Mauwen voor het poepen

Landoras
Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik start even een nieuw topic over iets waar ik me zorgen om maak.

Mijn kat van 2 jaar, die ik nu 15 maanden geleden heb geadopteerd, miauwt veel voordat ze moet poepen. Ze doet dit eigenlijk al zolang we haar hebben. We hebben dit al vaker bij de dierenarts aangegeven, maar die heeft vooral de urinewegen onderzocht (urinetest, bloedonderzoek... alles was oké). Ze heeft ons een ander ontwormingsmiddel gegeven, geprobeerd de anaalklieren te legen (die waren gewoon leeg, dus daar was niks mis mee) en ons een laxeerpasta verkocht omdat ze maar één keer per dag poept (soms twee keer zoals vandaag, maar dat is zeldzaam) en dat is bijna altijd rond hetzelfde tijdstip.

Haar ontlasting ziet er goed uit: niet te droog, niet te groot, geen diarree, geen zichtbare wormen en geen bloed. Ze drinkt vaak en genoeg. We ontwormen haar elke 3 maanden.

De laxeerpasta en gekookte courgette hebben niets veranderd; ze poept nog steeds maar één keer per dag. Ondertussen kosten al die onderzoeken me bakken met geld. Ik vind het maar vreemd dat ze naar een plasprobleem zoeken, terwijl mijn kat alleen miauwt op het moment dat ze moet poepen... Misschien is het verstandig om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts?

Haar anus is soms wat geïrriteerd en opgezwollen. Bestaan er zalfjes om de boel te verzachten na het poepen, of die je vooraf kunt smeren tegen de pijn? Eigenlijk weet ik niet eens zeker of het wel pijn is; ik heb gehoord dat sommige katten een soort ritueel hebben van miauwen voor of na de ontlasting...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

RE-

Waarom een glijmiddel??? Sorry als ik iets heb gemist in een ander topic, maar in dit geval klinken de ontlasting die je beschrijft en het ritme echt PERFECT! Laat dat kontje maar lekker met rust; glijmiddelen en andere laxeermiddelen kunnen juist wél voor irritatie aan de anus zorgen.

Aan de andere kant: mocht de ontlasting echt heel hard zijn en je kat heeft er zichtbaar moeite mee om het eruit te krijgen, dan is een beetje paraffineolie door het natvoer genoeg om de boel te laten 'glijden'. Geen bijwerkingen. Maar echt maar één theelepeltje door één maaltijd, niet meerdere dagen achter elkaar! Maar in jouw geval zie ik er op dit moment totaal het nut niet van in.

Ter info: ik heb een kat gehad die maar één keer per 48 uur een drolletje legde. Hij was kerngezond en is 17,5 jaar oud geworden. Dat was gewoon zijn ritme, elke volwassen kat heeft zijn eigen ritme (net als mensen...).

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ik het zo lees, heeft je kat dit altijd al gedaan. Waarom maak je je er nu precies zorgen over?

Eet, drinkt, speelt en slaapt je kat nog zoals eerst, of merk je een verandering in zijn gedrag?

Dat ze aan een urineprobleem denkt en onderzoek wil doen terwijl je het over zijn poep hebt... heeft ze ook uitgelegd waarom?

Wees niet te gul met de vaseline, want je kat gaat het er toch weer aflikken.

Vertaald Frans
    Landoras
    Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Geweldig, dit is echt een pak van mijn hart!! Mijn dierenarts hamerde er echt op: een kat die maar één drolletje per dag legt is verstopt, dat zouden er 2 of 3 moeten zijn... 🤪 Omdat geen van mijn vorige katten dat deed, dacht ik echt dat ik een slecht baasje was!

Zonder iemand te willen choqueren: zou glijmiddel zoals je dat in het condoomschap vindt ook kunnen? Of zou dat juist heel schadelijk kunnen zijn?

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Veel katten miauwen voordat ze een drolletje doen, en soms zelfs voordat ze gaan plassen. Soms krijgen ze ook een soort 'dolle bui' vlak voor of na het poepen. Van mijn drie katten doen er twee dat ook. Ze hebben absoluut nergens last van, geen blaasontsteking en ook geen verstopping.

Eén keer per dag poepen is volkomen normaal, en al helemaal als het steeds rond dezelfde tijd is. Dat bewijst juist dat de spijsvertering hartstikke goed werkt. Eigenlijk snap ik niet zo goed wat nou het probleem is. Waarom een laxeermiddel???

Niets van wat je hier schrijft is abnormaal. Maar als je heel ongerust naar de dierenarts gaat, zal die je natuurlijk altijd allerlei onderzoeken 'verkopen'...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als ik jou was, zou ik de mening van een andere dierenarts vragen. Als ze namelijk last heeft van haar poeperd, is dat niet hetzelfde als wanneer ze plast en andersom. Bovendien, als het daar geïrriteerd is, heeft ze gewoon pijn. Misschien kun je wat vaseline smeren om het poepen makkelijker te maken, dat geeft ook meteen wat verlichting.

Dat ze maar één keer per dag gaat, vind ik trouwens helemaal niet gek hoor. Bij die van mij is dat heel normaal, ze gaan zelden twee keer en dat terwijl het echt goede eters zijn.

Vertaald Frans
  • 25 reacties van 25

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!