Kun je verschillende soorten brokjes afwisselen?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Ik reageer even op mezelf, want ik heb het weer gevonden. Dit is het:
http://www.matoonet.com/wp-content/uploads/2011/07/Croquettes.pdf
Volgens mij was het in dit bericht dat iemand een link deelde naar een tabel met alle details over de verschillende soorten brokken, maar ik kan hem niet meer terugvinden. Zouden jullie die link nog een keer kunnen plaatsen? Ik zie hem nergens meer. Alvast bedankt!
Crumble: Purina is niet bepaald de beste keuze wat betreft brokjes.
Mijn dierenarts vertelde me dat je brokjes nooit moet mengen, al helemaal niet als je een kat wilt laten afvallen...
Het mengen van brokjes met een vrij hoog vetgehalte met andere, minder vette brokjes... daar schiet je kat echt niets mee op.
Twee merken zijn specifiek bedoeld om dieren te laten afvallen: Virbac en Specific.
Zelf geef ik mijn kat de brokjes van Purina speciaal voor gesteriliseerde katten.
Normaal gesproken is de richtlijn voor de hoeveelheid voer zo'n 10 gram brokjes per kilo lichaamsgewicht. Dus een kat van 5 kg krijgt 50 gram per dag, en een kat van 7 kg krijgt 70 gram. Op die manier wordt hij als het goed is niet dikker en valt hij misschien zelfs wel wat af (als je tenminste de juiste brokjes kiest).
Het mengen van twee soorten brokjes zorgt ervoor dat je bij een receptwijziging altijd iets achter de hand hebt wat hij goed verdraagt. En omdat de perfecte brok niet bestaat, kun je de tekortkomingen van het ene merk mooi aanvullen met het andere.
Katten zijn natuurlijk dol op Whiskas en Friskies omdat het een soort McDonald's voor ze is. Wij vinden dat zelf ook heerlijk, maar het moet niet je dagelijkse kost worden, want dat is vragen om problemen.
Er zijn grotere brokjes of brokjes met een speciale vorm (zoals shurikens) die katten dwingen om te kauwen. Je kunt een merk zoeken (geen idee wat ze in Mexico verkopen) en dat mengen met je Hill's.
Zelf ben ik fan van het mixen van merken en dat doe ik nu ook voor mijn beestjes. Ik heb namelijk een enorme schrokop die niks anders wil dan de Royal Canin Maine Coon, terwijl de andere die brokjes juist lastig vindt omdat ze wat te groot voor hem zijn. Door te mixen vang je de minpunten van Royal Canin weer op met een ander merk.
Kijk maar eens op Zooplus...
Virbac Vetcomplex Feline Calorie Regulation brokken
Volledige kattenbrokken met een zeer licht verteerbare formule, speciaal ontwikkeld om katten met overgewicht of obesitas te helpen afvallen.
Virbac, bedankt voor de info. Ik moet even kijken of ik dat hier kan vinden.
Whiskas en Friskies zijn brokken van erg lage kwaliteit.
Je mengt alleen twee soorten brokken als je je kat wilt laten overstappen op ander voer, en die overgang moet heel geleidelijk gaan voor de spijsvertering.
Waarom wil je hem eigenlijk twee soorten geven?
Het is niet RC waar ze dik van worden, maar Whiskas. Mijn katten krijgen ook RC en dat gaat prima.
Aan de andere kant moet je een kat nooit twee soorten brokken geven, zeker niet als je wilt dat hij afvalt. Zelfs als de ene niet te vet is... wie zegt dat de andere dat ook niet is?
Brokken die heel goed werken voor het gewicht van dieren (katten, honden) zijn die van "Virbac", die zijn veel minder vet dan alle andere merken.
In een maand tijd is een mopshond waar ik op pas al een kilo afgevallen.
Bedankt voor je reactie! Maar als ik zeg dat ik hem rantsoeneer, bedoel ik eigenlijk dat ik het afweeg om te zien hoeveel hij precies eet. Hij heeft de hele dag brokjes staan en hij eet inderdaad niet eens zijn hele bakje leeg op een dag. Het was gewoon om even te kijken. Nou ja, hij is natuurlijk dol op Whiskas en Friskies, maar ik ga proberen over te stappen. De brokjes van Hill’s die ik nu heb (zogenaamd tegen haarballen omdat hij halflang haar heeft) zijn echter heel klein en die slikt hij door zonder te kauwen. Ik moet dus grotere brokjes vinden waar hij echt op moet kauwen om tandsteen te voorkomen. Ik woon alleen in Mexico, dus ik moet even kijken wat ik hier kan vinden; er is hier voor katten veel minder keus dan voor honden. Ik had trouwens het idee dat de Royal Canin voor Perzen te machtig was en dat hij daar te dik van werd.
Je kunt zonder problemen twee soorten brokjes mengen, maar geef alsjeblieft nooit Whiskas of Friskies, zeker niet aan een kat van zijn leeftijd. Het is echt troep (gisteren is er weer een kat uit mijn omgeving met spoed naar de dierenarts gegaan voor blaasgruis door die Friskies, dus ja...). Waarom zou je supermarktbrokken mengen met premium brokjes? Kies gewoon twee goede merken uit en die kun je dan prima samen geven. Verder raad ik je aan om je kat niet te rantsoeneren; je kunt het beter onbeperkt laten staan. Uiteindelijk eten ze dan vaak minder dan wanneer je ze maar één keer per dag voert, omdat ze weten dat er altijd wel iets staat.
10 reacties van 10