Kittentje heeft met zijn pootjes op de kookplaat gestaan

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds drie dagen springt mijn kat steeds op het aanrecht in de keuken. Ik zeg elke keer "nee" en loop dan naar hem toe. Hij blijft het toch doen, vooral om mijn aandacht te trekken als ik even niet met hem bezig ben.

Vanavond was ik eten aan het opwarmen op de kookplaat. Ik hoorde hem op het aanrecht springen en zei "nee". Normaal wacht hij tot ik echt bij hem ben, maar nu had ik amper de tijd om mijn hoofd om te draaien of hij was er alweer vanaf gesprongen en rende hij keihard weg.

Ik had het niet meteen door, maar tien minuten later besefte ik dat hij waarschijnlijk met zijn pootjes op de hete plaat heeft gestaan. Ik heb de onderkant van zijn pootjes bekeken en de kussentjes zijn inderdaad heel donkerroze, terwijl ze normaal heel licht zijn. Misschien verbeeld ik het me (ik ben nogal een zenuwpees), maar het lijkt wel of een van de kussentjes wat opgezet is.

Ik heb ze allebei ongeveer een minuutje onder het water gehouden, maar ik kreeg het niet voor elkaar om de kat goed vast te houden. Uiteindelijk heb ik een verenspeeltje natgemaakt en ben ik met hem gaan spelen (zodat er water op zijn pootjes kwam terwijl hij op het speeltje joeg).

Hij eet, drinkt en rent gewoon rond. Op dit moment ligt hij rustig naar buiten te kijken door het raam. Moet ik de spoeddierenarts bellen, of kan dit wachten tot morgenochtend? (Mijn eigen dierenarts gaat om 08:00 uur open).

Bedankt voor jullie advies!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

18 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Blue_Cat
    Blue_cat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Volgens mij is de situatie geen 'spoedgeval'. Ik heb jaren geleden precies hetzelfde meegemaakt. Mijn kat had haar voorpootje op de hete kookplaat gezet en liep daarna een paar dagen mank, maar ze bleef gewoon goed eten, drinken en aanhalig. De dierenarts vertelde me dat ze zalf op de poot er toch meteen weer aflikken, dus probeer de brandwond vooral te koelen met koud water en geef het de tijd. Misschien dat een pijnstiller voor katten kan helpen. Een tip om dit te voorkomen: zet een pan met koud water op de hete plaat, zodat je kat zich niet meer kan branden. Haal de pan pas weg als de plaat helemaal is afgekoeld. Ik heb die methode destijds ook altijd gebruikt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb gelezen dat je moet wachten voordat je olie op een brandwond smeert, omdat je het anders kunt "frituren". Ik heb er een paar minuten geleden wat honing op gedaan, maar de kat vindt het maar niks en hij werkt niet echt mee.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je kokosolie hebt, zal dat die kussentjes goed hydrateren ^^

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dank je wel. Dat stelt me wel een beetje gerust.

Vertaald Frans
    Daki
    Daki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sowieso kan de dierenarts niet veel meer doen dan een herstellende zalf, misschien een pijnstiller en eventueel antibiotica om een infectie te voorkomen als de brandwond ernstig is. Houd zijn kattenbak in ieder geval goed schoon tot morgen, maar ik denk niet dat het een spoedgeval is.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk dat als het ernstig verbrand was, je dat meteen wel had gemerkt. Dan zou hij zijn pootjes echt niet meer op de grond kunnen zetten van de pijn...

Ik vermoed dat hij ze nog geen seconde heeft neergezet, net zoals wij onze hand meteen wegtrekken als we voelen dat iets gloeiend heet is. Je huid is dan wel rood, maar je bent niet echt verbrand...

Je zou voor de zekerheid toch even langs de dierenarts kunnen gaan voor een herstellende zalf, maar zolang hij gewoon loopt en speelt met zijn pootjes, is er volgens mij geen reden tot paniek...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb net even gekeken en op een voetzooltje zit een klein blaartje.

Mijn mobiel is vanmiddag kapotgegaan. Ik probeer een manier te vinden om via de pc te bellen.

Vertaald Frans
    Daki
    Daki Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk dat het wel tot morgen kan wachten, vooral als hij gewoon normaal beweegt en geen pijn lijkt te hebben. Je kunt vast wel even de dienstdoende dierenarts bellen om het voor de zekerheid te checken?

Vertaald Frans
  • 18 reacties van 18

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!