Mijn kat krabt wel 10 minuten lang tegen de wand van de kattenbak

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn kat van 9 maanden krabt na het doen van zijn behoefte heel lang tegen de wand van de kattenbak.

Alleen graaft hij zijn behoefte niet onder; hij krabt aan alle kanten, ruikt dan aan wat hij net heeft gedaan en gaat weer verder met krabben tegen de wanden. Dit gebeurt vaak 's nachts en dat maakt een hoop lawaai...

- Ik dacht eerst dat het aan de kattenbakvulling lag en heb al van alles geprobeerd, maar hij blijft hetzelfde doen.

- Toen dacht ik dat hij misschien een enorme poetsfreak was, dus haalde ik het elke keer meteen weg als hij was geweest.

- Hem proberen te leren hoe hij in het grit moet graven heeft ook nooit gewerkt.

- Daarna dacht ik dat het misschien was om de korrels van zijn pootjes af te vegen, dus heb ik zelf zijn pootjes schoongemaakt.

Maar nu ben ik echt door mijn ideeën heen...

Is dit normaal?

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Katten graven in de kattenbak om hun behoefte te begraven omdat hun geur in de natuur roofdieren kan aantrekken, of een territoriaal ingestelde, ongecastreerde kater. Helaas voor ons arme mensen houden sommige binnenkatten dit instinctieve reflex hun hele leven lang. Van mijn drie katten, die allemaal keurig door hun moeder zijn gespeend en nog nooit een roofdier zijn tegengekomen, is er eentje die graaft als een bezetene totdat ik zijn naam schreeuw en dreig dat ik opsta... Dan stopt 'ie meteen. 

Vertaald Frans
    Captainvince
    Captainvince Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Omdat ik een beginner ben en dit mijn eerste kitten is, denk ik dat dat krabben gewoon betekent dat hij zijn pootjes schoonmaakt. 

Vertaald Frans
    B
    Barbaram Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bij mijn kat is het precies hetzelfde, ik kan je vertellen dat ze haar behoefte soms om 04:00 of 05:00 uur 's ochtends doet en ik snap dat kabaal met die kattenbak nog steeds niet.

Ik denk dat het geluid eerder door het plastic van de bak komt dan door iets anders, want ze staat ook minutenlang te graven en soms denk ik echt dat ze die bak op een dag nog sloopt.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal met je eens!

Nooit schreeuwen of boos worden op een dier! Je verhoogt de stress alleen maar en dat maakt de situatie alleen maar erger.

Probeer je liever in zijn belevingswereld te verplaatsen... en zoek vaak een afleiding... dan gaat hij wel weer over op iets anders... probeer eens wat nabootsing... net zoals de moeder zou doen...

Natuurlijk moet je jezelf beheersen, want ook al lucht schreeuwen voor ons misschien op, bij je hond of kat heeft het juist het tegenovergestelde effect.

Dit vraagt allemaal om liefde... en een flinke dosis geduld... maar het werkt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ja, mijn kat is ook niet echt goed gespeend. Ik heb hem gevonden op mijn binnenplaats, die aan alle kanten is afgesloten.

Ik ben een enorme kattenliefhebber en veel mensen weten dat ook wel...

Vast iemand die van hem af wilde en hem bij mij over de muur heeft gezet...

Hij was pas een maand oud, dus nog erg jong.

Ik denk dat er niet echt een oplossing voor is xd

Ik zal moeten wachten tot ik een groter huis heb om de kattenbak zo ver mogelijk van de slaapkamers vandaan te zetten.

Hier in een appartement is hij nooit echt ver weg, zelfs niet aan de andere kant van de kamer.

Bedankt voor je reactie.

PS: Om hem zindelijk te krijgen legde ik zijn drolletjes in de bak als hij het daarbuiten deed, en dan zette ik hem er ook in. Hij rook het dan en deed het daarna automatisch op de bak. Voor het plassen op vaste plekjes heb ik een flinke laag peper gestrooid en sindsdien is hij superzindelijk.

Het is zelfs zo erg dat meneer speciaal weer naar binnen komt om op de bak te gaan als hij buiten is xdd

Fijne avond en nogmaals bedankt

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Energiesolaire Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, we zitten op één lijn, vind ik.

Moet je deze horen. Laatst bleef ik bij mijn schoonzus slapen. Waar ik even niet bij had stilgestaan, is dat mijn puppy nog in de fase zit dat ze op alles kauwt wat los en vast zit. Maakt niet uit, dacht ik, meestal gaat ze rond 21:30 uur slapen en slaapt ze de hele nacht door.

Maar ja, nieuwe plek, ze was hartstikke druk. Om 23:00 uur was ze nog klaarwakker!

Ik keek om me heen en zag een hoop verleidelijke dingetjes, een berenvel op de grond, enzovoort. Ik had echt geen zin om me de volgende ochtend uitgebreid te moeten verontschuldigen bij de eigenaren!

Dus, ik heb hetzelfde gedaan. Ik ben op de grond gaan liggen, vlak naast een mooi groot hondenkussen. Nou ja, na 15 minuten was ik er wel klaar mee, maar ik ben toen op de bank gaan liggen, duidelijk in het zicht. Dat werkte blijkbaar aanstekelijk, ze deed me na en toen kon ik eindelijk naar boven om te gaan slapen. De volgende dag was er niks aan de hand.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dat is een goede manier om ernaar te kijken, vind ik :) Een vriend van me had een nogal radicale oplossing om zijn kitten te leren op de kattenbak te gaan: hij heeft zelf in de bak geplast waar de kat bij stond, en sindsdien snapt hij dat hij daar zijn behoefte moet doen en niet overal in huis :D

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

JAAAAA, we zitten helemaal op dezelfde golflengte. Je kunt het allemaal zien als een strontvervelend probleem (geen woordgrapje bedoeld lol) of juist als een interessante ervaring.

Als mijn kat voor mijn computerscherm gaat zitten of aan m'n kabels knabbelt (toetsenbord, USB-stekker), geef ik haar nooit een standje. Want een moederpoes geeft ook geen standjes, geloof ik. Heb ik het mis @Mamie?

Dus ik pak haar op en verplaats haar een paar decimeter. Ze komt terug, ik verplaats haar weer. Ze komt terug, ik verplaats haar. Na een tijdje komt ze niet meer terug. Net als een moederpoes tel ik niet hoe vaak ik dat doe, en ik word er echt totaal niet boos om.

Mijn kat snapt dat. Het is de enige veilige manier die ik ken, zonder onze band te beschadigen. Ik zeg er tegelijkertijd heel zachtjes 'nee' bij. Ooit is dat 'nee' misschien wel genoeg. Tegen een kat schreeuw je niet.

Trouwens, dat heb ik ook gemerkt: als je het effect van schreeuwen tegen een kat wilt bereiken, kun je blazen. Dat snapte mijn kitten meteen. Maar het is zo heftig dat ik het nooit meer heb gedaan. Een moeder blaast niet naar een baby. Ze blaast naar een vijand om haar kleintje te beschermen.

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Tuurlijk, je kunt inderdaad proberen om de moederrol over te nemen en het kitten op te voeden... het is een flinke geduldsklus maar wel heel interessant, en wat is het een plezier als je die kleine de bewegingen ziet nadoen die je hem probeert te leren.

Ik heb zelf kittens geleerd om hun drolletjes te begraven... door hun voorpootje te pakken en het ermee te bedekken... het kan zelfs echt grappig worden, omdat zo'n kitten nog zo lekker onhandig kan zijn!

Vertaald Frans
    Energiesolaire
    Rapporteren

Ik heb een kitten van 3 weken geadopteerd. Ik heb dus echt mijn best moeten doen om hem te leren hoe hij een kat moet zijn. Bijvoorbeeld door met zijn pootje langs zijn bekje te gaan en dan achter de oortjes. Hem leren om behendig te zijn.

Als ik in jouw situatie had gezeten, had ik hem geleerd hoe hij zijn behoefte netjes moet doen door naast hem te gaan zitten en hem direct weer terug in de bak te zetten zodra hij eruit komt. Zelf even voor zijn neus graven om de ontlasting te bedekken, enzovoort.

Kortom, ik heb hier wat kritiek gekregen op mijn manier van aanpak, maar ik denk dat je echt wel je best kunt doen om de rol van de moeder over te nemen. Ik laat me altijd leiden door hoe ik denk dat de moederpoes zo'n situatie aan zou pakken.

Ik weet dat het een beetje vies is om tijd met je kitten door te brengen bij de kattenbak, maar ja.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!