Mijn kat maakt me om 4:30 wakker
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, katten zijn 's nachts nou eenmaal erg actief. Het is aan jou om hem duidelijk te maken dat dat voor jou niet geldt. Als hij om aandacht vraagt terwijl je slaapt, kun je hem het beste negeren. Vroeger of later snapt hij dat je niet reageert en houdt hij er wel mee op.
Laat dit geen gewoonte worden; hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om hem te laten begrijpen dat het echt 'nee' is. Kruip desnoods helemaal onder je dekbed, zodat hij goed doorheeft dat je echt niet van plan bent om te bewegen.
Hoi! Na het lezen van de vragen en antwoorden zit ik toch nog met een vraagje. Mijn kitten van 7 maanden, waar ik elke avond mee speel, komt steeds aan mijn slaapkamerdeur krabben. Eerst was dat rond 05:30/06:00 uur, maar nu is het al om 03:30 uur en daarna weer om 05:30/06:00 uur. Ik sta dan op om hem aandacht te geven en na een flinke dosis knuffels kan ik wel weer even gaan slapen, maar een paar uur later staat hij er gewoon weer.
Als jullie goede tips hebben, hoor ik het graag! 😊
Heeft hij overdag toegang tot de kast? Dat zou ook een manier kunnen zijn om je te vertellen dat hij de kast in wil. Mijn twee poezen liggen ook weleens in de kast en nu ze weten dat ze erin mogen, denk ik dat ze ook zouden gaan krabben als ik de deur dicht zou doen.
Ik denk dat je kat opsluiten het probleem niet gaat oplossen. Integendeel zelfs, als hij het niet gewend is, gaat hij alleen maar krabben of zelfs miauwen.
De enige oplossingen zijn om hem ofwel volledig te negeren, zodat hij doorkrijgt dat het geen effect meer heeft en hij geen aandacht krijgt, of om een tijdje een afschrikmiddel te gebruiken zodat hij die slechte gewoonte afleert.
Omdat ik het zelf heb meegemaakt, kan ik je vertellen dat het bijna onmogelijk is om er geen aandacht aan te besteden... als het 4 uur 's ochtends is, je doodmoe bent en de kat staat te krabben, wil je maar één ding: dat het stopt zodat je je nachtrust kunt afmaken.
De reacties hierboven zijn al heel goed, maar misschien kun je je kat 's nachts in een aparte kamer houden, met een mandje, kattenbak, voerbakje en wat speeltjes?
Als ik in bed blijf liggen, blijft hij aan de kast of onder mijn bed krabben. Om hem te laten stoppen moet ik echt even opstaan, een stukje lopen en weer gaan liggen. Daarna gaat hij pas weer liggen. Wanneer ik 's ochtends opsta en als ik thuis ben, slaapt hij overdag niet. Hij is dan gewoon wakker en aan het spelen.
Hoi, een van m'n poezen krabt de laatste tijd aan de badkamerdeur (die in de slaapkamer zit). In het begin maakte ik de grote fout om haar te lokken door met m'n vingers te wrijven (zo komt ze normaal altijd voor een knuffel), dus dan stopte ze en kwam ze lekker op bed liggen... helaas heeft ze het trucje nu door: midden in de nacht krabben = aandacht krijgen.
Wat ik nu doe, is dat ik bij die deur een 100% natuurlijk afweermiddel gebruik: een mix van natuurazijn met wat puur sap en wat mandarijnenschil in een sprayfles. Dat werkt echt super en nu is het even wachten tot ze deze gewoonte weer afleert. Want ik snap jullie helemaal, het is echt niet fijn om 's nachts wakker te worden gehouden. Eigenlijk zou je het in het beste geval moeten negeren, maar dat is bijna onmogelijk lol.
Hoi,
Wat doen jullie wanneer je kat je wakker maakt? Sta je dan op om je met hem bezig te houden?
Die van mij heeft ook de neiging om me 's ochtends vroeg wakker te maken (ook al miauwt ze niet, ze gaat dan met m'n voeten spelen of komt lekker knuffelen). Ik heb gemerkt dat als ik gewoon blijf liggen, ze er uiteindelijk wel mee ophoudt en ofwel weer gaat slapen, ofwel in haar eentje gaat spelen. Maar als ik opsta, al is het maar om wat te drinken of naar de wc te gaan, weet ze dat ik wakker ben en zet ze de boel in het hele appartement op stelten.
Nog een tip: ik probeer haar 's avonds altijd flink te laten spelen zodat ze haar energie kwijt kan. Sindsdien zijn mijn nachten meestal een stuk rustiger.
8 reacties van 8