Mauwen voor het poepen

Landoras
Landoras Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik start even een nieuw topic over iets waar ik me zorgen om maak.

Mijn kat van 2 jaar, die ik nu 15 maanden geleden heb geadopteerd, miauwt veel voordat ze moet poepen. Ze doet dit eigenlijk al zolang we haar hebben. We hebben dit al vaker bij de dierenarts aangegeven, maar die heeft vooral de urinewegen onderzocht (urinetest, bloedonderzoek... alles was oké). Ze heeft ons een ander ontwormingsmiddel gegeven, geprobeerd de anaalklieren te legen (die waren gewoon leeg, dus daar was niks mis mee) en ons een laxeerpasta verkocht omdat ze maar één keer per dag poept (soms twee keer zoals vandaag, maar dat is zeldzaam) en dat is bijna altijd rond hetzelfde tijdstip.

Haar ontlasting ziet er goed uit: niet te droog, niet te groot, geen diarree, geen zichtbare wormen en geen bloed. Ze drinkt vaak en genoeg. We ontwormen haar elke 3 maanden.

De laxeerpasta en gekookte courgette hebben niets veranderd; ze poept nog steeds maar één keer per dag. Ondertussen kosten al die onderzoeken me bakken met geld. Ik vind het maar vreemd dat ze naar een plasprobleem zoeken, terwijl mijn kat alleen miauwt op het moment dat ze moet poepen... Misschien is het verstandig om een second opinion te vragen bij een andere dierenarts?

Haar anus is soms wat geïrriteerd en opgezwollen. Bestaan er zalfjes om de boel te verzachten na het poepen, of die je vooraf kunt smeren tegen de pijn? Eigenlijk weet ik niet eens zeker of het wel pijn is; ik heb gehoord dat sommige katten een soort ritueel hebben van miauwen voor of na de ontlasting...

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

25 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Landoras
    Rapporteren

Ik had er al aan gedacht, daarom vroeg ik ook of er middeltjes bestaan om haar te helpen. Tegelijkertijd durf ik haar temperatuur al niet eens op te nemen, ik heb dan echt het gevoel alsof ik haar iets aandoe. Dus een zetpil inbrengen zie ik al helemaal niet zitten... En uiteindelijk gaat het hartstikke goed met haar, geen reden om haar lastig te vallen!

Ze komt haar "cadeautje" nu twee keer per dag afleveren en ze miauwt ook niet meer. Ik denk dat het bericht op het forum haar heeft afgeschrikt en dat ze, toen ze het woord "vaseline" zag staan, begreep dat ze moest ophouden met die onzin.

Onbeperkt voer aanbieden werkt goed, ze eet haar bakje nooit helemaal leeg en gaat er regelmatig heen voor 3 of 4 brokjes. Normaal gesproken "mag" ze 50 gram per dag.

Gisteren heeft ze 70 gram gegeten en vandaag zit ze nu op de 50 gram, maar de dag is nog niet voorbij. Ik vind haar eigenlijk heel beheerst...

Dit is Odessa

Vertaald Frans
    Landoras
    Rapporteren

😁 Dat zal het wel zijn, ze is echt perfect die poes!

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk miauwt hij om te laten weten dat hij op de bak gaat. Zo kun je meteen even luchten.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Echt een super goed idee, die paraffineolie van Blue Cat! Ik was helemaal vergeten dat ik het een tijdje terug ook heb gebruikt voor een kat met verstopping, het werkt echt als een trein!

Vertaald Frans
    Schtroumphy
    Schtroumphy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik sluit me volledig aan bij Blue Cat. En ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenarts niet begrijp; één keer per dag ontlasting is juist precies de norm. Als dat dan ook nog min of meer op hetzelfde tijdstip is, is dat helemaal perfect. ;)

Trouwens, onze kat miauwt ook regelmatig als hij zijn behoefte doet; soms van tevoren, soms achteraf, en soms allebei. :)

Wat je beschrijft klinkt voor mij echt als een kat die kerngezond is. :)

Vertaald Frans
    Landoras
    Rapporteren

Ja, dat zal wel een beetje hetzelfde zijn als bij jouw Siamees, denk ik... Bovendien heeft mijn kat niet de neiging om constant aan haar kontje te likken alsof ze pijn heeft; ze is op dat vlak zelfs een beetje onhygiënisch. Maar ze poept makkelijk en zonder dat ze duidelijk pijn heeft.

Nou, als jullie me allemaal bevestigen dat alles normaal is, stop ik met me voor niets druk te maken als een overbezorgde moederkloek die last heeft van een ongezonde drang om te vertroetelen! 😁

Vertaald Frans
    Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Trifouillette,

Ja, ik had dat zinnetje over de anus wel gezien, maar hoe het eruitziet betekent niet direct dat de kat er last van heeft.

Een anus kan er van nature een beetje rood uitzien, zonder dat er sprake is van een aandoening. Het enige echte criterium is dat je de kat observeert wanneer hij zijn behoefte doet. Als hij echt veel moeite lijkt te hebben bij de ontlasting, dan kun je paraffineolie geven. Anders kun je hem gewoon met rust laten.

Mijn Siamese heeft een anus die, laten we zeggen, niet echt fotogeniek is. En ze heeft totaal geen problemen met poepen. Het is wel zo dat op haar lichte vacht die varkentjesroze anus (die niet altijd even spik en span is) nogal opvalt...

Vertaald Frans
    T
    Trifouillette Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Blue

Landoras heeft erom gevraagd, want haar anusje is geïrriteerd... van het kleine poesje natuurlijk 😉

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 25

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!