Mijn kat krabt en miauwt aan mijn slaapkamerdeur

L
Lilolaaa Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo allemaal,

Mijn gecastreerde kat van 9 maanden, bij wie ik inwoon! Ja hoor, ik ben zijn personeel en ik woon in zijn appartement... hij maakt me het leven echt zuur! Hij doet wat hij wil en wanneer hij dat wil! Ik heb echt totaal geen gezag over hem.

Hij mag al een paar maanden niet meer bij mij in de slaapkamer slapen, want anders is het een grote beestenboel: hij klimt in de kledingkast, gooit kleren op de grond, vreet aan de bandjes van mijn shirts en aan riemen... Hij speelt met mijn make-up en kauwt op snoeren... Dus hij slaapt nu in de woonkamer. En elke dag is het hetzelfde liedje: als ik naar bed ga, krabt en miauwt hij aan de deur. 's Avonds geeft hij het uiteindelijk wel op om te gaan slapen, maar 's ochtends laat hij niet los! Doordeweeks krabt hij vanaf 6 uur tot ik opsta, en in het weekend, zoals vanmorgen, duurde het van 6 uur 's ochtends tot 12 uur 's middags! Zes uur lang intensief krabben en miauwen (van een zacht miauwtje "doe de deur open alsjeblieft" tot een hard gemiauw "als je die deur niet opendoet, blaas ik hem omver!"). Ik verdenk hem er zelfs van dat hij met zijn kop tegen de deur aan beukt! Hij neemt korte pauzes van 5 tot 10 minuten en begint dan weer opnieuw! Soms doet hij het zelfs midden in de nacht. Ik heb alles al geprobeerd: hem bij zijn nekvel pakken, een tikje op zijn billen, hem compleet negeren, met water spuiten... maar niets helpt. Mijn woonkamer is inmiddels in een zwembad veranderd en die kat trekt zich er echt helemaal niets van aan. Hij heeft onbeperkt brokjes staan, dus hij heeft geen honger. Soms eindig ik mijn nacht maar op de bank in de woonkamer om een beetje rust te hebben. Hoe vaker ik "nee" zeg, hoe harder hij doorgaat. Hebben jullie tips voor me zodat ik eindelijk wat "respect" krijg van deze eigenwijze drol?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

13 antwoorden
Sorteren op:
  • R
    Rikichou Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi daar 🌼

Je berichtje deed me glimlachen… maar tegelijkertijd voel ik ook je vermoeidheid en dat je er even helemaal klaar mee bent, en dat is volkomen logisch. Wat je nu meemaakt is slopend, maar maak je geen zorgen: je kat probeert niet de baas over je te spelen, hij is gewoon nog jong, vol energie en erg aan je gehecht.

Met 9 maanden is het echt nog een “puberkat”: nieuwsgierig, ongeduldig en soms een beetje onhandig in het vragen om aandacht. Wat je beschrijft (krabben, miauwen, vroege weksessies…) komt vooral door een gebrek aan uitdaging en een routine die voor hem nog niet duidelijk genoeg is.

Hier zijn een paar simpele maar effectieve tips:

🔸 Speel voor het slapengaan intensief met hem gedurende 15-20 min (jagen, laserlampje, speelhengel) en geef hem daarna een kleine beloning (natvoer, een snackje of een likmat). Dit helpt hem om de dag “af te sluiten”.
    🔸 Negeer het miauwen volledig (ook al is dat heel lastig). Geen woord, geen blik, niet uit bed komen. Anders begrijpt hij dat krabben = aandacht.
    🔸 Zorg voor een rustige en voorspelbare sfeer: gedimd licht, zachte geluiden en, indien mogelijk, een eigen plekje voor hem met speeltjes en een klimpaal of plank.
    🔸 Geef hem overdag activiteiten die hij zelfstandig kan doen (voerpuzzels, verstopplekjes, een papieren zak…).

Je hoeft dit niet voor altijd te accepteren. Er zijn milde oplossingen, en als je hier meer over wilt weten, heb ik een uitgebreide gids geschreven om de harmonie in huis weer helemaal terug te krijgen:
    📘 “De band herstellen”Mijn E-book

Zet 'm op — je doet al ontzettend je best, echt waar 🐾

Vertaald Frans
    B
    Baleineboise3290 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een kat die krabt en miauwt. Ze doet het allebei, of ze krabt alleen, of ze miauwt alleen. Zelfs als we een paar keer "nee" zeggen, gaat ze gewoon door. Soms zeg ik "stop", dan houdt ze even op, maar hup, dan gaat ze weer verder. Soms staat ze bij mijn slaapkamerdeur als ik nog niet wakker ben, alsof ze wil zeggen: "Word wakker, het is tijd!" Of als ik al wel wakker ben maar nog in bed blijf liggen, dan vindt ze dat maar niks. Ze gaat net zo lang door tot ik eindelijk de deur opendoe. En dat is dan om te eten, terwijl er eigenlijk nog gewoon brokjes liggen. Als ik de deur dan opendoe, is ze helemaal blij en geeft ze kopjes tegen de trap of in de badkamer. Soms spint ze ook; ze is dan zo blij dat ik speciaal voor haar ben opgestaan. Anders blijft ze maar doorgaan totdat ze me ziet.

Vertaald Frans
    S
    Sheina35 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Goedenavond, ik heb momenteel twee katten van anderhalf jaar oud. Toen ze nog klein waren sliepen ze altijd bij me, maar de afgelopen 9 maanden doen ze dat niet meer omdat ik mijn slaapkamerdeur dicht heb gedaan. Ze slapen nu bij mijn vader, maar telkens als ik af en toe bij mijn vader ben om te slapen en ik de deur dichtdoe, begint een van mijn katten aan de deur te krabben en te miauwen. Ik zou graag willen begrijpen waarom dat zo is.
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb de oplossing gevonden, hoera!

Anti-krabstrips van Aimé (een Frans merk)

Geen gekrab meer voor de deur

Je vervangt ze gewoon wanneer ze te vies zijn

Dit verandert je leven!

Vertaald Frans
    Loira
    Loira Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Katten zijn nachtdieren, dus het is logisch dat het 's nachts een dolle boel is, zeker als ze jong zijn en al helemaal als ze overdag alleen zijn geweest. Ze houden bovendien echt niet van gesloten deuren!

Wat je kunt doen is met hem spelen voordat je naar bed gaat en overdag ook zo veel mogelijk, in plaats van hem de hele tijd zijn dutje te laten doen. Zo begrijpt hij hopelijk dat de nacht een tijd van rust is... tenminste, dat hopen we!

Succes!

Vertaald Frans
    Audreyou29
    Audreyou29 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als afweermiddel weet ik dat mijn poes een bloedhekel heeft aan lavendel en het is ook nog eens natuurlijk ;)

Vertaald Frans
    M
    Morin44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat hangt van de producten af, sommige werken niet echt goed. Wat heeft de dierenarts voorgeschreven?

Vertaald Frans
    U
    Ultima42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn poes. Ze krabt en miauwt al twee maanden elke nacht aan mijn deur... Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik drie dagen weg was geweest, maar nee, het houdt maar aan. De dierenarts heeft me een middel gegeven om haar te kalmeren; ik heb het gisteravond geprobeerd en voor mijn gevoel maakte het de situatie alleen maar erger :( Ze was wel suf, maar ze bleef maar op mijn deur inbeuken. Toen ze merkte dat ik tegen haar uitviel, nam ze de rest van de nacht wraak op mijn schoenen en de bank door daar haar nagels in te zetten. Ik wil best oordoppen proberen, maar hoe zit het dan met de schade?!? Help!!! Zou het verveling kunnen zijn? Ze is een binnenkat en we zijn vijf maanden geleden verhuisd. Zou een maatje erbij haar helpen?

Bedankt

Vertaald Frans
    Laurap3
    Laurap3 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal mee eens, koop goede oordoppen zodat je echt helemaal niets meer hoort! Zoals Blue Cat al zegt: de kat zal het uiteindelijk wel begrijpen, maar het is zo'n eigenwijs beest dat het veel tijd zal kosten... Doe de deur niet meer voor hem open, maak geen geluid, kortom: laat hem merken dat je niet toegeeft! Ik denk dat hij er na verloop van tijd wel aan went, maar het beste is om hem gewoon te negeren.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oordopjes (voor jezelf)! De kat leert het uiteindelijk wel, maar tot die tijd is de oplossing om je nachtrust te beschermen met oordopjes. Het is in het begin even wennen, maar je raakt er heel snel aan gewend, en wat een rust! Ik kan echt niet meer zonder.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 13

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!