Mijn kat schuurt met zijn achterste over de grond

E
Emma-paulin Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik ben ten einde raad, mijn kitten van 3,5 maand oud blijft maar met zijn achterwerk over de grond schuren ('sleetje rijden') nadat hij op de kattenbak is geweest. Ik heb hem twee weken geleden geadopteerd en ik trek het bijna niet meer. Het probleem is namelijk dat hij zichzelf nog niet schoonmaakt vanonder. Sleetje rijden als hij schoon is, is al vervelend, maar als hij het doet terwijl zijn kontje nog onder de poep zit... je kunt je de ellende wel voorstellen.

Ik heb echt alles geprobeerd. Wat betreft het feit dat hij zijn achterste niet wast, heb ik nog wel geduld omdat ik weet dat hij een kitten is en het nog moet leren, maar dat andere probleem kan ik echt niet meer aan. Hij laat overal sporen achter en ik moet het constant schoonmaken... áls ik ze zie... en dat terwijl hij wel 5 of 6 keer per dag naar de bak gaat.

Ik heb gelezen dat het wormen kunnen zijn of misschien verstopte anaalklieren. Maar we zijn al twee keer bij de dierenarts geweest; hij is ontwormd toen hij twee weken geleden bij mij kwam en 4 of 5 dagen geleden heeft de arts zijn anaalklieren geleegd, maar niets helpt. Hij blijft het doen en zowel mijn eigen dierenarts als een andere die ik telefonisch heb gesproken weten het niet... Ik heb alles geprobeerd: ontwormen en de anaalklieren laten legen. Bovendien vind ik het heel zielig voor hem, want ik denk dat hij het niet voor zijn plezier doet. Ik heb echt met hem te doen.

Is er iemand die in dezelfde situatie zit?! Of heeft iemand tips voor me, want deze situatie is echt heel belastend. Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • N
    Neptiza Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, heb je al een ontlastingsonderzoek laten doen? 

Vertaald Frans
    S
    Solemagnifique4561 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, ik heb ook een kitten van 6 maanden die nu precies hetzelfde doet en het is inderdaad echt onuitstaanbaar! Ik ben al twee keer naar de dierenarts geweest; ze zeiden dat het wormen waren, dus ik heb hem behandeld maar het gaat gewoon door. Ik ben weer teruggegaan en toen hebben ze ook zijn anaalklieren geleegd, maar hij blijft het doen! Deze week ben ik nog een keer geweest en heb ik een pasta gekregen die hij een week lang twee keer per dag moet slikken, maar tot nu toe helpt het nog niet… Ik weet echt niet meer wat ik moet doen… Ik heb het gevoel dat hij er ook bij lijdt en me zo machteloos voelen is echt verschrikkelijk! Mochten jullie nog tips hebben voor voeding of een behandeling, dan hoor ik het heel graag! Bedankt voor jullie berichten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Is het een langharige of een kortharige kat? Langharige katten hebben vaak last van wat ik een 'kattenbak-ongelukje' noem als ze dunne ontlasting hebben, omdat het dan in hun vacht blijft plakken. Ze gaan dan 'sleetje rijden' om het kwijt te raken en raken daardoor geïrriteerd, waarna ze proberen te krabben.

Doe wat Ulalie je aanbeveelt om de irritatie te verlichten.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Soms rijden katten gewoon sleetje om even aan hun kontje te krabben, aangezien ze dat natuurlijk niet met hun pootjes kunnen doen...

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Hoi, bedankt voor al jullie advies.

Het klopt inderdaad dat ik geen lange overstap heb gedaan; ik ben de eerste dag meteen van brokken gewisseld. Hij kreeg die dag ook meteen diarree, dus toen ben ik me gaan inlezen en de volgende dag pas echt met de overgang begonnen.

Ik ga het zo proberen en hoop dat het werkt!

Vertaald Frans
    G
    Grandchat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik ben het met Ulalie eens, verander zijn voeding door een lange overgangsperiode aan te houden. Niet alle katten kunnen tegen graanvrije brokjes. Probeer de brokjes van Royal Canin Kitten eens, die verteren kittens over het algemeen vrij goed.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zou ook zijn voeding veranderen, want zijn anus is waarschijnlijk geïrriteerd en dat is een vicieuze cirkel: de zachte ontlasting irriteert de anus, hij krabt en zo blijft het maar doorgaan... Als hij al ontwormd is en de anaalklieren zijn geleegd, zou ik echt niet weten wat het anders zou kunnen zijn. Hij heeft waarschijnlijk speciale voeding nodig en je moet de overstap dan heel geleidelijk aanpakken.

Je kunt zijn anus schoonmaken met een tissue en wat lauw water, het daarna goed afdrogen en er wat vaseline op smeren om de boel te verzachten.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De ontlasting van een kat hoort niet zacht te zijn, maar juist stevig en goed gevormd.

Ben je na de adoptie van voer veranderd? Heb je een geleidelijke overstap gedaan?

Mijn katten kunnen graanvrij voer niet goed verteren, vooral een van hen niet.

Vertaald Frans
    E
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie Kelinda. Zijn ontlasting is inderdaad aan de zachte kant, maar hij schuurt zelfs met zijn kont over de grond (sleetje rijden) als hij helemaal schoon is (of ik hem nu heb schoongemaakt of dat hij gewoon schoon is na het doen van zijn behoefte).

Wat zijn voeding betreft, geef ik hem graanvrije kittenbrokjes.

Hij is goed gespeend, want hij is ruim drie maanden bij zijn moeder gebleven.

Vertaald Frans
    K
    Kelinda Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij heeft vast last van zachte ontlasting. Mijn volwassen kat heeft dat ook wel eens gehad, maar alleen als er echt wat aan zijn achterkant bleef hangen, dus niet als hij gewoon schoon was. Hij maakt zichzelf trouwens ook niet goed schoon, er blijven altijd wel wat resten zitten. Dat gebeurt vaak bij katten die niet goed gespeend zijn, omdat de moeder ze dat normaal leert. Maar die van mij heeft bijna 10 maanden bij de moeder gewoond en is dus wel goed gespeend.

Is zijn ontlasting niet te zacht?

Normaal gesproken zorgen brokken of natvoer die goed verteerd worden er niet voor dat er poep blijft plakken.

Misschien kun je dus eens van voeding veranderen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!