Miauwen en op sokken jagen

L
Lilisasai Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb hier al vaker wat vragen gesteld. Even een korte samenvatting: Mimi is een zwerfkat die vijf dagen voor haar bevalling bij ons is komen aanlopen. We wilden sowieso graag een kat adopteren, dus we waren hartstikke blij dat ze er ineens was. Ze heeft drie kleintjes gekregen en ze zijn nu tweeënhalve maand oud. Over twee weken gaan er twee naar een nieuw baasje en eentje blijft gezellig bij zijn moeder bij ons wonen.

Het probleem is alleen dat ze constant op kleding jaagt, zoals sokken en onderbroeken. Ze pakt ze in haar bek en rent er dan miauwend mee rond. Daarna legt ze ze in mijn slaapkamer of in de buurt van de kittens neer terwijl ze heel hard miauwt. Ze stopt pas als ik haar aankijk of als de kittens zich door haar laten wassen. Het is echt enorm irritant. Ik heb haar laten steriliseren en dat is allemaal goed gegaan. Ik verwen haar echt en bespaar nergens op, en ze is super lief. Maar dit gedrag is echt vreselijk. Het hele huis wordt 's nachts wakker omdat ze zo staat te schreeuwen. 's Ochtends is de hele boel overhoop gehaald, ligt de kleding overal op de grond en kunnen we onze sokken niet meer vinden.

Ik weet op een gegeven moment echt niet meer wat ik moet doen. Ik dacht dat ze dit deed omdat ze nog niet gesteriliseerd was, maar blijkbaar niet dus. Ik wilde echt voorkomen dat ze in het asiel terecht zou komen; het verzorgen van haar en de kittens was niet altijd even makkelijk. Maar ik zit nu echt aan mijn grens. Die geluiden die ze maakt... het is een soort koeren en dan van die harde, lange miauwen. Ze roept of haar kittens, of ze roept mij. Ik weet dat ik me gevleid moet voelen dat ze sokken voor me 'vangt'. Dat ben ik ook wel, maar dit is echt te veel van het goede.

Alle tips of vergelijkbare ervaringen zijn meer dan welkom!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

3 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lilisasai Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Als ze sokken voor je meebrengt, is dat als een trofee voor haar. Het is een bedankje van haar kant. Hoewel dit gedrag vleiend is, kan het in het dagelijks leven best irritant worden. Dit gedrag kan ook te maken hebben met het feit dat ze te vroeg is gespeend, wat vaak het geval is bij zwerfkatten. Helaas is er geen oplossing die gegarandeerd werkt om dit soort gedrag te stoppen... Als dat nog niet het geval is, geef haar dan toegang naar buiten; dat helpt haar misschien om haar energie kwijt te raken en haar instincten te volgen. Je kunt ook proberen haar af te leiden met spelletjes en kattenspeeltjes. Tot slot: om materiële schade te beperken, moet je je spullen beschermen. Probeer er voor zover mogelijk voor te zorgen dat ze niet makkelijk bij je kleding kan, zodat ze niet de hele kledingkast overhoop haalt. Hopelijk heb ik je hiermee kunnen helpen, Jeanne

Ze kan naar buiten wanneer ze maar wil, soms neem ik zelf het initiatief om haar naar buiten te sturen. Volgens mij heeft ze al zoveel tijd buiten doorgebracht (ze is 3 jaar oud) dat ze er helemaal geen zin meer in heeft. Meestal blijft ze op de vensterbank zitten en wil ze niet verder gaan.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk ook dat haar gedrag te maken heeft met haar moederinstinct. Omdat ze gesteriliseerd is terwijl ze nog kittens had, hebben de hormonen wel gereageerd, maar is het aangeleerde gedrag gebleven. De sokken en onderbroeken zijn 'voedsel' dat ze naar jou of naar haar kittens brengt, aangezien ik ervan uitga dat ze geen melk meer heeft. Ze is gewoon in de war door wat ze voelt.

Volgens mij is de oplossing dat ze haar kittens niet meer om zich heen heeft.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Wanneer ze je sokken komt brengen, is dat echt een trofee voor haar. Het is een bedankje van haar kant. Hoewel dit gedrag vleiend is, kan het in het dagelijks leven best irritant worden. Dit gedrag kan ook te maken hebben met het feit dat ze te vroeg gespeend is, wat vaak het geval is bij zwerfkatten.

Helaas is er geen oplossing die gegarandeerd werkt om dit soort gedrag te voorkomen... Als dat nog niet zo is, geef haar dan toegang naar buiten; dit helpt haar misschien om haar energie kwijt te raken en haar instincten te uiten. Je kunt ook proberen haar aandacht af te leiden met kattenspelletjes en speeltjes.

Ten slotte: om de schade aan je spullen te beperken, is het slim om je spullen goed op te bergen. Probeer er voor zover mogelijk voor te zorgen dat ze niet makkelijk bij je kleding kan, zodat ze niet je hele kledingkast overhoop haalt.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Jeanne

Vertaald Frans
  • 3 reacties van 3

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!