Mijn kat blaast naar me sinds de komst van een andere kat

L
Lmanon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Vandaag is mijn zus bij me ingetrokken met haar gecastreerde kater. Mijn eigen kater, die ook gecastreerd is, en de kat van mijn zus negeren elkaar eigenlijk een beetje. Ze hebben aan elkaar gesnuffeld en af en toe, als mijn kat wil uitrusten, blaast hij naar de kat van mijn zus als die hem komt lastigvallen.

Het probleem is dat wanneer ik naast mijn kat ga zitten, hij soms naar me blaast. Of hij komt zelf om knuffels vragen en blaast dan naar me als hij weer weggaat. En dat terwijl ik de kat van mijn zus nauwelijks aandacht geef en hem niet eens aai. Het voelt alsof mijn kat boos op me is. Ik weet dat alles nieuw is en dat hij tijd nodig heeft om te wennen, maar ik maak me wel zorgen.

Ik weet niet goed wat ik moet doen. Daarbij komt dat mijn kat normaal gesproken altijd naar buiten gaat, maar nu ben ik bang om hem naar buiten te laten omdat hij misschien niet meer terug wil komen.

Help me alsjeblieft.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit kan 'omgeleide agressie' worden genoemd; hij is gestrest, vindt de indringing van een andere kat in zijn territorium niet bepaald fijn en reageert daarop met een flink slecht humeur. Vat zijn reacties niet persoonlijk op.

Net als Grumeau zegt: scheid ze als het kan, zonder de gewoontes van de eerste kat te veel overhoop te gooien. Geef ze allebei hun eigen plekje; dat kan een kamer zijn waar de een zijn geuren kan achterlaten en rust heeft.

De tweede zal zich moeten aanpassen.

Het duurde een paar maanden voordat ik een rustige verstandhouding had zonder blazen of grommen toen ik met mijn kat Minou weer bij mijn moeder introk. Hij begreep heel goed dat hij bij een andere kat op bezoek was en de kat van mijn moeder wist prima haar grenzen aan te geven. Thuis laat ik ze liever hun gang gaan; zelfs als er eentje een tik krijgt, is dat hun manier van communiceren. Zelfs katten die al heel lang dikke maatjes zijn, kunnen elkaar af en toe in de haren vliegen. Je moet natuurlijk wel rekening houden met de karakters van de katten en niet toestaan dat er eentje helemaal wordt afgetuigd, hè 😁.

Zoek een middenweg: bemoei je niet te veel met hoe ze onderling doen, maar bied ze wel neutrale plekjes aan waar ze kunnen uitrusten.

Over het algemeen zet je een tweede kat bij aankomst eerst een tijdje in een aparte kamer. Zo kan hij op zijn gemak op ontdekkingstocht gaan zonder al te veel gedoe. Deze kamer wordt zijn eerste territorium en bij stress is dit de plek waar hij zich rustig kan terugtrekken. De eerste kat behoudt zo zijn eigen terrein zonder al te veel verstoring, terwijl hij wel al de aanwezigheid van de tweede kat ruikt.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Je zegt dat ze elkaar vandaag pas hebben ontmoet, dus dat is heel normaal. Je hebt eigenlijk nog geluk dat het niet slechter gaat dan dit 😌 Pas wel op, want de situatie is nog kwetsbaar: als de één op de ander springt, kan het later lastig worden. Het is aan jou om in te schatten of dat risico er is.

Om een goede band op te bouwen tussen de huidige bewoner en een nieuwkomer, werk je meestal in stapjes.

De reactie van je kat is volgens mij dus heel normaal: hij zat lekker rustig in zijn eigen huis en nu moet hij opeens zijn territorium delen met een vreemde geur.

Als ik jou was, zou ik ze voorlopig niet samenlaten als je er niet bij bent. Het is beter dat ze allebei hun eigen veilige plekje, rustplaats, kattenbak en voerbakjes hebben. Doe het rustig aan, op hun eigen tempo, waarbij je eigen kat voorrang krijgt (verander niks aan zijn vaste plekjes). De nieuwkomer zal zich moeten aanpassen.

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!