasthoud.

gigi397

Vertaald Frans
    V
    Rapporteren

Het klopt inderdaad dat hij heel aanhankelijk naar mij toe is... hij houdt niet van barrières tussen ons. Mijn slaapkamerdeur moet open blijven staan zodat hij naar binnen kan wanneer hij daar zin in heeft. Als ik de deur dichtdoe, krabt of tikt (?) hij erop zodat ik hem opendoe. En elke keer vind ik hem daar dan weer terug, liggend op zijn rug met zijn vier pootjes in de lucht en zo'n vertederende blik. Hij klimt ook graag op mijn schouders, maar om zijn nagels te ontwijken steek ik mijn armen naar hem uit zodat hij makkelijker omhoog kan komen. Je uitleg sluit aan bij mijn eigen gevoel, ook al deed het me wel wat pijn. Ik zal proberen hem in het vervolg niet meer te borstelen. Bedankt 👋

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk persoonlijk niet dat het door je haarkleur of kapsel komt. Het is eerder een teken van genegenheid dat voor ons vervelend overkomt omdat het niet prettig voelt en zelfs pijn doet, maar het is en blijft een teken van liefde 👌

Je kat wast je eigenlijk een beetje zoals hij dat bij een ander maatje zou doen; het is een teken dat hij je volledig accepteert en je heel erg mag. Mijn eerste kat, waar ik het hechtst mee was, likte een tijdje aan mijn haar en zat er echt in te 'bijten' terwijl hij mijn hoofdhuid kneedde met zijn pootjes (au, die nageltjes!). Ik duwde hem dan voorzichtig weg door mijn hoofd weg te draaien om te laten zien dat ik het niet zo fijn vond. Inmiddels richt hij zich op mijn wenkbrauwen en mijn handen 🙂. Mijn tweede kat klimt juist weer tegen mijn rug op om op mijn schouders te gaan zitten... ieder zijn ding.

Het is een teken van tederheid van je kat, maar als het pijn doet, probeer dan heel rustig 'nee' tegen hem te zeggen. Hij vindt dan wel een andere manier om zijn liefde aan je te tonen.

Vertaald Frans
    V
    Rapporteren
    Hoi, dit is de eerste keer dat hij dit gedrag vertoont en hij leek er best wel comfortabel bij te zitten. Ik heb een nieuwe shampoo geprobeerd... maar ik wissel wel vaker 🙄
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Is hij niet gewoon uitgegleden en probeerde hij zich aan je haar vast te grijpen? Heb je pas nog je haar geverfd? Heeft hij dit gedrag al eerder vertoond?

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!