Mijn kat accepteert mijn kitten niet!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb net via een stichting een kitten van 2 maanden geadopteerd. Een prachtig lapjeskatje genaamd Olympe, en ik zweer je dat het de meest knuffelige kat is die de wereld ooit heeft gezien 😌.

Ze is pas sinds gisteren in huis, dus ik raak waarschijnlijk wat te snel in paniek, maar ik zal het even uitleggen: ik heb nog een kat, Nyla, een cyperse poes die ook heel sociaal en knuffelig is. Ze is zelf nog een baby, nog geen jaar oud, en we hebben haar al gekregen toen ze nog jong was (ongeveer 3 maanden). Nu we in een huis wonen en ze gesteriliseerd is, loopt ze lekker buiten rond wanneer ze wil (als ik thuis ben).

Ik dacht dat de komst van Olympe geen probleem zou zijn omdat ze zo sociaal is (ze is bevriend met de katten van de buren en gaat 's nachts zelfs vaak met hen op stap), maar sinds gisteren is ze alleen maar naar haar aan het blazen.

Olympe begrijpt er niks van, want in haar gastgezin was ze gewend om omringd te zijn door honden en katten. Ze rent dus steeds naar Nyla toe om te spelen, maar die rent weg en begint naar haar te grommen...

Hoe zorg ik ervoor dat Nyla Olympe accepteert? En vooral dat ze haar leuk gaat vinden?

Ik denk dat Olympe echt een beetje 'moederzorg' nodig heeft en dat Nyla die rol van bescherming en opvoeding perfect op zich zou kunnen nemen...

ps: ik heb al Feliway in huis opgehangen, maar dat heeft nog niks geholpen.

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

Mijn kat accepteert mijn kitten niet!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er bestaat helaas geen wondermiddel om een kat een soortgenoot in huis te laten accepteren, en al helemaal niet om de nieuwkomer meteen leuk te laten vinden. Het enige wat je kunt doen is ervoor zorgen dat elke poes genoeg plekjes heeft om zich te verstoppen en tot rust te komen. Ook is het belangrijk dat er genoeg kattenbakken en voer- en waterbakjes zijn (in jouw geval: 3 kattenbakken, 2 voerbakjes en 2 waterbakjes). Daarna is het vooral een kwestie van geduld hebben en de poezen aan elkaar laten wennen: Nyla zal de aanwezigheid van de nieuwkomer uiteindelijk vast wel tolereren, en wie weet gaan ze elkaar zelfs leuk vinden, maar dat valt van tevoren nooit te voorspellen.

Als je daarentegen merkt dat Nyla stresssignalen vertoont (zoals in huis plassen of dwangmatig likken), dan kan dat een teken zijn dat ze het echt niet prettig vindt om met een andere kat samen te leven. In dat geval kan het samenwonen een stuk lastiger worden.

Groetjes,

Marine

Vertaald Frans
    Mamiecat
    Mamiecat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

In principe is het de bedoeling dat je, wanneer je een nieuwe kat in huis haalt, de kennismaking pas plant na een quarantaineperiode voor de nieuwkomer. Dit is om te voorkomen dat een mogelijke ziekte je eerste kat besmet. Je zet het kitten dan apart in een kamertje met alles wat hij nodig heeft... Als het moment daar is, wissel je de katten van kamer, zodat ze op hun gemak kunnen wennen aan de geur van hun nieuwe maatje! Je kunt ook geuren uitwisselen door knuffeltjes, kussens of de krabpaal te wisselen... Een traphekje tussen de twee kamers kan ook goed werken, waarbij je de deuren gewoon openlaat... Gebruik liever Feliway Friends in plaats van de gewone Feliway, omdat Feliway Friends specifiek gericht is op het contact tussen katten onderling en tussen kat en mens.

Zet 'm op, dat gaat helemaal goedkomen!

Houd ons op de hoogte, bedankt!

Vertaald Frans
  • 14 reacties van 14

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!