Mijn kat eet te veel veldmuizen...

Chrystel Masclet Maille
Chrystel masclet maille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik heb wat advies nodig, want mijn kat eet de laatste tijd minstens één veldmuis per dag. Ik maak me zorgen omdat hij daardoor vaak moet overgeven en regelmatig last heeft van wormen, ondanks dat ik hem altijd netjes op tijd ontworm.

Om jullie te helpen bij het antwoorden: het is een kat die ik heb gered uit een situatie waarin hij in een kooi leefde. Hij is dol op buiten zijn en heeft van het veld tegenover onze tuin zijn eigen territorium gemaakt om te spelen, te slapen en te jagen... Waar hij vroeger alleen joeg om met zijn prooi te spelen, eet hij ze nu elke keer op...

Wat voer betreft krijgt hij 's ochtends natvoer, staan er de hele dag onbeperkt brokjes voor hem klaar en krijgt hij regelmatig tonijn, ham, enz...

Wat denken jullie dat zijn probleem is?

Bedankt

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • Chrystel Masclet Maille
    Chrystel masclet maille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, dat stelt me gerust.

Cindy, ik wist niet dat een ontwormingsmiddel geen preventieve werking heeft. Ik dacht dat het drie maanden lang bleef werken. Daarom ga ik hem nu vaker ontwormen. Wat betreft uitwendige parasieten wordt hij elke 4 weken behandeld.

Howtocat, ik wist dat van die tonijn echt niet! Omdat hij helemaal gek wordt als ik een blikje opendoe, gaf ik hem het vocht en een paar stukjes. Dat deed ik ongeveer 3 keer per maand. Van die ham wist ik ook niets, ik dacht dat ik er goed aan deed...

In ieder geval bedankt voor jullie hulp :-).

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

je kat laat gewoon zijn natuurlijke jachtgedrag zien. De laatste fase van het jagen is het opeten van de prooi, dus je kat is volgens mij heel normaal en je tuin is waarschijnlijk een echt paradijs voor hem.

Het eten van bosmuizen kan echter wel voor problemen zorgen wat betreft inwendige parasieten. Om gedoe te voorkomen, kun je hem gerust vaker ontwormen (minimaal één keer per 3 maanden en zodra je vermoedt dat hij wormen heeft). Ontwormingsmiddelen hebben namelijk geen nawerking, wat betekent dat ze op de lange termijn niet actief blijven. Ze werken alleen curatief door de aanwezige wormen te doden, maar hebben geen preventieve werking. Kortom: een kat die op dag X ontwormd is, kan een paar dagen later gewoon weer besmet raken.

Blijf je kat goed in de gaten houden: zolang hij een goede eetlust houdt en lekker actief blijft jagen, is er geen reden tot bezorgdheid. Denk er ook aan om hem, gezien zijn levensstijl, één keer per maand te behandelen tegen uitwendige parasieten (vlooien, teken).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Cindy

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!