Mijn kat heeft een draadje ingeslikt

C
Celia_122 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Vandaag heeft mijn kat van 1 jaar een best wel lang draadje ingeslikt. Ik hoorde haar onder mijn bed iets eten; ze had haar roze draadje meegebracht waar ze normaal altijd mee speelt. Voordat ik de kans had om het draadje af te pakken, had ze het al doorgeslikt.

Ik hou haar nu ongeveer een uurtje in de gaten en het lijkt heel goed met haar te gaan. Ze heeft haar brokjes gegeten en rent lekker door het huis.

Ik zou graag willen weten wat de risico's zijn en of ik naar de dierenarts moet gaan?

Fijne dag allemaal 👍

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ShabbyHound5822
    Shabbyhound5822 Pictogram dat de vlag voorstelt Duits
    Rapporteren

Het inslikken van een draad kan bij katten heel ernstig zijn, ook als ze in eerste instantie normaal overkomen. Er bestaat een risico dat de draad in de darmen vast komt te zitten en deze insnoert (een lineair vreemd voorwerp). Dit kan uren tot zelfs dagen later pas gevaarlijk worden. Omdat je kat nog jong is en https://allyspin-de.de/ het een langere draad was, is het verstandig om vandaag even de dierenarts te bellen – vooral als je niet zeker weet hoe lang hij was. Ga direct naar de dierenarts bij: braken, sloomheid, buikpijn, verlies van eetlust of kokhalzen.
    Zelfs zonder symptomen geldt: laat het liever op tijd even controleren.

Vertaald uit het Duits
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi, 

Het is heel belangrijk om je kat goed in de gaten te houden nadat hij een draadje heeft ingeslikt. Dit kan namelijk voor serieuze risico's zorgen, zoals een verstopping in de darmen of inwendig letsel als de draad vast komt te zitten in het spijsverteringsstelsel. 

Als je kat gewoon blijft eten, drinken en spelen, is dat voor nu een goed teken, maar let wel heel goed op eventuele veranderingen in zijn gedrag of conditie. 

Symptomen waar je op moet letten zijn: minder eetlust, overgeven, lusteloosheid, moeite met poepen of buikpijn (bijvoorbeeld als je kat gevoelig reageert als je zijn buik aanraakt). 

Als je een van deze symptomen ziet, moet je direct de dierenarts bellen. Een verstopping in de darmen is een noodgeval waarbij snel ingrijpen nodig kan zijn. Ook al lijkt het nu nog goed te gaan met je kat, twijfel niet om even contact op te nemen met je dierenarts om de situatie uit te leggen; zij kunnen je dan vertellen wat de beste vervolgstappen zijn.

Nog een fijne dag, 

Apolline 

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trek vooral niet aan de draad, maar knip het steeds een stukje af naarmate het naar buiten komt.

Door eraan te trekken kun je hem ernstig verwonden en de darmen beschadigen als de draad ergens omheen gedraaid zit. Het is in ieder geval een goed teken dat het eruit komt. Je kunt hem wat olijfolie of vloeibare paraffine geven om hem een handje te helpen.

Vertaald Frans
    CapybaraOlive6841
    Capybaraolive6841 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat heeft gepoept en er hangt een draadje uit zijn anus. Ik krijg het niet weg uit zijn kontje, is dit erg?

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Je kunt wat paraffineolie aan het voer toevoegen. Deze olie gaat rechtstreeks naar de darmen en zorgt ervoor dat de ontlasting makkelijker naar buiten glijdt (zonder bijwerkingen). Dit kan helpen bij het uitpoepen van de draad.

Maar let op: als Calypso niet op het gebruikelijke ritme poept, moet je even naar de dierenarts voor een controle en een röntgenfoto van de darmen.

Vertaald Frans
    C
    Celia_122 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

heel erg bedankt voor al jullie reacties 🙂

Voor nu gaat alles goed met Calypso, maar ik blijf het nog even in de gaten houden

fijne dag nog en bedankt! 👋

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, mijn kat van 1 jaar heeft precies hetzelfde meegemaakt. Ik weet niet precies hoe lang de draad is die jouw kat heeft ingeslikt, maar mijn kat heeft het zonder problemen uitgepoept. Je hoeft je niet te veel zorgen te maken, morgenochtend ligt het vast wel in de kattenbak.

Chantal

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

De risico's kunnen groot zijn; het kan er vanzelf weer uitkomen, maar het kan ook uitlopen op een spoedgeval. Als je pech hebt, kan de draad in het spijsverteringsstelsel verstrikt raken en voor flinke schade zorgen. Ik weet niet of het nodig is en/of het nog zin heeft om nu naar de dierenarts te gaan, maar hou je kat in ieder geval goed in de gaten. Bij het minste symptoom, zoals verminderde eetlust, overgeven of lusteloosheid, moet je direct naar de spoeddienst van de dierenarts gaan. Dat is namelijk een teken dat de draad vastzit.

Als de draad eruit komt, is de kans groot dat dit niet in één keer gebeurt. Mocht je een stukje draad uit de anus van je kat zien komen, trek er dan absoluut niet aan! Knip het voorzichtig zo kort mogelijk af zonder de kat te bezeren en blijf goed opletten. :)

Het zal waarschijnlijk wel goed aflopen, maar in dit soort situaties kun je maar beter extra alert zijn dan te laat actie ondernemen.

Maak je niet te veel zorgen, maar blijf wel waakzaam.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!