Hoi,
Ik start even een nieuw topic over iets waar ik me zorgen om maak.
Mijn kat van 2 jaar, die ik nu 15 maanden geleden heb geadopteerd, miauwt veel voordat ze moet poepen. Ze doet dit eigenlijk al zolang we haar hebben. We hebben dit al vaker bij de dierenarts aangegeven, maar die heeft vooral de urinewegen onderzocht (urinetest, bloedonderzoek... alles was oké). Ze heeft ons een ander ontwormingsmiddel gegeven, geprobeerd de anaalklieren te legen (die waren gewoon leeg, dus daar was niks mis mee) en ons een laxeerpasta verkocht omdat ze maar één keer per dag poept (soms twee keer zoals vandaag, maar dat is zeldzaam) en dat is bijna altijd rond hetzelfde tijdstip.
Haar ontlasting ziet er goed uit: niet te droog, niet te groot, geen diarree, geen zichtbare wormen en geen bloed. Ze drinkt vaak en genoeg. We ontwormen haar elke 3 maanden.
De laxeerpasta en gekookte courgette hebben niets veranderd; ze poept nog steeds maar één keer per dag. Ondertussen kosten al die onderzoeken me bakken met geld. Ik vind het maar vreemd dat ze naar een plasprobleem zoeken, terwijl mijn kat alleen miauwt op het moment dat ze moet poepen... Misschien is het verstandig om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts?
Haar anus is soms wat geïrriteerd en opgezwollen. Bestaan er zalfjes om de boel te verzachten na het poepen, of die je vooraf kunt smeren tegen de pijn? Eigenlijk weet ik niet eens zeker of het wel pijn is; ik heb gehoord dat sommige katten een soort ritueel hebben van miauwen voor of na de ontlasting...