Mijn kat accepteert mijn kitten niet!

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb net via een stichting een kitten van 2 maanden geadopteerd. Een prachtig lapjeskatje genaamd Olympe, en ik zweer je dat het de meest knuffelige kat is die de wereld ooit heeft gezien 😌.

Ze is pas sinds gisteren in huis, dus ik raak waarschijnlijk wat te snel in paniek, maar ik zal het even uitleggen: ik heb nog een kat, Nyla, een cyperse poes die ook heel sociaal en knuffelig is. Ze is zelf nog een baby, nog geen jaar oud, en we hebben haar al gekregen toen ze nog jong was (ongeveer 3 maanden). Nu we in een huis wonen en ze gesteriliseerd is, loopt ze lekker buiten rond wanneer ze wil (als ik thuis ben).

Ik dacht dat de komst van Olympe geen probleem zou zijn omdat ze zo sociaal is (ze is bevriend met de katten van de buren en gaat 's nachts zelfs vaak met hen op stap), maar sinds gisteren is ze alleen maar naar haar aan het blazen.

Olympe begrijpt er niks van, want in haar gastgezin was ze gewend om omringd te zijn door honden en katten. Ze rent dus steeds naar Nyla toe om te spelen, maar die rent weg en begint naar haar te grommen...

Hoe zorg ik ervoor dat Nyla Olympe accepteert? En vooral dat ze haar leuk gaat vinden?

Ik denk dat Olympe echt een beetje 'moederzorg' nodig heeft en dat Nyla die rol van bescherming en opvoeding perfect op zich zou kunnen nemen...

ps: ik heb al Feliway in huis opgehangen, maar dat heeft nog niks geholpen.

Bedankt voor jullie reacties en ervaringen!

Mijn kat accepteert mijn kitten niet!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

14 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Leti70130 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik heb 3 katers.

Mijn dochter is verhuisd en kon haar poes van 1 jaar niet meenemen naar haar nieuwe appartement, dus heb ik haar overgenomen.

Sinds ze hier is, is ze erg defensief tegen de 2 oudste katers, terwijl die haar eigenlijk compleet negeren. Tegen de 3e, de jongste, is ze echt een vechtersbaasje. Zij is degene die aanvalt en daarna vlucht ze naar boven. We hebben nochtans echt de tijd genomen om haar rustig aan de 3 katten voor te stellen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze stopt met zo angstig en agressief te doen, terwijl mijn 3 andere katten haar niks misdoen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

mayje, dit is echt helemaal top! 😁

dat je gewoon 2 jaar na je laatste bericht weer zo reageert

Ik vind het in ieder geval geweldig!

daarom wilde ik je alleen even wijzen op een klein foutje in je eerste bericht....

je zegt:

"Olympe, ik verzeker je dat dit de meest knuffelige kat is die de wereld ooit heeft gekend...."

Ik denk dat iedereen je zal bevestigen dat de meest knuffelige kat ter wereld die van mij is...😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, het gaat de goede kant op. Nyla blaast nog maar heel weinig naar Olympe... ze komt dichterbij en besnuffelt haar (soms deelt ze nog wel een tik uit), maar het wordt beter!
    Hoi! Ik weet dat dit verhaal al een tijdje geleden is, maar ik heb gisteren een kitten geadopteerd (ongeveer twee maanden oud, hij was achtergelaten) en ik heb zelf een kat van 3 jaar oud. Ik heb het idee dat mijn kat bang is voor de kleine. Zodra de kleine dichtbij komt, maakt de grote (Nino) geluiden, terwijl het kitten er niet echt op lijkt te letten. Ik dacht, jullie situatie is vast al verbeterd en misschien kun je me helpen? Groetjes!

Hoooii,

Oh ja, nu gaat alles prima tussen die twee. Ik heb zelfs een derde kat geadopteerd (de schrik van de familie, maar dat komt vast omdat het een mannetje is 🙄).

Maak je geen zorgen, ze gaan elkaar vanzelf wel aardig vinden. Katten zijn territoriaal en de komst van een nieuweling zet hun wereld op de kop. Het heeft gewoon wat tijd nodig.

Ik had Feliway Friends gebruikt, maar ik weet eerlijk gezegd niet of het echt geholpen heeft, want ik zag al verbetering voordat ik het gebruikte.

Probeer ze allebei tegelijk wat lekkers te geven, zodat ze even zo dicht mogelijk bij elkaar zijn. Stapje voor stapje zullen ze elkaar gaan accepteren. Ze moeten samen leuke momenten beleven.

Als ik het me goed herinner, werd Olympe na een week of drie volledig geaccepteerd door de grote kat, maar het is alweer even geleden haha.

Het is ook superbelangrijk om Nino niet opzij te schuiven. Hij moet begrijpen dat het kitten geen bedreiging is en zijn plekje niet afpakt :)

Vertaald Frans
    S
    Soneeyeon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond, er is verbetering, Nyla blaast bijna niet meer naar Olympe... ze komt dichterbij en besnuffelt haar (af en toe wordt er nog wel een mep uitgedeeld), maar het gaat de goede kant op!

Hoi!

Ik weet dat dit verhaal al een tijdje geleden is, maar ik heb gisteren een kitten geadopteerd (van ongeveer twee maanden oud, hij was achtergelaten) en ik heb zelf al een oudere kat van 3 jaar.

Ik heb de indruk dat mijn kat bang is voor de kleine. Als de kleine dichterbij komt, maakt de grote (Nino) geluiden, terwijl de kitten niet echt veel aandacht aan hem lijkt te besteden.

Ik dacht dat jouw situatie inmiddels vast wel verbeterd is en dat je me misschien zou kunnen helpen?

Groetjes!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

het gaat de goede kant op, Nyla blaast nog maar heel weinig naar Olympe... ze komt dichterbij en snuffelt aan haar (af en toe wordt er nog wel een mep uitgedeeld), maar het wordt steeds beter!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik denk dat je Nyla wat tijd moet geven, maar echt super dat je via een stichting hebt geadopteerd, terwijl iedereen op dit moment kittens zoekt of weggeeft op social media, pff.

Hoi, dat denk ik ook, maar ik ben echt een enorme moederkloek en ik vind het vreselijk als ze me negeert haha. Ik wil niet dat ze zich ongelukkig voelt in huis ten gunste van een andere kat :/

Inderdaad, het barst momenteel helaas van de advertenties op social media!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Er bestaat geen wondermiddel om een kat de aanwezigheid van een soortgenoot in huis te laten accepteren, laat staan om hem de nieuwkomer echt leuk te laten vinden. Het enige wat je kunt doen is ervoor zorgen dat elke kat genoeg plekjes heeft om zich te verstoppen en rustig te kunnen liggen, en dat er voldoende kattenbakken, drinkbakjes en voerbakjes zijn (in jouw geval: 3 kattenbakken, 2 voerbakjes en 2 drinkbakjes). Verder is het een kwestie van geduld hebben en de poezen aan elkaar laten wennen: Nyla zal de aanwezigheid van de nieuweling uiteindelijk wel gaan tolereren, en wie weet vindt ze haar op een gegeven moment zelfs wel leuk, maar dat is van tevoren niet te voorspellen.

Mocht je daarentegen merken dat Nyla stress-signalen vertoont (onindelijkheid, dwangmatig likken), dan kan dat een teken zijn dat ze het echt niet prettig vindt om met een soortgenoot samen te wonen. In dat geval kan de cohabitatie een stuk lastiger worden.

Groetjes,

Marine

Hoi,

Ik heb momenteel 2 kattenbakken, 2 drinkbakjes en 2 voerbakjes, dus ik ga er zeker nog een extra kattenbak bij halen!

Nyla vindt het geen enkel probleem om uit het bakje van Olympe te eten en te drinken, ook al zijn het niet dezelfde brokjes (het gras is altijd groener bij de buren, zelfs bij katten 🤣).

Nyla’s gedrag is wel een beetje veranderd: ze is minder knuffelig en spint niet meer zoals vroeger, en ze is ook veel meer buiten te vinden. Ik heb het gevoel dat ze een beetje tegen me aan het mokken is omdat ik een 'concurrent' in huis heb gehaald haha.

De tijd zal het leren, dat hoop ik tenminste!

Bedankt! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

In principe moet je, wanneer je een nieuwe kat in huis haalt, de toekomstige samenleving pas organiseren na een quarantaineperiode voor de nieuwkomer (dit om te voorkomen dat een eventuele ziekte de eerste kat besmet). Je zet het kitten apart in een kleine kamer met alles wat hij nodig heeft... Daarna, als het moment daar is, wissel je de katten van kamer, zodat ze rustig aan de geur van hun nieuwe maatje kunnen wennen! Je kunt ook geuren uitwisselen door knuffeltjes, kussens of de krabpaal te wisselen... Een traphekje tussen de twee kamers werkt ook goed... en dan laat je de deuren open... Gebruik liever Felifriend in plaats van Feliway, omdat Felifriend zich specifiek richt op het contact tussen katten onderling en tussen kat en mens.

Zet hem op, het komt wel goed!

Houd ons op de hoogte, bedankt!

Hoi,

dat is precies wat ik van plan was, maar toen ik het besprak met het opvanggezin en de stichting zeiden ze dat het wel goed zou komen en dat dit niet nodig was. Nyla zou alleen wat brommen en blazen, maar dat zou vanzelf wel goedkomen. Dus heb ik het op die manier gedaan, maar dat was achteraf gezien waarschijnlijk niet de beste aanpak :/

Ik ga de Felifriend bestellen, ik wist niet dat er een verschil tussen die twee zat, dus bedankt voor de tip!

Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat Nyla hem geen kwaad wil doen; ze loopt weg zodra hij in de buurt komt en heeft nog nooit uitgehaald of iets dergelijks... maar haar gedrag is wel veranderd. Ze spint niet meer als ik haar knuffel en ze is veel meer buiten aan de wandel dan eerst.

Ik hoop dat ze ooit nog de beste maatjes worden (wie weet op een dag)!

Bedankt voor jullie hulp

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Komt dit kleintje toevallig niet van Réunion??

Hoi, nee hoor, helemaal niet, een rasechte uit de Var ;) (daarom is ze ook zo schattig hihi)

Vertaald Frans
    Arabesquee
    Arabesquee Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat je Nyla gewoon wat tijd moet geven, maar echt super dat je via een stichting hebt geadopteerd terwijl iedereen tegenwoordig kittens zoekt of aanbiedt via social media, pff

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 14

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!