Mijn kat eet niet meer en geeft wit schuim over

K
Katt123 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Twee van mijn katten vertonen sinds de hitte van de afgelopen dagen soortgelijke klachten (misschien is het toeval, dat weet ik niet): ze begonnen wit schuim over te geven. In het begin maakte ik me niet direct zorgen; ik dacht dat ze, net als wij, gewoon veel last hadden van de warmte. Maar het overgeven werd steeds erger en het duurt nu al ruim 48 uur. Ik ben vanochtend met allebei naar de dierenarts geweest, maar eentje werkte totaal niet mee en kon niet onderzocht worden. De tweede heeft twee injecties gekregen en maakt het goed (zijn klachten waren ook wat milder). Maar goed, op dit moment heeft de oudste van de twee (vijf jaar) nog steeds niets gegeten, hij weigert elk soort voer, ik zie hem ook niet drinken en het overgeven stopt niet. Ik heb antibraakmiddelen om aan ze te geven, maar omdat hij geen eten accepteert, krijg ik het er niet in. De dierenarts maakte zich niet zo'n zorgen en dacht aan gastritis, waarschijnlijk door haarballen en dergelijke, maar ik vind mijn kat zo afstandelijk en dat baart me veel zorgen.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nogmaals,

Ja, hydrateren gebeurt inderdaad via een infuus, maar dat is alleen nodig als de diagnose uitdroging echt is gesteld. Het probleem is dat een kat die in de zomer niet eet of drinkt, echt een groot risico loopt.

Pillen direct in de bek geven terwijl je kat niet eet, kan ervoor zorgen dat ze gaat overgeven. Net als bij mensen is het altijd beter om iets in de maag te hebben om de medicijnen te kunnen verdragen. Dat is ook een reden waarom injecties in zo'n geval echt veel beter zijn.

Ter info: mijn Siamees verandert in een echte furie bij de dierenarts. Ik laat daarom een ervaren dierenarts aan huis komen en ik garandeer je dat hij haar heel goed in bedwang kan houden, zonder haar pijn te doen. Ook al scheldt ze hem (en mij ook) de huid vol...

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Hoe gaat dat trouwens met het hydrateren? Gebeurt dat via een infuus?

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie! Met de jongste gaat het inderdaad weer wat beter. Ik ga een dierenarts aan huis bellen die ik al eens eerder heb laten komen, zodat zij even kan kijken naar degene bij wie het niet verbetert. Hij is een stuk rustiger als het consult thuis plaatsvindt; in de praktijk wordt hij echt heel agressief tijdens de behandeling. Ik snap de reactie van de dierenarts wel, maar ook al zie ik het liever niet, er bestaan van die dwangkooien (volgens mij heten ze zo) en ik denk dat dat best nuttig had kunnen zijn voor de injecties. Hij zei tegen me: "Ik ga hem niet onder zeil brengen voor zoiets kleins" (of iets van die strekking), maar waarom zou je hem meteen in slaap brengen? Ik bedoel, zo'n kooi was vast genoeg geweest. Maar goed, ik kijk het wel even aan met de tweede dierenarts.

Wat die pillen betreft, die moet ik hem gewoon rechtstreeks in z'n bek geven. Ik ga m'n vriend vragen om even te helpen. Ik heb al snoepjes en tonijn geprobeerd; hij toont wel interesse (hij komt meteen de keuken in om te kijken wat er gebeurt, net als wanneer we de zak brokjes pakken), maar hij snuffelt er even aan en loopt dan weer weg...

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Persoonlijk zou ik naar een andere dierenarts gaan.

De tweede kat die nog steeds ziek is, heeft waarschijnlijk een behandeling via een injectie nodig. Dat werkt sneller en houdt langer aan dan een pilletje. Bovendien kan uitdroging fataal zijn, dus de kat moet misschien snel vocht toegediend krijgen.

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Zoals ik altijd al zeg: ik ben niet de aangewezen persoon om het werk van een dierenarts te bekritiseren, maar dit gaat wel een beetje ver. Een kat die niet meewerkt is geen reden om hem niet te onderzoeken; zelfs bij een extreem nerveuze of zelfs echt agressieve kat moet de dierenarts hem gewoon nakijken, al is daar de hulp van een assistent of van de eigenaar zelf voor nodig.

Als ik in jouw schoenen stond en je hebt de mogelijkheid, zou ik met de katten (of in ieder geval degene die ziek blijft) naar een andere dierenarts gaan. Een dierenarts die hem wel de nodige injectie geeft, aangezien het met de eerste kat beter lijkt te gaan na die prik.

Wat de pilletjes betreft: probeer het eens met iets wat hij echt lekker vindt, zoals tonijn, ham, enz. Als dat niet werkt, moet je het pilletje direct in z'n bekje stoppen. Als je alleen bent kan dat best lastig zijn, dus kijk misschien even op YouTube; daar staan vast wel wat handige video's met tips over hoe je een pil aan een kat geeft. :)

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!