Mijn kat eet niet meer en geeft wit schuim over

K
Katt123 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Twee van mijn katten vertonen sinds de hitte van de afgelopen dagen soortgelijke klachten (misschien is het toeval, dat weet ik niet): ze begonnen wit schuim over te geven. In het begin maakte ik me niet direct zorgen; ik dacht dat ze, net als wij, gewoon veel last hadden van de warmte. Maar het overgeven werd steeds erger en het duurt nu al ruim 48 uur. Ik ben vanochtend met allebei naar de dierenarts geweest, maar eentje werkte totaal niet mee en kon niet onderzocht worden. De tweede heeft twee injecties gekregen en maakt het goed (zijn klachten waren ook wat milder). Maar goed, op dit moment heeft de oudste van de twee (vijf jaar) nog steeds niets gegeten, hij weigert elk soort voer, ik zie hem ook niet drinken en het overgeven stopt niet. Ik heb antibraakmiddelen om aan ze te geven, maar omdat hij geen eten accepteert, krijg ik het er niet in. De dierenarts maakte zich niet zo'n zorgen en dacht aan gastritis, waarschijnlijk door haarballen en dergelijke, maar ik vind mijn kat zo afstandelijk en dat baart me veel zorgen.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • K
    Rapporteren

Goedenavond

Bedankt voor jullie reacties. Ik kom even een update geven. Ik heb Juno aan het begin van de avond opgehaald na twee dagen in de kliniek. Zijn bloedonderzoek en de foto's laten niks geks zien, behalve een darmontsteking en wat vocht in de buikholte (wat door een buikgriep zou kunnen komen). Hij reageerde goed op de behandeling en hij geeft niet meer over, maar hij weigert nog steeds te eten. Ze wilden het thuis even proberen, maar dat levert tot nu toe niks op. Hij blijft verstopt in een hoekje zitten. Ik bel ze morgen als hij tegen die tijd nog niks heeft gegeten...

Vertaald Frans
    G
    Greylox Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik hoop dat het inmiddels wat beter gaat met je kat.

Het is jammer dat je dierenarts je de vloeibare optie voor het middel tegen overgeven niet heeft voorgesteld. Het smaakt echt smerig (net zo erg als die pil), maar ik vind het makkelijker om een vloeistof via een spuitje te geven dan om te proberen zo’n pil naar binnen te krijgen.

Ik spreek uit ervaring, want we zitten er momenteel middenin met onze lieverd: twee dagen een middel tegen het braken en... drie weken lang maagbeschermers, twee keer per dag :/ Nou, ik kan je vertellen: na het testen van de pil bij de vorige maagontsteking van onze boef versus de vloeibare variant bij deze keer, is er echt geen vergelijking mogelijk. De versie met het spuitje is veel makkelijker toe te dienen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

A blue cat ja, ze lijkt inderdaad op haar, maar mijn poesje had minder rood op haar lijfje toen ze nog klein was. In ieder geval vind ik Yumé prachtig en ik denk dat ze dat ook zal blijven. Ik hoop dat ze je schoonmoeder net zoveel geluk brengt als mijn meisje mij geeft.

Oké, dank je. Ze heeft net haar hondje van 18 jaar verloren en het kitten geeft haar weer helemaal zin in het leven!

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

A blue cat

Ja, ze lijkt op haar, maar mijn meisje had minder rood op haar lijfje toen ze nog een kitten was. Ik vind Yumé in ieder geval prachtig en ik denk dat ze dat ook zal blijven. Ik hoop dat ze jouw schoonmoeder net zoveel geluk brengt als mijn schatje mij geeft.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

YUME,

Mijn schoonmoeder heeft net een kitten geadopteerd en volgens mij gaat ze later echt op jouw Yumé lijken. Ik heb een foto van de kleine Pitchoune bijgevoegd.

Vertaald Frans
    Yume
    Yume Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dat is goed nieuws! Ik vind het echt onacceptabel dat een dierenarts weigert om een dier te onderzoeken dat agressief is door de stress.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor het goede nieuws en fijn dat je ons op de hoogte houdt. We duimen dat alles goed blijft gaan!

Vertaald Frans
    Lumette
    Lumette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou ja, ik ben het helemaal eens met de vorige reacties: tijd voor een andere dierenarts!! Mijn lieverd liet zich ook echt niet zomaar doen. Of we moesten met z'n tweeën samen met de dierenarts vasthouden voor het onderzoek, of voor het aanleggen van een infuus of een gewone bloedafname moest ze hem een klein 'roesje' geven om hem te laten ontspannen. Wat betreft het geven van pillen: mijn schatje was ook heel erg dwars en ik moest ze echt achter in zijn keel duwen. Je moet er even handigheid in krijgen: bekje open en hup, de pil zo ver en zo snel mogelijk naar binnen schuiven zonder hem pijn te doen. Als hij tegenstribbelt met die scherpe nageltjes van hem, kun je hem in een handdoek wikkelen zodra je zit, zodat je zijn pootjes blokkeert en hij je niet kan krabben. Wees voorzichtig met eventuele krabwonden; ik heb zelf tien dagen lang twee verschillende soorten breedspectrum-antibiotica moeten slikken omdat mijn lieverd een nagel behoorlijk diep had gezet. Er begon een bultje te ontstaan en een van mijn vingers werd gevoelloos... kortom, let goed op met krabben, zelfs nadat je het goed ontsmet hebt. Ik hoop echt dat het alleen maar een maagontsteking is die behandeld moet worden! Tot snel voor een update!

Vertaald Frans
    K
    Rapporteren

Even een update! De dierenarts aan huis die ik normaal gesproken heb werkt vandaag niet, dus heb ik contact opgenomen met de spoeddienst en ik kon aan het eind van de middag terecht. Natuurlijk werkte m'n kater niet echt mee, maar gezien de situatie heeft de dierenarts besloten om hem minstens 48 uur te houden. Hij gaat onder narcose zodat ze hem goed kunnen onderzoeken en hij krijgt een infuus. Er wordt ook wat bloed geprikt om een paar dingen te checken. De arts laat het me weten als hij langer moet blijven of als er extra onderzoek nodig is. Ik ben er op zich wel gerust op; hoewel een narcose nooit zonder risico is, is hij pas vijf jaar oud en heeft hij nooit hartproblemen of iets dergelijks gehad. Ik denk dat het wel goed komt, en zo kan hij behandeld worden en weer goed gehydrateerd raken. Als jullie willen, houd ik jullie op de hoogte zodra de uitslagen van de onderzoeken er zijn. Misschien hebben anderen in dezelfde situatie er ook iets aan.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!